מגפת השעלת מגיעה לשיא ההתפרצות מעבר לאזור ירושלים: שיעור הבלתי מחוסנים גבוה ככל הנראה מכפי ששיערו במשרד הבריאות, ומגפת השעלת ממשיכה להתפשט לכל אזורי הארץ. בחוזר פנימי שהפיץ המשרד נמצאו מוקדים חדשים של תחלואה באשקלון, נס ציונה, ראשון לציון ועפולה. על פי הערכות גורמים במשרד הבריאות עמם שוחחנו, ישנם מוקדי תחלואה רבים נוספים שאינם מדווחים גם באזור המרכז והשרון.

בעקבות הפרסום במעריב: הסיבוך הרפואי שהדאיג את נטע והוביל לירידה הדרסטית במשקל 
פרסום ראשון: חשד לשני מקרי מוות מקדחת הנילוס | כל הפרטים

על פי הנתונים המעודכנים, גל התחלואה בחודש מאי האחרון הוא מהגבוהים בעשור האחרון עם 485 מקרים מדווחים. בסך הכל נדבקו מתחילת השנה 1863 חולים, זאת לעומת 1792 מקרים בתקופת 2023 כולה. 

גל תחלואה מסיבי נרשם גם באירופה ובארה"ב ואינו מראה סימני דעיכה. התחלואה בצ'כיה מתייצבת על רמות גבוהות עם כ-1,200 מקרים חדשים השבוע, ובסך הכל מעל 19 אלף מקרים השנה. עליה משמעותית נצפתה גם בבריטניה, בארה"ב ובמדינות רבות נוספות. על פי ההערכות גל התחלואה הנוכחי צפוי להימשך בשבועות הקרובים.

כפי שחשפנו במעריב בשבוע שעבר, הנתונים מגלים עוד את הסיבה המרכזית להתפשטות: ירידה משמעותית בהתחסנות תינוקות לשעלת. מכיסוי חיסוני של 98% בשנת 2018, לצניחה לכדי כיסוי חיסוני ממוצע של 92% בשנתיים האחרונות. השיעור הנמוך ביותר של מתחסנים נמצא באיזור ירושלים ובית שמש שם היקף ההתחסנות הממוצע לשעלת עמד על 88% בלבד, ובמחוז דרום עם כ-90% התחסנות, בעיקר בישובים בפזורה הבדואית.

כדי להגדיל את הכיסוי החיסוני לשעלת הורה משרד הבריאות להקדים את גיל החיסון הראשון נגד שעלת בטיפות חלב מגיל 8 שבועות לגיל 6 שבועות, כדי לאפשר ליילוד ליצור נוגדנים עצמיים בשלב מוקדם ככל האפשר. במשרד הבקריאות ממליצים בינתיים על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להיריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכן להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו. ילדים שלא חוסנו במלואם, או מי שאינו בטוח אם מחוסן, צריך לפנות לאחות מרפאת קופת החולים לשקילת קבלת זריקת דחף. 
 
מחלת השעלת (פרטוסיס) נגרמת בשל הדבקה בחיידק בורדטלה פרטוזיס. היא נחשבת לאחת מעשר המחלות הקטלניות ביותר בעולם, ובתחילת המאה הקודמת הייתה גורם עיקרי בתמותת תינוקות, עד להכנסת החיסון שהביא לירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה. 

המחלה, המכונה גם "מחלת מאה הימים", בשל משכה הארוך העלול להגיע לכדי חודשים של שיעול, מתבטאת בשלושה שלבים. השלב הראשון נמשך כשבועיים ומאופיין בנזלת ובהפרשה מהעיניים. בשלב השני מופיע שיעול התקפי ממושך המלווה בהאדמה בפנים, אודם בלובן העין (לחמיות) הקאות ואף הפסקות נשימה בתינוקות. התקפי השיעול מסתיימים בקושי בשאיפת אוויר המתאפיין במעין שריקה. השלב השלישי מתאפיין בהמשך השיעול תקופה ארוכה.