משרד הבריאות עדכן היום (שלישי), כי התקבל דיווח על תינוק בן חמישה שבועות ממחוז ירושלים שנפטר משעלת. מהחקירה האפידמיולוגית עלה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהיריון. כפי שנחשף קודם ב'מעריב', נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי 'מעריב' מצביעים על ירידה משמעותית בשיעור ההתחסנות לשעלת, שהובילה להתפרצות נרחבת. מאות ילדים נדבקו בחודשים האחרונים והחשש הוא שאלפים נוספים לקו במחלה ואינם יודעים זאת.

אדם שלישי נפטר מקדחת הנילוס המערבי, חשש שנפטר נוסף נדבק
משרד הבריאות מוציא הוראה חריגה: "נמצא זיהום, הכניסה מסוכנת"

משרד הבריאות מזכיר כי שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה שעלולה לגרום לסיבוכים ולמוות. משרד הבריאות ממליץ על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו. החל מינואר 2023 חלה עלייה בתחלואת שעלת בישראל ועל כן, משרד הבריאות פועל רבות כדי להתמודד עם העלייה בתחלואה. 

על מנת למנוע התפשטות המחלה, כל חולה בשעלת עובר תשאול על ידי רופאה או אח מלשכות הבריאות בכדי לזהות את מקור החשיפה ולאתר את המגעים תוך מתן המלצות מתאימות במטרה לצמצמם את מעגל ההדבקה. בנוסף, נעשה ניטור קבוע אחר נתוני התחלואה על מנת לגבש המלצות מדיניות נוכח הנתונים.

בהתאם לכך, ועל מנת להגדיל את הכיסוי החיסוני לשעלת, הקדים המשרד את גיל החיסון הראשון נגד שעלת בטיפות חלב מגיל 8 שבועות לגיל 6 שבועות בכדי לאפשר ליילוד ליצור נוגדנים עצמיים בשלב מוקדם ככל האפשר וכן נעשים מאמצים לעידוד התחסנות בקרב נשים בהריון. 

במטרה להביא לעלייה במודעות לחשיבות ההתחסנות, פרסם המשרד הודעות לציבור בנושא וכן, הופצו עדכונים לצוותים הרפואיים לצורך העלאת המודעות לעלייה בתחלואה בשעלת והצורך בהדגשת חשיבות ההתחסנות בפני מטופלים. בנוסף, נערכו הערכות מצב קבועות עם קופות החולים.