אירועי השבת השחורה והמלחמה הבלתי נגמרת שהגיע בעקבותיה הציפו את מערך בריאות הנפש הישראלית. הטורים לטיפול נפשי מתארכים בקרב משפחות החטופים, מפונים וגם לוחמים אשר חוזרים מעזה. סטרטאפ ישראלי חדש מבקש לרתום טכנולוגיה קיימת – שמיועדת לתת מענה בכלל להפרעות אכילה אצל אנשים מהרצף האוטיסטי – דווקא ללוחמים שחזרו רק לאחרונה מעזה.

"הטכנולוגיה מבוססת על מערכת המבוססת על שני פטנטים המשלבת שאלון ממוחשב וכלי נירו-פידבק. המערכת מאפשרת לזהות בדיוק גבוה את הגורמים להפרעות אכילה אצל ילדים אוטיסטים ולטפל בהן בצורה אפקטיבית", מספרת מיכל טל, מנכ"לית ומייסדת החברה. "המערכת פותחה ונבדקה בניסויים קליניים מבוקרים שמאפשרת לגורמים המטפלים לדייק באבחון הגורמים להשמנה ולמחלות קשות הנובעות מהתנהגויות אכילה בלתי מאוזנת". 

הסטארט-אפ - NTW (New Technology for Well-Being), הביא למעשה לפריצת דרך בהבנת חשיבות השמירה והאיזון של התנהגויות אכילה ובמיוחד על חשיבות האיזון והבקרה על ההתמדה בתהליך ההרזיה ותוצאותיו. שהרי, 85 אחוז מכלל האוטיסטים (ו-67 אחוז מהאוטיסטים ברמת התפקוד הגבוה) סובלים מהפרעות אכילה, הכוללות אכילה בררנית וקושי עם מזונות רבים.

האבחון מבוצע באמצעות מענה עצמאי על שאלון בן 12 שאלות. במידה ונמצאה חריגה מהנורמה יועבר המטופל לייעוץ תזונתי מקיף הכולל גם אבחון באמצעות בדיקות דם. האבחון עשוי לצמצם מחלות כגון סכרת, כולסטרול ונזקים בשריר ובשלד בגיל מבוגר. אולם הטכנולוגיה בעלת יתרונות נוספים, מחוץ לעולם הטיפול בהפרעות אכילה.

"ב7/10 התהפך עלינו עולמנו, כמו לשאר המדינה. אחד מהתכונות החיוביות של הנירו-פידבק הוא היכולת להפחית חרדה ולשמור על חוסן. כך יצרנו קשר עם משרד החינוך ובשבועות הראשונים עבדנו עם ילדים ובני נוער מפונים. התוצאות היו חד משמעיות. לאחר ההצלחה עם המפונים, חיפשנו איפה אנחנו יכולים לעזור יותר. כך – פנינו לאותו קהל יעד של סטודנטים שחזרו מהמילואים ולא מצליחים להתרכז וללמוד. אנחנו עושים שימוש יצרתי במשחק מחשב שבמהלכו המטופלים מקבלים מענה נירו-פידבק לגלי המוח. התוצאות מדהימות".

הסטארט אפ החדשני הינו חלק ממיזם חברתי "האקוטיזם" המקדם פיתוח פתרונות חדשניים לאתגרי האוטיזם. המיזם יצר אקוסיסטם יחיד מסוגו בעולם, אשר שותפים בו יזמים ויזמיות, הורים לילדים על הספקטרום, אנשי מקצוע מתחומי החדשנות, הטכנולוגיה והעסקים, וכן מתנדבים המסייעים באהבה למימוש החזון. בשנים האחרונות המסלול האקדמי המכללה למינהל אימצה את המיזם ומשלבת סטודנטים בחברות השונות החברות בו. 

רימון טובין, מייסד ההאקוטיזם: "מרגש לראות כי פתרונות שהומצאו עבור הקהילה המיוחדת שלנו – מספקים גם מענה לחיילינו הגיבורים. בכך – יצרנו שלם הגדול מסך חלקיו. הסודנטים במכללה לקחו חלק במיזמים השונים, למדו על אתגרי היזמות וסייעו לערוך מחקרי שוק לצמיחת החברות. זאת – כדי לייצר עתיד טוב יותר לכולנו".