שמונה ישראלים לפחות נדבקו עד כה בקדחת מערב הנילוס ואושפזו בבתי החולים שיבא ואיכילוב. אחד הנדבקים, תושב סביון, מאושפז עדיין בתל השומר במצב קשה. 

תחילת פרשת ההדבקות התרחשה לפני כשבועיים בעקבות אבחונם של ארבעה ישראלים תושבי צפון תל אביב בקדחת מערב הנילוס. הם אושפזו בבית החולים איכילוב, שניים מהם ביחידה לטיפול נמרץ. בתוך כך, נודע כי ארבעה חולים תושבי רמת גן, גבעתיים, יהוד וסביון בשנות הארבעים והשבעים לחייהם, אושפזו בבית החולים שיבא. החולה בן ה-70 עדיין מאושפז בתל השומר ומצבו מוגדר קשה.

לא רק בתל אביב: יתושי נגיף קדחת מערב הנילוס מתפשטים
קדחת הנילוס המערבי הגיעה לתל אביב: אלו האיזורים הנגועים

בצד ההדבקות, איתר המשרד להגנת הסביבה יתושות נגועות בנגיף ברמת גן. ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה אמר: "אנחנו קוראים לציבור לגלות התנהגות אחראית ומושכלת, להקפיד על ייבוש של מקורות מים עומדים בסביבת המגורים ולנקוט באמצעי המיגון המומלצים. יחד נוכל לצמצם את מפגעי היתושים ולהימנע מעקיצות מיותרות".

יתוש הקולקס, קדחת הנילוס (צילום: ויקיפדיה)
יתוש הקולקס, קדחת הנילוס (צילום: ויקיפדיה)

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושים שניזונים מעופות נגועים. תקופת הדגירה של המחלה מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה, נמשכת כחמישה עד 21 ימים והמחלה נמשכת לרוב שלושה עד שישה ימים.

במרבית המקרים מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.

כדי להימנע מעקיצות וממפגעי יתושים, המשרד להגנת הסביבה ממליץ לציבור לנקז ולייבש מקורות מים עומדים העלולים להוות בתי גידול ליתושים, ובכלל זה לאתר, לסלק, לנקב או להפוך כל מכל העלול לצבור מים כגון צמיגים ישנים, דליים וחביות, למנוע הצטברות מים בתחתיות של עציצים ואדניות; לרוקן או להחליף מים לפחות פעם בשבוע במכלים כגון אגרטלי פרחים וכלי שתייה לחיות מחמד; לכסות בריכות שחייה; לנקות ולרוקן מרזבים.

משרד הבריאות ממליץ לנקוט באמצעי התגוננות מעקיצות יתושים על ידי מריחת הגוף בתכשירים דוחי חרקים או שימוש באביזרים להרחקת יתושים, להפעיל מאווררים בתוך הבית או במרפסת, להתקין רשתות על חלונות ופתחים, ולדווח לרשויות אם התגלה מפגע יתושים או אזור מים עומדים.