סוף לסחבת: ועדת הבריאות אישרה היום (חמישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתחייב כל קופת חולים להעביר דיגיטלית את תיקו הרפואי של מבוטח – שעבר מהם לקופה אחרת. החוק גם יחייב העברת מידע כזה לבית חולים או מוסד רפואי בו מטופל המבוטח, והוא יחל רק בעוד מספר שנים, בהתייעצות ובהסכמת הוועדה ושר הבריאות, עד שכל קופות החולים, בתי החולים, מוסדות ומכונים רפואיים ישלימו את התשתית הדיגיטלית.

מהפכת זריקות ההרזיה: עכשיו גם עשויות למנוע סרטן
לראשונה בעולם: חולה סרטן אילם עבר בהצלחה השתלת גרון – ושב לדבר 

חוק ביטוח בריאות ממלכתי, מאפשר לכל מבוטח לבטל את חברותו בקופת החולים שבה הוא מבוטח ולהירשם בקופת חולים אחרת, על פי בחירתו. על מנת לממש את מדיניות זו ולהגביר את התחרות במערכת הבריאות הוסרו חסמים רבים, ובין היתר הוגדל מספר מועדי המעבר האפשריים בין הקופות ומכירים בוותק בתוכניות שירותי בריאות נלווים.

ואולם, עד עתה אין הוראה בחוק אשר מחייבת עם בקשתו למעבר קופה - להעביר אף את תיקו הרפואי. כך למעשה נשאר תיקו הרפואי בקופה הקודמת, וגם במקרה שהמבוטח כבר פונה פרטנית לבקש את תיקו הרפואי, פועלות קופות החולים בשיטה מיושנת, מעבירות את המידע בצורה מודפסת ולא נגיש, שאינו מאפשר את השימוש במידע ועיבודו בצורה מיטבית.

החוק החדש קובע הוראה ברורה ומפורשת אשר מחייבת את קופות החולים להעביר את תיקו הרפואי של המבוטח לקופה הקולטת עד המועד של העברתו לקופה הקולטת, ללא צורך בדרישה מפורשת של החבר. פעולה זו מתאפשרת בלחיצת מקש וללא כל הוצאה תקציבית, ויש בכוחה למנוע פגיעה בבריאות הציבור ובחיי אדם.

בדיון היום נידונו הרשאות הגישה הדיגיטליות שייתן המבוטח לקופה המקבלת, וביטול ההרשאות ע"י המבוטח, מתן הרשאות ע"י אפוטרופוס על המבוטח, פיקוח משרד הבריאות על ניהול מערכות הגישה הדיגיטלית, אבטחת המידע ושמירת הפרטיות, האחריות המשפטית של משרד הבריאות לשמירת המידע, הצורך בהבהרת אפשרויות הבחירה למבוטח, יכולת המבוטח לראות את כל המידע הרפואי שלו, אחריות על תיקון מידע רפואי שגוי ועוד.

עו"ד אביבית קוטלר, נציגת "כללית", הציעה שהעברת המידע תבוצע ע"י שאילתא ממערכת משרד הבריאות לקופת החולים – ולא  על ידי העברה מראש של מאגר המידע של הקופה למשרד. בדיון הובהר שאכן זו כוונת החוק. 

את הצעת החוק יזם ח"כ יוני משריקי (ש"ס)  שאמר: "בשנים האחרונות מתפתחת בעולם מהפכת מידע, המשנה דרמטית את שירותי מערכת הבריאות. החוק הוא התשתית הנדרשת על מנת לאפשר למטופלים הנגשה של המידע הרפואי אודותיהם - לקבלת שירות מיטבי. החוק ייטיב עם המטופלים, שיוכלו לעבור בין קופות החולים בצורה חופשית וללא חשש מאובדן מידע.

ההיסטוריה הרפואית שלהם, כולל אבחנות, טיפולים, תרופות ובדיקות, תעבור יחד איתם. החוק יאפשר גם לרופאים לקבל תמונה מלאה ומדויקת של מצבו הרפואי של המטופל, יסייע במניעת טעויות רפואיות, במתן טיפול מתאים ובהתאמת התרופות הנכונות. כאשר כל המידע זמין, הרופא יוכל לקבל החלטות מושכלות יותר ולהעניק טיפול מיטבי".