תקווה זהירה במאבק באיידס: תושב גרמניה נרפא ככל הנראה מנגיף ה- HIV, אבן דרך רפואית שהושגה רק על ידי שישה אנשים ברחבי העולם, במשך יותר מ-40 השנים מאז פרצה מגפת האיידס. רופאיו מעריכים בסבירות גבוהה כי אין זכר לנגיף בגופו.

זה מה שיכריע את החמאס? חשש להתפרצות נגיף הפוליו בעזה
תגלית מדעית ישראלית: החיידקים שיכולים לחסל נגיפים
 
הגבר הגרמני, שמעדיף להישאר בעילום שם, טופל בסרטן הדם מסוג לוקמיה מיאלואידית חריפה, או AML, עם השתלת תאי גזע באוקטובר 2015. הוא הפסיק לקחת את התרופות האנטי-רטרו-ויראליות שלו בספטמבר 2018 ונשאר במצב של ״הפוגה ויראלית״, פירושו של דבר שהבדיקות החוזרות לא גילו זכר לנגיף בגופו.
 
בהצהרה אמר האיש על מצבו: "לאדם בריא יש הרבה משאלות, לאדם חולה רק אחת". המקרה צפוי להיות מוצג בקרוב בוועידת האיידס הבינלאומית במינכן.
 
כאמור מדובר באדם השביעי בעולם שככל הנראה נרפא מהנגיף, אולם מומחים מיתנו את ההתרגשות עם אזהרה: הטיפול אותו עברו הנשאים יהיה זמין רק למעטים. כל החולים לקו בנגיף ומאוחר יותר פיתחו סרטן דם שדרש השתלת תאי גזע לטיפול הממאיר.

תורמי מח העצם היו כאלה שבתאי החיסון שלהם היתה עמידות נדירה לנגיף ה-HIV מה שסייע ככל הנראה לחיסול כל עותקי הנגיף בגופם של החולים הנשאים.
 
נגיף האיידס קשה מאוד לריפוי, בין היתר מכיוון שהוא יוצר מוטציות רבות המקשות על יצירת חיסון אפקטיבי, ומכיוון שחלק מהתאים שהוא מדביק בגוף הם תאי מערכת חיסון ״רדומים״ שאינם מחסלים את הנגיף. הנשאים נדרשים ליטול תרופות אנטי ויראליות המעכבות את שכפול הנגיף, אך אינן מחסלות אותו לחלוטין.
 
בחמישה מתוך שבעת המקרים של ריפוי ברור או אפשרי של HIV, הרופאים מצאו תורמי מח עצם עם פגמים נדירים וטבעיים בשני העותקים של גן שיוצר חלבון מסוים, הנקרא CCR5, על פני תאי החיסון. רוב זני ה-HIV מתחברים לחלבון הזה כדי להדביק תאים. ללא חלבוני CCR5 פונקציונליים, תאי החיסון עמידים ל-HIV.
 
לתורם של הגבר הגרמני היה רק ​​עותק אחד של הגן CCR5, כלומר לתאי החיסון שלו יש ככל הנראה כמחצית מהכמות הרגילה של החלבון הזה. בנוסף, היה לו רק עותק אחד של הגן עצמו. יחד, ייתכן ששני הגורמים הגנטיים הללו העלו את סיכוייו לריפוי.
 
בעוד שיש שני עותקים של הגן הפגום CCR5 הוא נדיר, מתרחש בכ-1% מהאנשים עם מוצא ילידים בצפון אירופה, עותק אחד מתרחש בכ-16% מאנשים כאלה.
 
ואלה ששת החולים האחרים שנרפאו ככל הנראה מהנגיף: טימותי ריי בראון, שכונה "המטופל בברלין". בראון, אמריקאי המתגורר בגרמניה, טופל למחלת הסרטן AML. הוא נרפא מ-HIV אך מת מלוקמיה חוזרת ב-2020.

אדם קסטיליו, שכונה "המטופל הלונדוני" הוא יליד ונצואלה שמתגורר באנגליה. הוא קיבל השתלת תאי גזע לסרטן הדם. בשנת 2016 סיים את הטיפול שנטל נגד HIV ונחשב אף הוא מחלים.

מארק פרנקה, כונה "המטופל בדיסלדורף". הוא טופל בהשתלת תאי גזע לסרטן הדם AML בשנת 2013, פרנקה, 55, הפסיק ליטול תרופות אנטי-רטרו-ויראליות נגד נגיף האיידס בנובמבר 2018 ונחשב בריא.

פול אדמונדס, כונה "מטופל עיר התקווה". אדמונדס הוא המבוגר מבין המחלימים, בן 63, קיבל השתלת מח עצם בשנת 2019, ומאז מרץ 2021 אינו מקבל עוד תרופות נגד נגיף האיידס.

בשנה הבאה, חמש שנים לאחר הפסקת הטיפול נגד הנגיף ייחשב בריא. הוא הביע התרגשות מהמקרה החדש של אדם שנרפא כנראה, ואמר, "החזון שלי ברור: עולם שבו HIV הוא כבר לא משפט, אלא הערת שוליים בהיסטוריה".

"המטופלת מניו יורק" היא אישה נוספת שאובחנה בשנת 2017 כחולת לוקמיה וקיבלה השתלת תאי גזע מדם טבורי. "חולת ז'נבה": מטופל בשנות ה-50 לחייו, שאובחן כחולה בסרטן דם נדיר ב-2018, ולא קיבל טיפול ב-HIV מאז נובמבר 2021 לאחר שאף הוא קיבל השתלת מח עצם. גם במקרה זה הרופאים זהירים וממתינים עד לשנה החמישית ללא טיפול נגד נגיף האיידס, כדי לקבוע שנרפא.