"מה עדיף?" זו שאלה שכיחה שמופנית לתזונאיות. כשאנחנו נתקלים בשתי מנות עם אותן הזדמנויות צריכה, יש לזכור ש"הבחירה הנכונה" היא לא תמיד חד־משמעית. השוואה ובחירה בין מוצרי מזון תלויה גם בהעדפות הטעם, בזמינות, במגבלות בריאותיות, בשיקולים אתיים וקיימות, בתקציב ובשביעות רצון כללית. ההשוואות הבאות, שמתאימות לקיץ, יציידו אותנו במידע מעודכן שיאפשר לקבל החלטות מושכלות המתאימות לערכים ולצרכים של כל אחת ואחד.

סקר גילה: החרפה בנדודי השינה של הישראלים מאז 7 באוקטובר, ישנים פחות ממה שצריך  
התפרצות חיידק השלשולים קמפילובקטר: מאות ישראלים נדבקו | פרסום ראשון

קפה קר או מיץ תפוזים?

קפה: מכיל רכיבים תזונתיים רבים, ושניים מהם מעוררים עניין בריאותי, מדעי ותקשורתי: נוגדי חמצון וקפאין.
קפאין ידוע כחומר מעורר, המגביר את הריכוז והערנות, במיוחד כשעייפים. הוא תורם לשיפור ביצועים גופניים על ידי המרצת המטבוליזם ודחיית העייפות, נספג במהירות, בדרך כלל בתוך 30 דקות, והשפעתו נמשכת 5־2 שעות. אין הבדל מהותי מבחינת הפרופיל התזונתי של קפה קר או חם. יש שממתיקים את הקפה הקר ויוותרו על ההמתקה בקפה חם. באותו אופן, יכול להיות הבדל שנובע מכמות החלב בקפה קר לעומת קפה חם.

קפה קר (צילום: אינגאימג)
קפה קר (צילום: אינגאימג)

מיץ תפוזים: מכיל ויטמין C, הידוע גם כן כנוגד חמצון. אך יש לזכור כי השלם גדול מסך חלקיו - אכילת תפוז בשלמותו תספק את מרב הוויטמינים והסיבים התזונתיים, שלא כמו במיץ. ויטמין C נהרס באור ובחום, ולכן גם כמות הוויטמין נפגעת במיצים סחוטים טריים, החשופים לאור. ההמלצה היא להעדיף פירות וירקות בשלמותם על פני המיצים שלהם, שמכילים בעיקר את סוכר הפרי. כוס מיץ תפוזים מכילה כ־3 תפוזים סחוטים, זו כמות גדולה של סוכר פירות בכוס שתייה, ואין בה הרכיבים האיכותיים של הפרי - הסיבים התזונתיים. אלו מסייעים לפעילות מערכת העיכול.

השורה התחתונה: חשוב להרבות בשתייה, 10־8 כוסות ביום, ובתקופת הקיץ במיוחד. בהנחה שהקפה אינו ממותק בשלוש כפיות סוכר, אפשר לשלב שתי כוסות קפה ביום, ופחות מומלץ לצרוך מיצי פירות לסוגיהם.

מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')
מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')

אבטיח או מלון?

אבטיח ומלון שניהם פירות קיץ עסיסיים ומרעננים, השייכים לאותה משפחה - הדלועיים. למרות הדמיון מבחינה תזונתית, יש גם הבדלים מסוימים ביניהם.

אבטיח: אבטיח צונן נתפס בהיבט התזונתי כפרי שמספק הרבה מים וסוכר.
הוא מכיל כ־90% מים וטעמו מתוק, ולכן הוא בעל צפיפות קלורית נמוכה, כלומר, מעט מאוד קלוריות יחסית למשקל, אך יש לשים לב לכמות הנצרכת. נדיר שמישהו יאכל חצי ק"ג תפוחים או משמשים בבת אחת, אבל יש כאלה שבקלות יאכלו אבטיח בכמות של חצי ק"ג ויותר בערב מול הטלוויזיה או בחוף הים.

אבל אבטיח הוא לא רק מים וסוכר. יתרונו התזונתי החשוב של האבטיח הוא בתכולה של נוגדי חמצון, שהבולט שבהם הוא הליקופן, המקנה לאבטיח את צבעו האדום. לאיכות התזונתית של האבטיח אפשר להוסיף גם תכולה של ויטמין C, ויטמין A וויטמינים מקבוצת B: 3B, 5B, 6B ומינרלים כמו אשלגן.

מלון: מקור טוב לבטא־קרוטן הוא פיגמנט כתום־צהוב השייך לקבוצת הקרוטנואידים.

השורה התחתונה: התשובה כאן פשוטה מאוד. המוטו של תזונה מאוזנת הוא גיוון. פירות וירקות במבחר צבעים: אבטיח אדום ומלון צהוב־כתום יספקו רכיבים תזונתיים חיוניים ושונים. אבטיח ומלון מציעים יתרונות בריאותיים דומים, כמו תכולת מים גבוהה של 90% (כן, גם במלון), נוגדי חמצון וויטמינים חיוניים. ההבדלים העיקריים הם ברמות של ליקופן, בטא־קרוטן, אשלגן וסיבים תזונתיים. שילוב של שני הפירות בתזונה מגוונת ומאוזנת יכול לספק מגוון רחב של רכיבים תזונתיים מועילים.

עם כל הכבוד לסושי. ויש כבוד (צילום: אינג אימג')
עם כל הכבוד לסושי. ויש כבוד (צילום: אינג אימג')

סושי או נודלס?

סושי ונודלס הם מנות פופולריות במסעדות אסייתיות וגם בהזמנות אוכל הביתה.

סושי: מכיל בדרך כלל דגים נאים (כמו סלמון וטונה), שהם מקור מצוין לחלבון איכותי וחומצות שומן אומגה 3. לחלופין אפשר לבחור בטופו או בחביתה, כך או כך המנה מכילה כמות קטנה של חלבון יחסית למנות אחרות.

האצות (נורי) העוטפות את הסושי מכילות ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ויטמין A, ויטמין C, ומינרלים כמו יוד, ברזל וסידן. האורז המשמש להכנת סושי הוא מקור לפחמימות, אך להכנתו נדרש גם סוכר. חלק ממנות הסושי עשויות להכיל כמויות גבוהות של נתרן (מלח) עקב השימוש ברוטב סויה, וכן שומן רווי במקרה של רוטב עם מיונז.

נודלס: מכילים בעיקר פחמימות פשוטות, במיוחד אם הם עשויים מקמח לבן מעובד, מה שעלול לגרום לעליות ומורדות ברמות הסוכר בדם, לכן נודלס מקמח מלא או סובה (כוסמת) הם בחירה טובה יותר. תוספות כמו ירקות וחלבון (בשר, עוף או טופו) יכולות לשפר את הערך התזונתי של מנת הנודלס. ברטבים המשמשים להכנת נודלס, כמו סויה או טריאקי, ישנן במקרים רבים כמויות גבוהות של סוכר ונתרן.

השורה התחתונה: בחירה בין שתי המנות האלה מבחינת האיכות התזונתית היא מורכבת. מבחינה בריאותית, סושי נחשב לרוב כאפשרות מאוזנת יותר, בזכות הערכים התזונתיים של הדגים הנאים, האצות והאורז. עם זאת, חשוב לשים לב לכמות הנתרן והשומן במנות מסוימות. ערכן התזונתי של מנות נודלס תלוי במרכיבים הספציפיים ובשיטת ההכנה. בחירת נודלס מדגנים מלאים, הוספת ירקות וחלבון ושימוש מתון ברטבים יכולים לשפר את המנה. חשוב לשים לב להרכב המנה ולגודלה. מומלץ לגוון בין שתי המנות ולהתאים את הבחירה להעדפות האישיות ולצרכים התזונתיים.

יש עוד מזונות שתרצו להשוות “זה מול זה"? כתבו לנו - ואנחנו נפרסם ונתייחס לשלוש ההשוואות מבין אלה שמסקרנות אתכם. שלחו את ההצעות לכתובת הדוא"ל: [email protected]