פריצת דרך באיבחון מוקדם של מחלת האצהיימר: בדיקת דם חדשה המאפשרת לאבחן את המחלה הגיעה לישראל, והלילה הוספה לקריטריונים לאיבחון של אגודת האלצהיימר הבינלאומית, בעקבות מחקרים שהצביעו על רמת הדיוק הגבוהה במדידת החלבונים המצטברים במחלה.

הבדיקה החדשה נוספת לבדיקת נוזל שדרה שכבר מתבצעת בישראל בכמה בתי חולים. התקווה היא שניתן יהיה לאבחן את המחלה מוקדם ככל האפשר, עוד לפני הופעת התסמינים, ואולי לסייע לעיכובה.

כ־120 אלף ישראלים לוקים במחלות דמנציה, שהמרכזית בהם היא אלצהיימר. מדובר במחלה ניוונית מתקדמת, שהורסת בהדרגה את תאי המוח ומביאה להידרדרות בתפקוד השכלי, אובדן זיכרון ופגיעה ביכולות החשיבה, הריכוז, הלמידה והתקשורת.

האלצהיימר מקלף את היכולות הקוגניטיביות (צילום: רויטרס)
האלצהיימר מקלף את היכולות הקוגניטיביות (צילום: רויטרס)

החולים סובלים לעתים גם מערנות יתר, הזיות ונדודי שינה. מרביתם של החולים הולכים לעולמם בתוך 10־15 שנים מפרוץ המחלה. האבחון כיום מתבסס על תסמיני המחלה, ולאחרונה כמה בתי חולים מוסיפים גם בדיקת נוכחות חלבוני המחלה בנוזל השדרה לתהליך האיבחון.

בארה"ב אושרה לפני מספר חודשים בדיקת דם חדשה המאפשרת את האבחון גם על סמך הימצאותם בדם של החלבונים האופיניים המצטברים במוח, וכעת כאמור אנו מדווחים כי כמה בתי חולים החלו לבצע את בדיקת הדם גם כאן.

תחילתה של מהפכה: המפתח לעיכוב אלצהיימר טמון בגילוי המוקדם

פריצת דרך מדעית: האם יהיה ניתן לעכב התפתחות אלצהיימר?

הלילה, הוספו המלצות בינלאומיות לאבחון באמצעות בדיקת הדם כחלק מהקריטריונים לאיבחון המחלה. הקריטריונים החדשים הופצו על ידי אגודל האלצהיימר הבינלאומית שקבעה כי ניתן להיעזר גם בבדיקות הביולוגיות בעזרת ביומרקרים, סמנים חלבוניים, בנוזל השדרה וגם בבדיקות הדם החדשות, זאת לאור הדיוק הרב שנמצא במחקרים הקליניים.

בדיקת החלבונים בנוזל השדרה כבר מתבצעת בכמה מרכזים רפואיים גדולים בישראל, ולאחרונה הוספה להם גם בדיקת הדם הנשלחת למעבדות בארה"ב כשהתשובה ניתנת תוך כמה שבועות.

"מדובר בתחילתה של מהפיכה" מסביר פרופ' דוד טנה, מנכל מכון שבץ מוח וקוגניציה והיו"ר היוצא של האיגוד הנוירולוגי, "אבחון מוקדם בעזרת בדיקות הדם המדוייקות יאפשר לאנשים לדעת על המחלה שנים לפני שהתסמינים מתפרצים, ואולי לקבל טיפול מקדים או לשנות משהו באורח החיים שלהם שיביא להאטת התקדמות המחלה".

"הקריטריונים החדשים העולמיים לאבחון מחלת האלצהיימר חשובים ופורצי דרך" אומר פרופ' יואב צ'פמן, יו"ר האיגוד הנוירולוגי, "עברו בפועל מאבחון על סמך המאפיינים הכלליים של הפרעה בזיכרון בהתמצאות ובתפקוד הקוגניטיבי לאבחון מדוייק יותר שיוביל ללא ספק לטיפול טוב יותר בחולים".