השמנת יתר, תופעה שכיחה בעולם המודרני, מגדילה את הסיכון למחלות כרוניות רבות, כולל סוגי סרטן, מחלות לב וסוכרת. בישראל כל מבוגר שלישי סובל מעודף משקל, רבים מהם סובלים מ"שמנופוביה", יחס לא רגיש ולא מכבד כלפי אנשים עם השמנה, הנובע בעיקר מסטראוטיפים ודעות קדומות. על פי סקר ישראלי של 1,700 מטופלים עם עודף משקל והשמנת יתר שנערך בשנת 2022, 40% מהם מסרו שנמנעים באופן תכוף מהגעה לבדיקות רפואיות מומלצות לאור החשש מקבלת יחס לא מכבד מצד הצוות המטפל.  

מחקר ישראלי חדש שנערך על נתוני שרותי בריאות כללית ופורסם בסוף שבוע האחרון בכתב העת Preventive Medicine, בדק את השפעות הסטיגמות על בריאותם של אלה הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. המחקר התבסס על נתונים של למעלה מ-600,000 מבוגרים מעל גיל 50. החוקרים בדקו את מסת הגוף שלהם, גילם, מינם, מיקומם הגאוגרפי והסטטוס הסוציו אקונומי שלהם. 

קדחת מערב הנילוס ממשיכה להתפשט: זהו מצבה כעת בישראל
משרד הבריאות מוציא הוראה חריגה: "נמצא זיהום, הכניסה מסוכנת"

במחקר נמצא שאנשים עם עודף משקל והשמנת יתר מבצעים פחות את בדיקות הסקר לסרטן צוואר הרחם, בדיקת ממוגרפיה ובדיקת עור לגילוי ממצאים ממאירים – בדיקות הכרוכות בחשיפת הגוף. בקרב אלה הסובלים מעודף משקל מתבצעות כ-15% פחות בדיקות סקר לאבחון מוקדם של המחלות, ובקרב אלה עם השמנת יתר עד 30% פחות בדיקות. מנגד, שאר בדיקות הסקר הרפואיות שאינן דורשות התפשטות מבוצעות על ידם במועד. 

"אנשים עם השמנה נמנעים מלהגיע לבדיקות רפואיות בגלל יחס לא מכבד במערכת הרפואית שהם קיבלו בעבר" אמרה פרופ' שגיא-דאין, "הממצאים מראים שאנשים עם השמנה אכן נמנעים מלהגיע לבדיקות סקר אינטימיות שבהן חושפים את הגוף, גם בשל הבושה שהם חווים בגופם הגדול והיא מועשרת על ידי המדיה שמאדירה את תרבות הרזון, וגם בגלל היחס במערכת הבריאות עצמה. הרופאות הרופאים האחיות האחים ושאר צוותי הרפואה צריכים לעבור הדרכות כיצד לטפל ברגישות באנשים עם השמנה. ולמטופלים עצמם, אל תתביישו להעיר ואפילו להתלונן, הכוח הוא גם בידכם".