כבר כמה שנים שחיידק הקמפילובקטר מתפשט בישראל, אולם בשנה האחרונה חלה עליה תלולה במספר הנדבקים: נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "מעריב" מצביעים על אלפי נדבקים רק בחודשים האחרונים, קפיצה של עשרות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות.

הוא אחד החיידקים השכיחים ביותר במזון מזוהם: חיידק הקמפילובקטר, ממשפחת חיידקי "גרם שליליים" השוכנים במערכת העיכול והשתן. החיידק מתרבה בסביבה חמה ולחה ועושה זאת במהירות לרוב בטמפרטורות של 37 עד 42 מעלות צלזיוס. הוא חודר למערכת העיכול, לרוב דרך בשר ועוף מזוהמים, שם גורם לדלקת במעי עם תסמיניה האופייניים.

טרגדיה: נקבע מותו של הצעיר שחטף זיהום קטלני בכנרת   
שיקום? לא אצלנו: הגיבורים שמקבלים כתף קרה מהמדינה   

ירקות (צילום: אינגאימג')
ירקות (צילום: אינגאימג')

לעתים החיידק עלול לעבור גם באמצעות חלב לא מפוסטר, מים מזוהמים, פירות וירקות ששהו בסביבת מים מזוהמים, או במגע ישיר עם בעלי חיים נגועים או עם צואתם.

הסימפטומים מופיעים תוך יום עד 10 ימים מרגע צריכת המזון המזוהם, ומתבטאים לרוב בחום גבוה, חולשה, בחילות, כאבי בטן, הקאות ושלשולים. במרבית המקרים המחלה חולפת מאליה, אולם היא מסוכנת במיוחד אצל אנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, תינוקות, נשים בהיריון וחולים כרוניים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקרים נדירים יותר עלולה המחלה לגרום להתייבשות, דלקת מפרקים, ותסמונת נוירולוגית חמורה בשם "גיאן בארה" הגורמת לשיתוק הולך ועולה מהרגליים לעבר הראש. את המחלה מאבחנים באמצעות תרבית צואה בקופת החולים. במקרים של תסמינים חמורים, נהוג לטפל באנטיביוטיקה אזניל למשך שלושה ימים, או באנטיביוטיקה ציפרופלוקסצין למשך כשבוע.

מנתוני משרד הבריאות עולה שבששת החודשים הראשונים של 2024 נדבקו כבר כמות שיא של 3,402 ישראלים. מספר הנדבקים בתקופה המקבילה אשתקד עמד על 2,440, ובשנה שלפני כן על 1,654. על פי הערכות גורמים במשרד הבריאות, שיעור הנדבקים ימשיך בעלייה גם בחודשים הקרובים. 

לאור שיעור ההדבקה הגבוה, קורא משרד הבריאות לציבור לנקוט בצעדי מניעה: "קמפילובקטר הוא החיידק השכיח ביותר הקשור בזיהומים הנרכשים ממזון בישראל. מקור התחלואה העיקרי הוא חשיפה לעופות טריים בעיקר במטבח הביתי, פעולה העשויה לזהם את משטחי העבודה והציוד כמו כלים הנמצאים על משטח העבודה.

כדי להפחית את החשיפה האפשרית, קיימת חשיבות רבה בהפרדת מוצרי עוף טריים ממזון מוכן לאכילה מרגע רכישת עוף טרי ועד ההכנה. בנוסף יש להימנע משטיפת עוף טרי על מנת לא ליצור זיהום סביבתי במטבח שעלול לגרום לתחלואה, לבשל את העוף הטרי באופן מלא ולהקפיד על חיטוי משטחים במטבח מיד עם סיום הטיפול בחלקי העוף".

התפרצות החיידק קמפילובקטר: ההמלצות

  • הפרידו מוצרי עוף טריים ממזון אחר.
  • חטאו היטב משטחי עבודה שבאו במגע עם העוף.
  • שטפו ידיים היטב לאחר מגע עם עוף.
  • במקרה של הופעת הקאות ושלשולים פנו לרופא.