המחלה של בן אל תבורי: ארבע שנים לאחר שחשף לראשונה על דבר מחלת המאניה דפרסיה בה הוא לוקה, סיפר בסוף השבוע הזמר על השלכות המחלה על חייו.

כבר בשנת 2022 חשף לראשונה תבורי כי בגיל 18 אובחן במחלת המאניה דפרסיה, שלדבריו הסבירה את התפרצויותיו כלפי בני משפחתו ובהם גם בנו תו פרינס שהיה אז רק בן ארבע שנים.

תבורי כתב אז: "אני מאובחן במאניה כבר מגיל 18, שלפעמים מתפרצת, במיוחד על אנשים שאני אוהב ויכולים לגעת לי ברגש". הוא הוסיף: "המאניה זה לא תירוץ לשום התנהגות ושום צורת דיבור. לעולם לא אסלח לעצמי שנתתי לעצמי להגיע למקום הזה".

בן אל תבורי (צילום: משה נחומוביץ)
בן אל תבורי (צילום: משה נחומוביץ)

בסוף השבוע סיפר שוב תבורי על דבר מחלתו וחשף שעבר תקיפה מינית בילדותו שמסבירה אולי נדבכים שונים באישיותו המורכבת ואולי בעיתוי התפרצות מחלתו. הנה מעט ממה שניתן לומר על מאניה דפרסיה:

מהי הפרעה דו קוטבית?
מאניה דפרסיה, ובשמה הנוסף גם "ביפולריות", היא הפרעה פסיכיאטרית המשפיעה על מגוון תחומי החיים, ובהם מידת האנרגיה, תשומת הלב, ההתנהגות וההיבטים הרגשיים. להפרעה שני סוגים עיקריים של מצבי רוח: דפרסיה (דיכאון) ומאניה. חלק מהסובלים מההפרעה חווים רק מאניה, ואחרים חווים תסמינים של מאניה ודפרסיה לסירוגין.

מה שכיחות ההפרעה?
על פי ההערכות, כ-2.5% מהאוכלוסייה בעולם המערבי לוקים בה.

מה תסמיני מאניה דפרסיה?
הסימפטומים מתחלקים לשני סוגים של התקפי מצב רוח - מאניה ודפרסיה. אם התסמינים משבשים בצורה משמעותית את הפעילויות היומיומיות, את העבודה ואת מערכות היחסים, סיכוי גבוה שההפרעה קיימת.

התקף מאני עשוי לכלול דברנות מוגברת, הערכה עצמית מוגברת, מחשבות גדלות, ירידה בצורך לישון, עלייה בפעילות ישירה למען מטרה, עלייה ברמת האנרגיה, עלייה בעצבנות, מחשבות מתרוצצות, תשומת לב לקויה, נטילת סיכונים מוגברת (הוצאת כסף, התנהגויות מיניות מסוכנות, נסיעה במהירות גבוהה).

התקף דכאוני עשוי לכלול  מצב רוח ירוד, שינויים בהרגלי שינה, שינויים בהרגלי אכילה, עייפות, חוסר אנרגיה, אובדן הנאה מפעילויות שגרמו הנאה בעבר, אי שקט, רגשות אשמה, חוסר ערך עצמי, חוסר החלטיות, קושי בריכוז, מחשבות על התאבדות.

על פי ההערכות, כמו במרבית המחלות הפסיכיאטריות, גם כאן הגורם הוא תורשתי, כך שאם יש בן משפחה הלוקה בה, שאר בני המשפחה נמצאים בסיכון. גם אירועים טראומטיים עלולים להגביר את הסיכון להפרעה, וכן שימוש בסמים או באלכוהול ומחסור חמור בשינה.

מה הגיל האופייני להופעת המחלה?
הגיל הממוצע של הופעת התסמינים הראשונים הוא 25, אם כי גם ילדים ובני נוער עלולים לפתח תסמינים.

מה גורם להפרעה?
לא ברור מה הגורם המדוייק אולם כאמור קיים ככל הנראה בסיס תורשתי, כך שאם יש בן משפחה הלוקה בה, שאר בני המשפחה נמצאים בסיכון. גם אירועים טראומטיים עלולים להגביר את הסיכון להפרעה, וכן שימוש בסמים או באלכוהול ומחסור חמור בשינה.

איך מאבחנים את המחלה?
רופא פסיכיאטר רשאי לאבחן את המחלה לאחר ששלל מחלות אחרות ובדק את ההתאמה לקריטריונים שמופיעים בספר האבחונים הפסיכיאטריים DSM-5.

מהו הטיפול?
מחלת מאניה דפרסיה היא כרונית ונמשכת כל החיים. כיום ישנו מגוון תרופות יעילות המסייעות למטופלים לשוב לפעילות יומיומית, לחיי שגרה, זוגיות, עבודה, לימודים והגשמה עצמית. התרופות ניתנות לרוב בשילוב טיפולים פסיכולוגיים. במקרים קשים חלק מהמטופלים נזקקים לאשפוז לצורך איזון נפשי.