קדחת הנילוס ממשיכה להתפשט בכל הארץ, עם עשרות מאושפזים מהדרום עד לצפון המדינה: לראשונה עדות להדבקה בחיפה כשבביה"ח רמב"ם אושפזו שניים במצב קשה עקב סיבוכי המחלה. בכיר במערכת הבריאות ל"מעריב": המשרד לאיכות הסביבה לא פועל דיו למיגור מכת היתושים

בבית החולים רמב"ם מאושפזים במחלקה הנוירולוגית גבר בשנות החמישים לחייו ואישה בשנות ה-40 לאחר שנדבקו בנגיף מערב הנילוס. מצבם של השנים מוגדר קשה-בינוני והם סובלים מסיבוכים נוירולוגיים שונים הקשורים בווירוס. על פי המידע שנמצא בידי הצוות הרפואי, שני המטופלים נעקצו ככל הנראה באזור המרכז בימים האחרונים.

בבית החולים איכילוב מאושפזים כעת 21 איש שנדבקו בנגיף, בהם שמונה מונשמים ומורדמים. בביה״ח בילינסון מאושפזים שישה בהם שני מונשמים במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ.

קדחת מערב הנילוס ממשיכה לגבות קורבנות: אלו סימני האזהרה

עם זאת גורמים המעורבים בנושא אמרו ל"מעריב" כי סבירות גבוהה שיתושות נגועות בנגיף נמצאות גם בחיפה וסביבתה. הבכיר הוסיף: "אין טיפול למחלה והדרך היחידה להתגונן היא במניעה, לצערי המשרד להגנת הסביבה אינו עושה רבות כדי למגר את מכת היתושים, ורק התחלנו לראות את ההתפרצות, נכונים לנו עוד שבועות קשים".

קדחת הנילוס (צילום: iStock)
קדחת הנילוס (צילום: iStock)

לדבריו של ד"ר שחר שלי, מנהל מחלקת נוירולוגיה ברמב"ם, למרות מצבם של המטופלים ישנה אופטימיות: "השניים מקבלים טיפול תומך ונמצאים תחת השגחה רפואית קפדנית. לצערנו, לאחר שאנשים נדבקים במחלה, אין הרבה ביכולתנו לעשות, אבל אנו מקווים שמצבם ישתפר בהקדם".
 
בינתיים בשאר הארץ מספר המאושפזים הולך וגדל: בבית החולים שיבא מאושפזים 19 נדבקים מתוכם 4 מונשמים ומורדמים ומצבם קשה, במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא מאושפזים 23 נדבקים בהם 3 מונשמים. מאושפזים נוספים גם בבתי החולים בילינסון ואיכילוב.

קדחת מערב הנילוס (West nile fever, WNF) נגרמת על ידי נגיף West nile virus ומועברת ע"י עקיצת יתושה. המחלה אופיינית בעיקר לחודשים יוני-נובמבר. תקופת הדגירה נמשכת 2-14 יום ומרבית הנדבקים לא יפתחו מחלה או סימפטומים כלל. רק כ-20% יפתחו תסמינים כלשהם, בהם מחלת חום לא ספציפית או פריחה וכאב ראש, ופחות מ-1% יפתחו סיבוכים נוירולוגיים כשהשכיח בהם הוא אנצפליטיס – דלקת המח. סיבוכים אלה שכיחים יותר בקרב אנשים מעל גיל 60 ומדוכאי חיסון.
 
על פי ההערכות בישראל בין 10 ל-12 אחוזים מהאוכלוסייה נחשפו לנגיף בעבר, ואנשים אלה מוגנים באופן יחסי מהדבקה במחלה. כיום, אין טיפול מוכח למחלה, והטיפול המומלץ הוא טיפול תומך ובעיקר נקיטת צעדים למניעת עקיצות יתושים מלכתחילה.  במקביל לניסוי במתן פלסמה מתבצע ניסוי נוסף בכמה מרכזים רפואיים במתן אינטרפרון בעירוי, העשוי לשפר את יכולת מערכת החיסון להתמודד עם הנגיף.