הקלה בסבלם של חולי הסרטן האלים מכולם: סרטן הלבלב הוא אחת המחלות הממאירות הקטלניות ביותר, שמביאה לשיעורים גבוהים של תמותה תוך חודשים מהאבחנה - שלרוב מאוחרת מדי.

תוך כדי המחלה המטופלים סובלים מכאבים עזים. מומחים מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר הצליחו לפתח שיטה חדשה להקלה בכאבים בקרב החולים, תוך כדי הטיפולים האגרסיביים שמטרתם להציל את חייהם. הפיתוח פורסם בגיליון החדש של כתב העת הרפואי Lancet.

כאבים עזים הם אחד המאפיינים של סרטן הלבלב, זאת משום שהלבלב נמצא מאוד סמוך לעצב מרכזי בשם צליאק פלקסוס, ולגידולים בלבלב יש נטייה ללחוץ או לחדור לעצב הזה - מה שגורם לכאבים אלה. מדובר בכאבים שמסיבים סבל רב למטופלים, ופוגעים בתפקוד ובאיכות החיים שלהם.

עד כה הטיפולים המקובלים לכאבים הללו היו באמצעות תרופות נגד כאבים או במקרים קשים, שבהם הכאבים עמידים לתרופות, על ידי טיפול פולשני - הזרקה של חומרי הרדמה ישירות לעצב הצליאק פלקסוס והשבתתו (Celiac Block).

המחקר החדש החל בשנים האחרונות בהובלת ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה בשיבא תל השומר, בשיתוף האגודה הישראלית למלחמה בסרטן וחוקרים נוספים. המחקר בחן שיטת טיפול של הקרנה חד־פעמית באמצעות קרני רנטגן במינון גבוה ישירות אל העצב המעורב בכאבים העזים.

במחקר הבינלאומי שנערך בארה"ב, קנדה, פולין, פורטוגל וישראל, השתתפו 125 מטופלים שקיבלו טיפול חד־פעמי של קרינה במינון גבוה לעצב צליאק פלקסוס. 53% מהם דיווחו על ירידה משמעותית בכאב כתוצאה מהטיפול ועל שיפור ניכר באיכות חייהם. תופעות הלוואי שדווחו היו בעיקר קלות, וכללו עייפות ובחילה קלה ביום הטיפול.

ממצאי המחקר כבר רשמו הישג חשוב: שיטת הטיפול נכנסה להנחיות האמריקאיות החדשות לטיפול בסרטן הלבלב, והיא זמינה כבר לרוב החולים בארה"ב. את הטיפול החדשני יכולים החולים לקבל כעת גם במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

"סוגיית הכאב היא אחד הגורמים המסיבים הכי הרבה סבל לחולי סרטן הלבלב", מציין ד"ר לורנס. "אלה כאבים עזים, שפוגעים בתפקוד היומיומי של החולים ובאיכות החיים שלהם. במקרים שהכאבים מתעצמים, החולים נזקקים למינונים גבוהים של תרופות ממשפחת המורפיום - שלהן תופעות לוואי קשות. הטיפול החדש בקרינה הוא פשוט יחסית, ועשוי להקל משמעותית את סבלם הרב של החולים".