רפורמת המזון והתמרוקים של משרד הבריאות שצפויה להוזיל חלק מהמוצאים המיובאים אושרה היום (רביעי) בוועדת הבריאות של הכנסת. על פי התקנות שיובאו לקריאה שניה ושלישית במליאה, מוצרים מיובאים שאושרו לשיווק באיחוד האירופי, יאושרו גם בישראל, ללא צורך בבדיקות חוזרות ועיכובים בארץ. הרפורמה צפויה להוזיל משמעותית את המוצרים, אלא שעדיין לא ברור כמה יאושרו.

שני חוקים צפויים לעלות להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית לפני תום מושב הקיץ שמהווים חלק ממימוש ההסכמים הקואליציוניים של יו״ר ש״ס אריה דרעי עם הקמת הממשלה. במסגרת הרפורמה מבצע משרד הבריאות שינוי תפיסתי עם פתיחתם של מסלולי ייבוא מזון העומדים ברגולציה האירופית ועל בסיס הצהרה של שיווק כדין באירופה. העיקרון המוביל הוא העברת האחריות לתקינות ובטיחות המוצרים על היבואן בהתאם למקובל באירופה והקניית כלים ליבואן לביצוע תהליכים איכותיים לניהול סיכונים ובקרת איכות על המוצרים המיובאים לישראל. 

רצח הילד בן ה-6: המחדל הגדול נחשף - המידע שלא הגיע לעיריית הרצליה | פרסום ראשון
הסיוט הגדול של נתניהו: המגעים להקמת מפלגת הימין החדשה עלו שלב

במילים אחרות: מוצרי מזון ותמרוקים שאושרו לשיווק באירופה, יותרו לשיווק גם אצלנו, והאחריות על בטיחותם תושת על היבואן. בכל מקרה שבו תתגלה תקלה או סיכון לציבור, היבואן יהיה זה שישא בנטל ובאחריות המשפטית. יש לציין שחלק מהיבואנים הביעו חשש מהאחריות הזו שתוטל עליהם כך שבבחינה זו לא ברור כמה מהם יסכימו לשאת בנטל האחריות.

הדיונים הרבים שערכה הוועדה בנושא, עסקו בין היתר באזהרות החקלאים לגבי מדבירים שאינם מתאימים למזג האוויר הישראלי, בהבדל בין יבואנים ליצרניים ישראלים, בחובת הדיווח לוועדה על התראות ועיצומים כספיים על יבואן שהפר את הנהלים, שאריות חומרי הדברה במוצרים, בהבדל בין התקנים האירופאים לתקני שאר מדינות המערב, ההבדל בין המזיקים, חומרי ההדברה והאקלים באירופה לבין אלו שבישראל, מעמד מוצרים דלי-גלוטן, מעמדם של מוצרי מזון מעובדים ובמיוחד מוצרי בשר מעובדים, מעמדם של חומרי טעם וריח, מעמד תערובות מזון, מעמד חומרים מסרטנים, מעמד תוספי-מזון ואינזימים, הוראות הסימון, חובות היבואן, תחולה מאוחרת ליבואן מול יצרן, הוראות תקופת המעבר ואורכה, דחיית המועד להחלת החוק על מים מינרלים, הוראות סימון לקופאין, התמודדות עם חיידק הליסטריה, הסכמי סחר ועוד. 

לפי פנינה אורן שני-דור, ראש שירות המזון הארצי, החוק יאמץ כ-30 תקנות של האיחוד האירופי בעניין בטיחות מזון, סימון והרכב מזון. האימוץ בכפוף להחרגת סוגי מזון מסוימים כביצים טריות - לעניין מזהמים כימים, ביולוגים ושאריות חומרי הדברה, ופירות וירקות טריים - לעניין שאריות חומרי הדברה. היא ציינה כי די בהוכחת שיווק כדין באירופה – ו'היבואן הנאות' לא יהיה חייב להיות בקשר ישיר עם יצרן המזון או עם ספק אשר לו קשר ישיר ליצרן המזון. "די יהיה להוכיח כי המזון עומד בדרישות הדין האירופי, ככל שאינן סותרות את ההוראות המאומצות או את חקיקת המזון הישראלית, ואין חובה לעמוד בתקנים הרשמיים לפי חוק התקנים וצווים לפי חוק הגנת הצרכן".

לדבריה, פתיחת השוק עבור יבואנים שאינם נמצאים בקשר ישיר עם יצרן ושעד עתה התקשו לעמוד בדרישות החוק תביא להקלה משמעותית על הייבוא המקביל, ותמנע רגולציה כפולה.

אורי דורמן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "הצעת החוק המעודכנת כוללת הסכמות על שורה של נושאים אקוטיים לציבור החקלאים ומעניקה קצת יותר וודאות לחקלאי הישראלי בימים מורכבים אלו ועושה צעד נוסף לשמירה על בטחון המזון של ישראל".
 
ליאור לוי, נציג איגוד תעשיות המזון אמר: "הרפורמה תעמיד את ישראל בחזית אחת עם מדינות אירופאיות, בתקווה שתתאפשר רגולציה יעילה, חכמה ומקלה עבור העוסקים במזון, ובהם התעשייה המקומית". 

לדבריו, "החקיקה שאושרה היום משנה מהותית את יסודות העיסוק ויצור המזון בישראל, והמאמץ הנדרש כעת מתעשיית המזון המקומית ליישום החקיקה והתאמתה לאירופה מוערך במיליארדי שקלים. כעת על המדינה למלא את חלקה ולאמץ הקלות והתאמות נוספות דוגמת הפחתת המע"מ על מזון, הסרת חסמים רגולטורים אחרים, מענקים לקידום פריון ליצרנים קטנים ובינוניים ומעבר לסבסוד ישיר לחקלאים"

לדבריו, "החקיקה שאושרה היום משנה מהותית את יסודות העיסוק ויצור המזון בישראל, והמאמץ הנדרש כעת מתעשיית המזון המקומית ליישום החקיקה והתאמתה לאירופה מוערך במיליארדי שקלים. כעת על המדינה למלא את חלקה ולאמץ הקלות והתאמות נוספות דוגמת הפחתת המע"מ על מזון, הסרת חסמים רגולטורים אחרים, מענקים לקידום פריון ליצרנים קטנים ובינוניים ומעבר לסבסוד ישיר לחקלאים".

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר בעקבות האישור: "זהו יום של בשורה היסטורית שמהווה נדבך חשוב במאבק שלנו נגד יוקר המחיה. זוהי אחת מהרפורמות החשובות ביותר בשנים האחרונות שתחסוך אלפי שקלים בשנה לכל משפחה במדינת ישראל. אנחנו מובילים שינוי תפיסה דרמטי במשרד הבריאות ומעבירים את האחריות לתקינות ובטיחות המזון על היבואן בהתאם למקובל באירופה, תוך שמירה הדוקה על בריאות הציבור".