אחרי שנים של עיכובים – ישראל מצטרפת למדינות מערביות רבות ומאשרת מעתה מכירת תרופות ללא מרשם גם מחוץ לבית המרקחת: ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) תקנות לפקודת הרוקחים שירחיבו את רשימת החומרים הפעילים בתרופות שניתן למכור ללא מרשם ולא בבית מרקחת. ממלאת-מקום יו"ר הוועדה, טטיאנה מזרסקי ("יש עתיד") בירכה על אישור התקנות, אמרה כי מדובר בבשורה לציבור הרחב, וקראה למשרד הבריאות והסתדרות הרוקחים להגיע להסכמות גם על שאר התרופות שנידונו – שלגביהם התעוררה מחלוקת. 

פקודת הרוקחים קובעת אמנם כי שיווק תכשיר לשימוש רפואי, לא תיעשה אלא בידי רוקח ובבית מרקחת, אך מתירה זאת אם נעשה בהתאם להוראות שקבע שר הבריאות. תקנות הרוקחים, העוסקות מכירה של תכשיר-ללא-מרשם שלא בבית מרקחת או שלא בידי רוקח, עוסקות במכירה של תכשירים שאינם מחייבים במרשם רופא, שניתנים לשיווק שלא בבית מרקחת או שלא בידי רוקח מורשה (GSL).

הזוועה שמתרחשת באחד הלולים הגדולים בארץ - שמגיעה ישירות לצלחת שלנו
בקרוב נקבל אישור מחלה בלי לדבר עם הרופא? כל הפרטים

כך למשל, לאחר אישור ועדת הבריאות, תרופה נגד כאבים חזקים, וכן תרופות נגד צרבת, ריפלוקס, משחה לטיפול בפצעים, להקלה בהרפס, נגד שלשול - תתאפשר מכירתן בכל עסק שאושר, גם מחוץ לבית המרקחת. כמו כן הוגדלה הכמות בכל בקבוק לשיכוך כאבים והורדת חום בתרופות המכילות איבופן כמו נורפן ואדוויל וכן תתאפשר מכירה של תכשיר נוזל של פארצטמול במינון של עד 60 מ"ל באריזה  כמואקמול, כדי לאפשר טיפול בילדים. 

לדברי עו"ד שירלי אברמוביץ', ממונת טכנולוגיות רפואיות במשרד הבריאות, מדובר בבשורה לציבור האזרחים, שתאפשר שימוש מהיר ויעיל – בלי לפגוע בבריאות הציבור או בחשיפה לתופעות לוואי. ד"ר מיכל הירש-וקסברג, מנהלת מחלקת רישום באגף הרוקחות במשרד, סיפרה כי ההחלטה התקבלה לאחר דיוני הוועדה עם מומחים ביולוגים, רוקחים ומומחים, וקבלת הערות הציבור, כל אלה נועדו למנוע מצב של תופעות לוואי או סכנה כלשהי לבריאות הציבור.

תרופות ללא מרשם. ימכרו באריזות קטנות מחוץ לבית המרקחת (צילום: יאסר עוקבי)
תרופות ללא מרשם. ימכרו באריזות קטנות מחוץ לבית המרקחת (צילום: יאסר עוקבי)

דניאל לנדסברגר, הרופא הראשי מ"מכבי" הביע חשש מחשיפת תרופות לחולים כרוניים, אך כיוון שמדובר באריזות קטנות של תרופות, אין להם התנגדות לתיקון, וגם דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, הסכים לתיקון התקנות. לפי צביקה גושן, נציג התאגדות לשכות המסחר, מזה מספר שנים מתנהל שיח בין הארגון למשרד הבריאות על הרחבת החומרים הפעילים שתותר מכירתם מחוץ לבתי המרקחת, אך עדיין קיימים פערים לא-מבוטלים בין צרכי השוק וההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, לבין התקנות שנידונו בוועדה. כמו כן, חברים מסוימים בארגון קיבלו התייחסות מטעם משרד הבריאות לטיוטה המוצעת, כולל נימוקים שונים המסבירים מדוע תכשיריהם אינם נכללים במסגרת האישור, אך בשל הזמן הקצר לא יכלו להגיב כראוי. 

נציגי משרד הבריאות השיבו, כי נבחנה היטב הכמות בכל אריזה שתותר מכירתה מחוץ לבית המרקחת, והשיקול המכריע הוא בריאות הציבור ולא צרכים מסחריים. עם זאת, הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות לנהל שיח מול האיגודים המקצועיים בנוגע לפריטים שבמחלוקת ולעדכן אותה בימים הקרובים על ההסכמות אליהם הגיעו.