אזהרה ראשונה מקדחת דנגי הקטלנית המתקרבת לאזורנו מהמזרח הרחוק ודרום אמריקה: משרד הבריאות מדווח על 7 מקרי הדבקה בווירוס הקטלני בשארם אשייח בחודש האחרון. מומחה מסביר ל"מעריב" כי היתוש מעביר המחלה כבר מצוי בישראל ושינויי האקלים יקרבו את התפשטות הקדחת: זו אינה שאלה האם היא תפרוץ אצלנו, אלא מתי".

על פי הדיווח בחודש מאי אותרו 3 איטלקים שלקו בתסמיני המחלה. הם שבו לאיטליה שם בדיקות הדם הצביעו על כך שנדבקו בקדחת דנגי בעת ששהו בשארם א-שייח' לאחר שנעקצו על ידי יתושות נגועות. ארבעה נוספים תושבי ישראל נדבקו אף הם ואובחנו כלוקים בקדחת.

היתוש המקולל: מהי קדחת דגני והאם יש סכנת להתפשטות הנגיף?
כתוצאה מעקיצת יתושים: ישראלי ששב מחו"ל נדבק בקדחת דנגי

תיירים בשארם א-שייח', מצרים (צילום:  REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)
תיירים בשארם א-שייח', מצרים (צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)

"מצרים היא אזור בו לא מוכרות עד כה מחלות יתושים" מסביר הפרופ' אלי שוורץ, מומחה לרפואה פנימית ומחלות טרופיות מהמרכז הרפואי שיבא, "אין ספק שמקרי ההדבקה מלמדים על התפרצות דנגי שם שבו נדבקו היתושים".

לדברי פרופ' שוורץ, מדובר במחלה השכיחה ביותר בחצי הכדור הדרומי: "המטיילים מכירים אותה מדרום מזרח אסיה, אמריקה הלטינית ואפריקה. מאחר שיתוש הנמר האסייתי שמעביר את המחלה נמצא גם בארץ וגם באירופה, הרי שיתושים נגועים יכולים להדביק את היתושים בארץ ולגרום להתפרצות. שינויי האקלים תורמים לריבוי היתושים ולתנועה קלה יותר שלהם, וגם להתרבות הנגיף בגופם, כך שההתפרצות ללא ספק תתרחש גם כאן, אם הגיעה כל כך קרוב מהמזרח הרחוק לאזור שארם".

יתושת הנמר האסייתי. נמצאת גם בישראל (צילום: iStock)
יתושת הנמר האסייתי. נמצאת גם בישראל (צילום: iStock)

"בישראל אנחנו רואים עשרות מקרים בשנה של מטיילים שחוזרים עם קדחת דנגי אך לא היתה עד כה הדבקה מקומית" מוסיף פרופ' שוורץ, "עם זאת מטיילים שחוזרים עם הקדחת ושנעקצים יכולים להדביק אחרים. זה מה שהחל לקרות באופן פעיל באירופה, וזה יקרה גם כאן. יחד עם התפשטות קדחת מערב הנילוס, הרשויות חייבות לפעול באגרסיביות למיגור היתושים בארץ, וצוותי הרפואה צריכים להכיר את תסמיני המחלה ודרכי האבחון והטיפול כיוון שקדחת דנגי היא מחלה קשה, שעלולה גם ללא טיפול לגרום לתמותה".

קדחת דנגי: מחום וכאבים עזים עד לסכנת מוות

מה  גורם למחלת דנגי?
מדובר במחלה נגיפית המועברת לאדם באמצעות עקיצת יתושה נגועה. הגורם למחלה הוא נגיף הדנגי שמועבר באמצעות יתושת הנמר האסייתי הפעילה בעיקר בשעות היום.

היכן נפוצה המחלה?
באזורים טרופיים וסאב טרופיים, אך המחלה הולכת ומתפשטת גם לעולם המערבי.

מה תסמיני המחלה?
הסימפטומים מופיעים 3 עד 14 ימים לאחר העקיצה וכוללים חום גבוה, כאבי ראש קיצוניים, כאבי שרירים ומיפרקים וכאבי גוף. חיילים אמריקנים שחלו בוויאטנם תיארו תחושה של "עצמות נשברות", חולשה קיצונית וחוסר יכולת לזוז. המחלה גורמת גם לירידה משמעותית בתיאבון ולשינוי בטעם. עם ירידת החום מופיעה פריחה מגרדת. התסמינים נמשכים כשבוע אך לעתים יותר בתופעה שנקראת "לונג דנגי". במקרים חמורים עלולה המחלה לגרום לדימומים, נפילת לחץ דם, אי ספיקת איברים ומוות. 

איך מאבחנים קדחת דנגי?
באמצעות בדיקת דם המזהה נוגדנים לנגיף או את החומר הגנטי שלו בבדיקת PCR המתבצעת בישראל במעבדה המרכזית לנגיפים במרכז הרפואי שיבא, שם מזוהה הזן הספציפי מבין ארבע זני הווירוס.

מה הטיפול למחלה?
מדובר במחלה קשה המלווה בכאבי ראש קשים, כאבי מפרקים, כאבי גוף. החיילים האמריקנים שחלו בוויאטנם, תיארו תחושה של "עצמות נשברות", הם אינם מסוגלים לזוז ובחולשה קיצונית. חוסר תיאבון קשה, שינוי בטעם. כשהחום יורד מופיעה פריחה מגרדת. התסמינים נמשכים כשבוע. בחלק מהאנשים התסמינים יכולים להימשך לכדי "לונג דנגי".

מי בסיכון מוגבר?
אנשים מבוגרים הסובלים ממחלות רקע ובהם סוכרת, מחלות לב וריאות, או אנשים שחלו בעבר בקדחת דנגי. 

איך מטפלים?
הטיפול הוא סימפטומטי בלבד וכולל שיכוך כאבים והורדת חום, מתן עירוי נוזלים ולעתים גם אנטיביוטיקה למניעת זיהום משני. מנוחה היא מרכיב חשוב להתאוששות החולה, המתבצע תחת השגחה. 

איך מונעים הדבקה?
בימים האלה הגיע לישראל חיסון חדש נגד דנגי בשם Q-dangue  הניתן במרפאות המטיילים בחיסון לזרוע. ההמלצות הן עדיין מתן של הזריקה למטיילים בלבד היוצאים לאזורים נגועים, או לאלה שלקו בעבר בקדחת דנגי ונמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה יותר אם יידבקו שוב.