פריצת דרך השיבה לאדם את קולו: חוקרי המאיו קליניק הצליחו לבצע השתלת מיתרי קול לאדם שלקה בגידול סרטני והיה אילם. ארבעה חודשים לאחר ההשתלה פורצת הדרך החולה משתקם והוא שב לדבר במבטא המקורי שליווה אותו שנים. המקרה דווח בגליון החדש של כתב העת לכירורגיית ראש וצוואר.

מרטי קדיאן תושב מסצ'וסטס בן 59, לקה בגידול סרטני של הגרון ואיבד את יכולתו לדבר, כשהוא מחובר לצינור "טרכאוסטום" המאפשר לו לנשום. במשך שנים חלם קדיאן, שהיה עד למחלתו אדם חברותי, להקריא סיפורים לנכדתו – לא דרך אמצעים חיצוניים בקול מתכתי. אשתו ג'ינה איתרה את המחקר פורץ הדרך של המרכז הרפואי הנודע "מאיו קליניק" והחליטה לרשום אותו לניתוח פורץ הדרך. 

מהפכת זריקות ההרזיה: עכשיו גם עשויות למנוע סרטן
מחקר חדש מגלה: כשאחד האחים אוטיסט – סיכוי גבוה לאוטיזם גם לאח השני

ניתוח השתלת גרון נחשב לאחד המורכבים ביותר: הגרון אחראי לא רק על הדיבור אלא גם על מנגנון הבליעה, הנשימה והוא ממוקם בסמוך לכלי דם מרכזיים. כל תקלה במהלך הניתוח, מדימום ועד זיהום בשל מיקום הגרון חשוף לאוויר, עלולה להביא במהירות למותו. אבל קדיאן החליט ליטול את הסיכונים והצטרף למחקר. 

לרופאים לקח 10 חודשים למצוא תורם שנפטר עם גרון בריא מספיק ובגודל הנכון. ב- 29 בפברואר שישה מנתחים ביצעו את ההשתלה פורצת הדרך במהלך מורכב שנמשך 21 שעות. לאחר הסרת הגרון הסרטני של קדיאן, השתילו את הגרון הנתרם בתוספת רקמות סמוכות הכרחיות – בלוטת התריס, בלוטת יותרת התריס, הלוע והחלק העליון של קנה הנשימה, יחד עם כלי דם זעירים וחיבור עצבים קריטיים שיאפשרו לגרונו להרגיש מתי מתבצעת הבליעה ומתי הנשימה והזזת מיתרי הקול.

כשלושה שבועות לאחר הניתוח קדיאן כבר אמר "שלום". עד מהרה הוא למד מחדש לבלוע והתקדם מבליעת רסק תפוחים למקרוני והמבורגרים. במהלך אישפוזו הצליח לומר שלום לנכדתו שרלוט בוידאו צ'ט והחל תהליך שיקום ממושך שילמד אותו מחדש להשתמש במיתרי הקול – ולדבר. לדברי רופאיו, קדיאן משתפר מדי יום, ואינו עומד עוד בסכנה מיידית של דחיית השתל. הוא אף שמר על המבטא ה"בוסטוני" האהוב שלו.

"אזור הגרון מורכב ביותר להשתלה" מסבירה למעריב ד"ר חגית שופל חבקוק, מומחית לרפואת אף אוזן גרון וניתוחי צוואר מבית החולים בילינסון, "חלק מתפקידי הגרון רצוניים וחלקם רפלקסיביים, כשהם מגינים על הריאות על הבליעה, מאפשרים שיעול ודיבור. האיזור הזה גם חשוף מאוד למזהמים ויש לו תפקיד בהגנה חיסונית. ולא פחות חשוב, הקול שלנו, שהוא חלק מרכזי מהאישיות ואיכות החיים שלנו, שעשיר בכלי דם ועצבים. אלה הסיבות שהקשו עד עכשיו להצליח בהשתלה במקום הזה".

"אין ספק שהניתוח של הקבוצה מהמאיו קליניק הוא פריצת דרך דרמטית ביותר ובשורה זהירה לאלפי חולים ברחבי העולם" מוסיפה ד"ר שופל חבקוק, "הניתוח עדיין במסגרת מחקרית, אבל החוויה של חזרת הקול מרגשת מאין כמוה. החוקרים עדיין בשלבים ראשונים של המחקר, אולם אם יוכח בסדרת ניתוחים כי הצלחת ההשתלה נשמרת, היא תגיע גם אלינו. ישראל נחשבת למעצמת השתלות איברים, יש לנו כאן את הידע, הטכנולוגיה ומיטב המומחים שידעו לבצע את הפרוצדורה. אנחנו בארץ עוקבים אחר הצלחת הפרוצדורה, ובינתיים מחזיקים אצבעות שהמומחים במאיו קליניק ימשיכו בהצלחה במטופלים נוספים".