תקלה חמורה במכשירים לאבחון סרטן: חברת "רוש" דיווחה למשרד הבריאות כי בסדרת מכשירים המסייעים לאבחנה מעבדתית של גידולים סרטניים חלה תקלה שמשמעותה סיכון נדיר לקבלת תוצאה חיובית שגויה וקבלת טיפול לא תואם.

פריצת דרך ענקית: ה-FDA אישר תרופה לטיפול באלצהיימר
נערכים לתגובה דחופה: התפרצות זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה בבי"ח רמב"ם

התקלה דווחה למשרד הבריאות השבוע לאחר שבתי חולים מצאו חוסר התאמה בין תוצאת מכשירי הבדיקה לבין ממצאי בדיקה נוספים של חולים. חברת רוש בדקה ומצאה שאכן חלה תקלה באצווה של בדיקות המעבדה לחלק מהגידולים הסרטניים. בדיקות אלה מהוות חלק ממערך הבדיקות אולן הן עשויות להיות משמעותיות ביותר בהחלטה על סוג הגידול והטיפול שיינתן.
 
משמעות התקלה היא שייתכן שחולים קיבלו תוצאה חיובית שגויה של סרטן מסוים – בעוד שהגידול הסרטני הוא שונה, או שהוא אינו סרטני כלל – וקיבלו טיפול שגוי. היקף התקלה עדיין לא ברור ולמשרד לא ידוע עד כה כמה חולים נפגעו כתוצאה מהתקלה. עם זאת במשרד הבריאות הדגישו כי הבדיקה מהווה רק חלק מתהליך האבחנה של מחלות גידוליות מסוימות וכדי לאבחן סרטן נעזרים בבדיקות נוספות.
 
ממשרד הבריאות נמסר: "לאחר התייעצות של גורמי המקצוע במשרד עם מומחים בתחום הפתולוגיה, נראה שפתולוג מוסמך ומיומן יוכל לזהות את האבחון השגוי. עם זאת ראש חטיבת רפואה הנחתה את בתי החולים לבצע בדיקה של המקרים בהם התקבלה תוצאה חיובית ולעדכן את המשרד ככל שנמצאו מקרים בהם היה אבחון שגוי".