קדחת הנילוס מתפשטת מעבר לגוש דן: כפי שפורסם השבוע ב"מעריב", מאשר המשרד להגנת הסביבה כי נמצאו עדויות לתפוצת הנגיף בהיקפים נרחבים יותר גם באזורי השפלה והשרון. טווח גילאי הנדבקים נרחב, אולם בסכנת חיים נמצאו רק קשישים. כמה בתי חולים החלו בניסוי בתרופה חדשה מתוך תקווה שתסייע להשמדת הנגיף על ידי מערכת החיסון.

מי נמצא בסיכון לקדחת הנילוס? כל השאלות והתשובות בנוגע למחלה

על פי נתוני משרד הבריאות שהוצגו בדיון, עד ה-30 ביוני אובחנו 87 מקרים מהם 55 גברים, 32 נשים ועוד 10 משוערים שטרם קיבלו אבחנה נוספת. עם זאת למעריב נודע כי מספר ההדבקות המוערך כבר עולה על 100.

גילם הממוצע של הנדבקים הוא 73 אולם טווח החולים נרחב מאוד – מגיל 8 עד 96 שנים. בעוד שאשתקד מרבית האבחונים היו באזור הנגב, השנה מתמקדת ההתפרצות עד כה באזור המרכז. אולם נציגי המשרד לאיכות הסביבה דיווחו כי אותרו בעלי חיים נגועים "מגדרה ועד חדרה". המחלה, כפי שהדגישו המומחים, מועברת מעופות לבני אדם דרך עקיצת יתושה, והיא אינה מדבקת מאדם לאדם.

בתוך כך הודיע בית החולים איכילוב על תחילת מחקר בתרופה אינטרפרון בה יש נסיון שימוש ממגפת הקורונה. התרופה מחזקת את התגובה החיסונית של הגוף. יחד עם איכילוב יצטרפו למחקר שמונה בתי חולים נוספים שיבחנו האם התרופה מיטיבה את מצבם של חולי קדחת מערב הנילוס הקשים.

"לא היה מעולם גל תחלואה כזה" אמרה בוועדה ד"ר יעל פאראן מבית החולים איכילוב, "הגענו כבר לשישה מונשמים, ואין שאלה שהמחלה היא זו שגרמה לזה. הם התחילו עם שיתוק גפיים ואז מופיע מצב נוירולוגי ומגיעים להנשמה. לכן אנחנו מסיקים שאנשים אכן מתים מהמחלה ולא מסיבוכים אחרים. על כל 20 איש שאושפזו אצלנו ישנם עוד מאה או מאתיים איש שנדבקו באוכלוסיה ולא סבלו מתסמינים קשים. מי שכבר מגיע לאישפוז, הוא מי שכבר מתחילה ההשפעה הנוירולוגית על גופם".

ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה הסביר: "המחלה מוכרת בישראל משנות ה-50, היא קיימת בכל העולם ומגיעה בתיווך של עופות. יש עליות וירידות במספר האבחונים וזה תלוי גם במודעות הציבורית. חודש יוני הזה היה החם ביותר שאי פעם תועד בישראל, אחרי חורף עתיר גשמים, יש הרבה מקורות מים עומדים ולחות וזה מייצר סביבה נוחה להתרבות של יתושים. האחריות לייבוש מקורות מים עומדים במרחב הציבורי היא של הרשויות אבל לאדם הפרטי יש אחריות ומודעות זה הבסיס. בשבוע שעבר השקנו קמפיין להעלאת המודעות בקרב האזרחים ועד כה היו לנו מעל 2 מיליון כניסות יזומות לקמפיין רק במדיה החברתית. פאניקה ולחץ מעולם לא ריפאו אף אדם אבל ידע, השכלה והתנהלות נכונה בהחלט כן".

ד"ר מוניקה לשקוביץ מזוז נציגת השירותים הווטרינריים סיפרה כי מתוך 100 פגעי עופות שנאספו לדגימה, נמצאו 36 חיוביים, אחוז גבוה משמעותית ביחס לשנים קרובות. וציינה: "גם כמות הוירוסים בדם היא גדולה יותר משמעותית מבעבר, כלומר מדובר בתופעה שונה, ואנחנו לא יודעים מה אחוזי הנשיאה בקרב עופות חיים. אין פאניקה אבל הוירוס מסתובב בארץ, זו עובדה".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ טטאינה מזרסקי פנתה בתום הדיון למשרדי הבריאות והאוצר לפעול לסבסוד מוצרים דוחי יתושים לאוכלוסיה בסיכון ולפעול לגילוי מוטציות של הנגיף.

מ''מ יו''ר ועדת הבריאות ח''כ טטאינה מזרסקי (צילום: דוברות הכנסת)
מ''מ יו''ר ועדת הבריאות ח''כ טטאינה מזרסקי (צילום: דוברות הכנסת)