בתי בת ה־50 נמצאת על הספקטרום האוטיסטי ומתגוררת בהוסטל. מ־7 באוקטובר העברתי אותה חזרה לבית. בכל בוקר יש לה תעסוקה בהוסטל, ואחר כך היא אוהבת להאזין למוזיקה אם אין חוגים. בבית היא נוטה לשכב הרבה יותר, וכעת היא סובלת מגזים בצורה לא נורמלית. מבחינה תזונתית אין שינוי, דאגתי שיהיה לה אוכל מהבית. עכשיו אני מנסה לא לתת לה ירקות ומוצרי חלב, והורדתי גם קטניות. מה אני יכולה לעשות בנדון?

“מה שאת מתארת קשור גם לתזונה. גזים בדרך כלל נובעים מבעיה בעיכול. אצל חלק מהאנשים שרגישים לזה, גזים נוצרים משילובים של מאכלים. זה אומר שבתך לא מעכלת טוב. מה שאני מציע הוא לתת לבתך פחמימות עם ירקות או חלבונים עם ירקות, אבל לא חלבונים ופחמימות ביחד. כדאי לנסות את זה, ואחר כך אולי לתת לה אוכל שהוא יותר קל לעיכול. יש אנזימי עיכול שהיא יכולה ליטול עם כל ארוחה, שלוש פעמים ביום, הם יכולים לעזור. יש כמה סוגים של אנזימי עיכול בדרגות עוצמה שונות”.

אני בת 63 ולאחרונה התחלתי ליטול ציפרלקס בגלל התקפי חרדה חוזרים. בדקתי את כל הדברים שקרו והבנתי שהם התרחשו בגלל חרדה. רציתי לשאול אם כשאני שותה כוס בירה או כוס יין מדי פעם זה מתנגש עם התרופה?

“אין שום בעיה. אם היית אומרת לי שמדובר בארבע כוסות יין ביום, אולי הייתי מתייחס לכך בצורה אחרת. אבל אם את מדברת על פעם או פעמיים בשבוע שבהן את שותה כוס יין או בקבוק אחד של בירה אין בכך שום בעיה”.

אני בת 85, וכבר שנה וחצי אני סובלת מכאבים של שלבקת חוגרת. חליתי בזמן מגיפת הקורונה, והכאבים פשוט מטריפים אותי, בפרט בלילה. קיבלתי תרופה ושמן קנאביס רפואי, הכאבים נרגעים אבל חוזרים, הם מתחילים בערב ונמשכים לאורך הלילה. מה היה קורה לו הייתי מקבלת כדורי מורפיום? ראיתי כתבה על מכשיר שיכול לחמם את עומק הרקמות. זה יכול לעזור גם לשלבקת חוגרת?

“גם התרופה שאת נוטלת היא סוג של מורפיום. הייתי מנסה טיפת קנאביס אחת בבוקר ביחד עם התרופה שאת נוטלת לפי המינון שאת לוקחת, בצהריים עוד שתי טיפות של קנאביס, ובלילה עוד שתי טיפות נוספות. נסי את זה ותראי. אין לי ניסיון עם המכשיר שאת מתארת עם שלבקת חוגרת, אבל אם החברה של המכשיר מספיק רצינית, תבקשי לנסות אותו לחודש ותראי אם הוא עוזר לך. אם את רואה אחרי 60 יום שהמכשיר באמת עוזר לך, כדאי לרכוש אותו. בהתחלה, אם יום־יומיים המכשיר לא יעזור, זה לא אומר כלום”.

אני בת 62, ובקרוב אצטרך לעבור בדיקת קולונוסקופיה. אני בסדר, המעיים בסדר, אבל שמעתי את התשדירים בטלוויזיה והחלטתי לעשות את הבדיקה מאחר שטרם עברתי אותה. אני מפחדת שיהיה לי סיבוך בזמן הבדיקה, כי אני מכירה שני אנשים שהסתבכו מזה.

“אני חושב שההחלטה שלך לעבור את הבדיקה טובה. סרטן המעי הגס הוא סרטן שיש לו תכונה אחת טובה ואחת רעה: הרעה היא שזה סרטן אלים שמתפשט מהר. התכונה הטובה – הוא גדל מאוד לאט. אם רואים משהו שפיר ומוציאים אותו, מסיימים את העניין. אם לא ימצאו שום דבר בבדיקה שלך, יגידו לך לבוא שוב בעוד 8־7 שנים. אם חלילה ימצאו משהו, יגידו לך שטוב שבאת, יוציאו פוליפ אם ימצאו ויאמרו לך לבוא בעוד כמה שנים. יש סיבוכים מאוד נדירים אצל אנשים שיש להם פתולוגיה במעי”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש 103FM