בתי החולים המצטיינים: משרד הבריאות מפרסם את הדו"ח השנתי של מדדי האיכות בבתי החולים בישראל לשנת 2023. הדו"ח מפורסם מדי שנה ומשקף את רמת הטיפול במרכזים הרפואיים בישראל במגוון רחב של מצבים רפואיים מסכני חיים.

את התוכנית הלאומית למדדי איכות יזמה הד"ר ענת עקה זוהר לפני כ-11 שנים במטרה לשקף באמצעות מדידת פרטרים שונים את רמת הטיפול הרפואי בישראל. התוכנית החלה עם בדיקת חמישה מדדים שפרסומם הוביל לשיפור משמעותי באיכות הטיפול. במרוצת השנים צמחה התוכנית למדידת 82 פרמטרים.

מבקר המדינה מתריע: קיים מחסור אמיתי ברופאים, הנפגעים האמיתיים - הפריפריה
מבקר המדינה: יש פי 5.5 יותר מקרי שבץ מהמקרים המדווחים

בשנה האחרונה נכנסו מדדים חדשים בתחום בתי החולים הכללים שכוללים בין היתר מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי סביב ניתוחי החלפת מיפרק ברך או ירך, מתן טיפול כימותרפי לחולי סרטן המעי הגס, ייעוץ רופא כלי דם לפני קטיעת כף רגל סוכרתית, ומתן הנחיות ממוקדן בטלפון לביצוע החייאה. בניגוד לשנים קודמות המשרד החליט השנה לא לתת ציון מסכם לבתי החולים לאחר שבתי החולים הלינו שציון כזה פוגע בשמם והוא אינו משקף את השונות בציוני הפרמטרים הרבים שנבדקו. לפיכך פורסמו הציונים של כל פרמטר בדיקה בנפרד.

מעיקרי המדדים שנמצאו:

חדרי מיון: משרד הבריאות קבע כי היעד למהירות טריאז׳, כלומר בדיקת אחות בחדר המיון מרגע הקבלה לא יעלה על 12 דקות. בית החולים המהיר ביותר הוא לניאדו בנתניה, שבו הזמן הממוצע לטריאז׳ עומד על 4 דקות. בתי חולים מצטיינים נוספים במהירות הבדיקה במיון הם נהריה שם ממתינים 5 דקות לאחות, ואיכילוב עם 6 דקות ממוצעות לבדיקת אחות. בית החולים שחרג מהיעד הוא ברזילי עם 13 דקות המתנה לאחות מרגע הקבלה למיון.

שבץ מוחי: מדד מרכזי נוסף הנבדק כבר שנים הוא האבחון והטיפול בחשד לאירוע מוחי. משרד הבריאות קובע כי הזמן מהכניסה לבית חולים ועד לביצוע בדיקת סי.טי או אמ.אר.איי בחולים החשודים שלקו בשבץ לא יעלה על 25 דקות. בית החולים שחרגו מהיעד הם קפלן ברחובות עם 62 דקות המתנה לבדיקה, המשפחה הקדושה עם 31 דקות לבדיקה, והלל יפה שם ממתינים 29 דקות בממוצע לבדיקה. בתי החולים המהירים ביותר הם אסותא אשדוד עם 19 דקות המתנה והדסה עין כרם עם 21 דקות המתנה.

בית החולים הלל יפה  (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
בית החולים הלל יפה (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

 
חיסוני תינוקות: הדו"ח בדק גם את הביצועים של תחנות טיפת חלב במדדים שונים מהם עולים פערים ניכרים בין יעד משרד הבריאות לטיפול בפועל. מהדו"ח עולה כי תחנות טיפת חלב בקופות החולים, במשרד הבריאות ובעיריות ירושלים ותל אביב אינם מגיעים ליעדי החיסון בפעוטות עד גיל שנה. שיעורי חיסוני התינוקות הנמוכים ביותר נמצאו בקופת החולים לאומית, ובתחנות טיפת חלב של עיריית ירושלים.
 
יעד חדש יחסית שקבע המשרד מתייחס לנשים בהיריון: במדד איתור נשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה, רק קופות החולים מכבי וכללית הצליחו לעמוד ביעד של 90%, בשאר תחנות טיפת חלב הושגו ציונים נמוכים בביצוע אומדני הדיכאון בנשים לאחר לידה. ציונים נמוכים הושגו באופן דומה גם במדד תשאול לאלימות כלפי נשים.

קופת חולים מכבי, אילוסטרציה (צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות)
קופת חולים מכבי, אילוסטרציה (צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות)

 
הדו"ח מתייחס גם לביצועים שונים של מגן דוד אדום כשהחדש שבהם הוא בדיקת מתן הנחיות ממוקדן בטלפון לביצוע החייאה בעת חשד לדום לב. בפרמטר זה מד"א לא הצליח להגיע ליעד בכל התחנות ברחבי הארץ. במדדים אחרים שכוללים טיפול בהתקף לב, פינוי חולי שבץ מוחי וביצוע הנשמה בעת החייאה הגיע מד"א ליעדים הנדרשים.

"ככל שנפיק לקחים, נסיק את המסקנות הנדרשות ונשלב אותן בתוכניות העבודה, כך נוכל להמשיך ולחזק את מערכת הבריאות ולשפר את הטיפול" אמר שר הבריאות אוריאל בוסו. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "מערכת הבריאות כולה התגייסה השנה לטיפול בנפגעי המלחמה הפצועים בגוף ובנפש. ראינו כי על אף הקושי והעומס הרבים, הצוותים הרפואיים הצליחו לעמוד בכל המדדים באופן דומה לשנה קודמת".

"מאז הקמת התכנית הלאומית למדדי איכות אנו עדים  לשיפור אדיר באיכות הטיפול בבתי החולים" אומרת למעריב הד"ר ענת עקה זוהר, יוזמת ומובילת התוכנית במשך שנים במשרד הבריאות, "למדדי איכות רפואיים חשיבות אדירה על רמת הרפואה בישראל. כל בתי החולים מבינים את חשיבות הנושא ומשקיעים רבות כדי לשפר את איכות הטיפול למען המטופלים. פרסום הממצאים בצורה שקופה לציבור מעודד את המוסדות הרפואיים להמשיך להשקיע באיכות ולהשיג תמיד את המקומות הראשונים. משרד הבריאות משקיע רבות בדו"ח המדדים והוא צמח מחמישה פרמטרים לכדי 82 פרמטרים כיום.. אני ממליצה למובילי התכנית במשרד הבריאות להתקדם למדידת תוצאות שיוכיחו כי ההשקעה המרובה שלנו באיכות מביאה גם לשיפור משמעותי בתוצאי הבריאות, הפחתת נכות, תחלואה ותמותה. כמו כן, יש לצרף מדדי איכות מנקודת מבטו של המטופל (PROM) ולעדכן את התכנית הלאומית בבריאות הנפש שנמצאת במרכז העשייה בימים אלו במטרה להבטיח חוסן לאזרחינו. 
אני תקווה שנמשיך לראות אחת לשנה את דו"ח המדדים, נלמד היכן אנו צריכים  להשתפר, והיכן צריך לשמר את היכולת.  אני מברכת  את בתי החולים ומובילי התכנית על הממצאים והעשייה".