סכנת הפגיעה בפוריות שהובילה לשינוי הדרמטי של נטע: הערב (שבת) צפויה ברזילי לחשוף כי אחת הסיבות המרכזיות שהובילו אותה לירידה הדרסטית במשקל היא אזהרת הרופאים כי השמנת היתר עלולה לפגוע בפוריות ובסיכוי להרות, זאת לצד רצונה לצלוח את התוכנית "רוקדים עם כוכבים" בה היא מככבת בהצלחה.

כאבים, הקאות ושלשולים: האם גם אתם לקיתם ב"שפעת המזגנים"?
קדחת הנילוס: מהם התסמינים ומתי לפנות למיון? ד"ר איתי גל עם כל התשובות

במשך שנים התגאתה נטע ברזילי ביכולתה הנפשית להתמודד עם תופעת ה"שמנופוביה". היא זכתה לקיתונות של גנאי תקופה ארוכה על השמנת היתר שלה, ועל כך שאינה מתביישת להופיע ולהבליט את קימורי גופה. ברזילי כנגד כל הלועגים, הצליחה בגדול, הביאה את המקום הראשון לישראל בתחרות האירוויזיון כשהיא מעלה על נס את קבלת השונה, והמשיכה באותו קו במשך שנים. 

ברזילי דיגמנה בביגוד שאינו מסתיר את ממדי הגוף שלה, עלתה לבמות גם כשהיא בשיא עודף המשקל שלה, וגם לא התביישה להצטלם כשהיא אוכלת מול המצלמות גם מוצרים עתירי שומן.

ברזילי. לא התביישה לחשוף את גופה (צילום: אמיר מאירי)
ברזילי. לא התביישה לחשוף את גופה (צילום: אמיר מאירי)

אלא שהשנה חל מפנה דרמטי בחייה: לצד ההצעה לככב ברוקדים עם כוכבים, תחרות נוקשה הדורשת כשלעצמה טווחי תנועה גדולים, יכולת גופנית אירובית, ומשקל שיאפשר תנועתיות ואף ביצועי הרמה של בן הזוג, דרישות שמחייבות כשלעצמן ירידה במשקל, סיפרה נטע כי הרופאים הזהירו שהשמנת יתר מסכנת גם את הפוריות, והיכולת להרות.

השמנת יתר בנשים עלולה לפגוע בפוריות במספר דרכים, העיקרית בהן היא המערכת ההורמונלית: ההשמנה מגבירה את רמות ההורמון הנשי אסטרוגן. רקמת השומן מייצרת אסטרוגן, והעודף שלו משבש את האיזון ההורמונלי שנדרש לצורך ביוץ תקין, ובכך פוגע בהבשלת הביציות והשחרור שלהן מהשחלות, בדרך לפגישה עם הזרעון.

השמנת יתר גם גורמת לעמידות להורמון אינסולין שתפקידו להחדיר את הסוכר מהדם לגוף. כתוצאה מכך חל ייצור יתר של הורמוני מין זכריים – אנדרוגניים בשחלות, מה שמוביל להפרעות במחזור החודשי ולקשיים בביוץ. ההשמנה גורמת גם עמידות להורמון לפטין, המיוצר גם הוא על ידי תאי שומן ומווסת תיאבון וחילוף חומרים, מה שמשבש את התקשורת בין המוח לשחלות ומפריע לייצור ההורמונים הדרושים לפוריות.

השמנת יתר מגבירה גם את הסיכון להתפתחות תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מצב בו השחלות מוגדלות עם ציסטות מרובות, והאישה סובלת גם מהפרעות הורמונליות והפרעות בביוץ. למעשה התסמונת היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לאי פוריות בקרב נשים. 

לא רק ריקוד. ברזילי רוצה להיות אימא (צילום: צ'ינו)
לא רק ריקוד. ברזילי רוצה להיות אימא (צילום: צ'ינו)

השמנת יתר מגבירה גם את הסיבוכים בהיריון: קיים סיכון מוגבר להפלות במיוחד בשליש הראשון להיריון, קיימים סיבוכים גם בלידה כמו מצב של רעלת היריון, סוכרת היריון, והתפתחות של תינוק גדול המצריך ניתוח קיסרי. 

חשוב לציין שלא כל הנשים הסובלות מהשמנת יתר יסבלו מקשיי פוריות, אולם ברור שהקשר בין ההשמנה לפוריות מוכר וירידה במשקל, גם מתונה, עשויה לשפר משמעותית את הפוריות ולהפחית את הסיכונים הקשורים להשמנת יתר.

נטע ברזילי בראיון בהשקת "רוקדים עם כוכבים" (צילום :מערכת TMI)