נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחל מפלה בעימות הנשיאותי הלילה באטלנטה, וכבר ברחבי העולם נפוצו שמועות על תפקודו הקוגניטיבי הירוד והאפשרות שלקה בדמנציה. איך נראה המבחן הקוגניטיבי, שאותו עבר כבר טרמפ לפני מספר שנים, והאם תעברו אותו?

העימות המביך של ביידן: ליל שימורים עבר על הבית הלבן לאחר המופע הנשיאותי באטלנטה בו ג'ו ביידן גמגם והתקשה להתמודד בעימות מול טראמפ. במפלגה הדמוקרטית כבר נשמעו קריאות להתפטרותו של ביידן, ובעולם מלחשות השמועות על תפקודו המוחי המידרדר ושאלת הדמנציה.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

על פי ההערכות, אף שאין לדעת בוודאות רק מצפיה בעימות, ג'ו ביידן אינו עונה לקריטריונים של מחלת הדמנציה, והוא לוקה בהידרדרות קוגניטיבית התואמת את גילו – 81 וחצי שנים.

טראמפ: "חמאס לא היה פולש לישראל אם הייתי נשיא"; ביידן
סגנו המיועד של טראמפ תוקף את ביידן: "בטהרן רואים נשיא חלש"

עם הארכת תוחלת החיים, עולה גם שכיחות הפגיעה הקוגניטיבית, עקב הידלדלות רקמת המוח שאותה ניתן להדגים בבדיקה פשוטה אצל רופא מומחה, הכוללת תשאול, בדיקה גופנית, בקשת ביצוע מטלות, כמו גם המבדק הקוגניטיבי שהפופולרי בהם הוא MoCa אותו כבר ביצע דונלד טראמפ, ולדבריו עבר אותו בהצלחה.

מבחן קוגניטיבי (צילום: פרטי)
מבחן קוגניטיבי (צילום: פרטי)

זהו מבחן שתורגם לשפות רבות ובהן עברית, אורך כעשר דקות והוא קל להבנה. במבדק ניתן ניקוד מאפס עד שלושים והוא מאפשר לזהות סימנים מוקדמים לדמנציה או לפגיעה בתפקוד המוחי.

אלה הפרמטרים הנבדקים במבחן:

1. זיכרון לטווח קצר: הנבדק מתבקש לחזור על מילים ולזכור אותן כעבור כחמש דקות. הבודק צריך לציין את רמת הקשב של המטופל בעת למידת המילים, אך זו לא מקבלת ניקוד כלשהו. סך הכל מתבקש הנבדק לזכור 5 מילים, כאשר ניתנת נקודה אחת למילה.

2. תפיסה מרחבית:  נבדקת דרך  מבחן ציור שעון אותו מתבקש הנבדק לאייר ומקבל סך הכל 3 נקודות: נקודה אחת לציור עיגול, נקודה למיקום ספרות ונקודה אחרונה לכיוון של המחוגים לשעה 11:10. בנוסף מתבקש הנבחן לצייר קובייה תלת ממדית שעליה מקבל הנבדק נקודה אחת. 
 
3. יכולת ניהולית: הנבחן מתבקש למתוח קו רציף בין כל המספרים והאותיות לפי סדר מסויים. הנבדק אינו מקבל רמזים כלשהם, רק הנחיה כללית להשלים מתיחת קו לפי הסדר המוצג באיור. ציון הסעיף הוא נקודה אחת.

4. יכולת הפשטה:  הנבדק מתבקש לחפש דמיון בין שתי מילים. תחילה נשאל המטופל על דמיון בין שני סוגי פירות (לדוגמא: תפוח ואגס). אם אינו מצליח להגיע לתשובה הנכונה, הבוחן מסביר לו כי המדובר בפירות, ועובר למבחן הבא. כל תשובה נכונה בבדיקת יכולת הפשטה מזכה את הנבדק בנקודה אחת - סך הכל 2 נקודות. שאלת הפירות לא נכללת בחישוב, ותשובות חלקיות, כמו "גלגלים" בשאלה לגבי רכבת ואופניים, או "מספרים" בשאלה לגבי שעון וסרגל, לא מתקבלות כנכונות.
 
5. קשב וריכוז: הנבדק מתבקש לזהות אות מסויימת מרשימת אותיות שנקראת על ידי הבודק ולהקיש על השולחן עם הישמע אות שהתבקש לסמנה. גם כאן יקבל נקודה אחת אם ביצע פחות משתי טעויות.

6. חיסור סדרתי של 7 מ-100: הנבדק יקבל 3 נקודות על 4-5 תשובות נכונות בסדרה של 93-86-79-72-65, 2 נקודות עבור 2-3 תשובות נכונות, נקודה אחת לתשובה נכונה אחת בלבד, ו-0 נקודות אם אין תשובות נכונות כלל. חזרה על סדרת המספרים קדימה ואחורה מזכה ב-2 נקודות.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

7. יכולת שפתית: נבדקת באמצעות שיום של שלושה בעלי חיים המופיעים באיור: אריה, קרנף וגמל. על כל שם נכון יקבל הנבדק נקודה, ובסך הכל 3 נקודות. בנוסף יתבקש הנבדק לחזור על שני משפטים מורכבים, 2 נקודות בסך הכל. 
 
8. שטף הדיבור: הנבחן  מתבקש בדקה אחת להזכיר עד כמה שיותר מילים שמתחילות באות מסוימת. 11 מילים או יותר מזכות בנקודה אחת.


9. התמצאות במקום ובזמן:  הנבדק יקבל נקודות בהתאם אם יצליח לציין את מקום הבדיקה, העיר, השעה, היום, החודש והשנה.

10. שנות הלימוד: מאחר שקיימת הנחה שלנבדקים משכילים יותר צפוי תפקוד קוגניטיבי טוב יותר, נבדק בעל 12 שנות לימוד פורמלי יקבל נקודה אחת נוספת.  ניקוד סופי במבדק של 26 ומעלה נחשב לתקין?