האגודה למלחמה בסרטן, הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ בדרישה למתן צווים על תנאי לביטול מלא ומיידי של הפטור ממס על מוצרי העישון הנכנסים לישראל וטוענת: "מדובר בסבסוד מסכן חיים היוצר עיוות קשה שאין לו הצדקה עניינית". העתירה הוגשה נגד שר האוצר, שר הבריאות, ועדת הכספים של הכנסת ורשות שדות התעופה. 

בעתירה שהוגשה על ידי משרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות' נכתב: "ממשלת ישראל החליטה לשים קץ לסבסוד של מוצרי עישון מסכני חיים, הנרכשים בדיוטי פרי ונכנסים לישראל במטרה להשוות בין המס המוטל על בארץ, לבין המס בדיוטי פרי. הממשלה הסמיכה את שר האוצר לעשות שימוש בסמכות המוקנית לו בחוק מס קניה, ולבטל את הפטור. 

כל ישראלי שלישי מעשן - נתוני שיא של עשור 
גמילה גורמת להשמנה? מנפצים לכם את כל המיתוסים על עישון | ד"ר איתי גל

"הואיל והפטור לא בוטל, הנזקים הקטסטרופליים לבריאות הציבור ולקופה הציבורית הולכים ונערמים. העישון מהווה את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור, גורם לתחלואה קשה, לנכות ולמוות בטרם עת".

סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

עוד נכתב כי "במדינת ישראל בה שיעור המעשנים גבוה במיוחד ועולה בכ-30% אחוז על הממוצע במדינות ה-OECD צריכת מוצרי עישון גובה מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים, מקצרת את תוחלת החיים בכ-10-15 שנה, מגבירה דרמטית את הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלות סרטן, כלי דם, לב וריאות, גורמת לנכויות, מרחיבה פערים חברתיים בין אוכלוסיות שונות ועלותה למערכת הבריאות ולמשק מוערכת במיליארדי שקלים מדי שנה". 

"על מנת להיאבק בתופעה מטילה המדינה, בדומה למקובל בעולם, מס קנייה ייעודי. מדיניות מיסוי זו נסמכת על המלצות ארגון הבריאות העולמי, אמנת הפיקוח על הטבק עמדת משרדי הבריאות והאוצר ומחקרים מדעיים. לאחרונה, כבר התקין שר האוצר צווים המורים על העלאה כללית של המס על כלל מוצרי העישון, אשר אושרו, פה אחד, על ידי ועדת הכספים. מנגד טוענת האגודה, מוצרי עישון הנרכשים בדיוטי פרי ממשיכים ליהנות מפטור ממס ונמכרים במחיר נמוך מזה שבכל מקום בישראל".

באגודה למלחמה בסרטן הוסיפו: "כפועל יוצא מהסבסוד, הפכו חנויות הדיוטי פרי לחנות ממכר מוצרי עישון הגדולה בישראל, המחזיקה בנתח של כעשרה אחוז משוק הסיגריות הנצרכות בארץ.  סבסוד זה מסכן חיים, יוצר עיוות קשה ואין לו הצדקה עניינית. סיגריה שנרכשת בדיוטי פרי נזקה זהה לנזקה של סיגריה הנרכשת בכל מקום אחר בישראל, ולה אותן השלכות הרסניות". 

אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

באגודה האשימו גם את שר האוצר, שלדבריהם "היה שותף למסקנה שיש לבטל את סבסוד מוצרי העישון ובהתאם הניח בפני ועדת הכספים טיוטת צו, אלא, שהחליט לפתע לסגת ממנו, באופן קיצוני, ולהתקין תחתיו צו אחר, לפיו רק בשנת 2028, יבוטל הפטור ממס על מוצרי העישון לנכנסים לישראל. 

"המשמעות היא פגיעה קשה בבריאות הציבור אשר נובעת מדיל פסול שנרקם מאחורי גבם של הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה ומחוץ לכתליי ועדת הכספים", הבהירו. "ושמקורו בכניעה של שר האוצר לשיקול זר בעליל של חבר ועדת הכספים, שהצהיר, שהוא מונע התקנת הצו המקורי לטובת עובדי רשות שדות התעופה שהם קהל בוחריו".  

"האינטרס הציבורי נחטף לטובת שיקולים זרים ופסולים, אזרחי ישראל ישלמו בבריאותם, תקציב המדינה איבד מאה מיליון שקלים מדי שנה לשנים הקרובות ומיליארדי שקלים שתוסיף להוציא מערכת הבריאות על נזקי העישון, בשעה שמדינת ישראל משוועת לשיפור במערכת הבריאות ולתקציבים, במיוחד נוכח מלחמת חרבות ברזל".

באגודה טוענים שהחלטת שר האוצר להימנע מביטול הפטור ממס התקבלה משיקולים שלא בסמכותו: "היא מפרה את החלטת הממשלה שלא כדין וסוטה מתכלית החוק המסמיך, אינה נסמכת על תשתית עובדתית ומקצועית מינימלית, התקבלה תוך שקילת שיקולים זרים, ולא ענייניים והיא בלתי סבירה ובלתי מידתית באורח קיצוני, נוכח פגיעתה בזכות החוקתית לחיים ובזכות לבריאות".