מקרה שלישי של אמבה אוכלת מוח: משרד הבריאות סגר את חוף הגיא החשוד כמקור ההדבקה של שני הישראלים באמבה אוכלת מוח, אחד מהם בן 25 נפטר לפני שבועיים, ובטיפול נמרץ בבית החולים זיו מאושפז במצב קשה ילד בן 10.

אותר מקור ההדבקה באמבה "אוכלת המוח": האתר לחופי הכינרת נסגר
סכנת "אמבה אוכלת המוח": חשד למקרה הדבקה שני של ילד בן 10

הנה כל מה שצריך לדעת על האמבה הקטלנית:

מהו מקרה ההדבקה הנוכחי? 
ילד בן 10 תושב הצפון ללא מחלות רקע, הובהל לבית החולים זיו בצפת כשבקבלתו זיהה הצוות שלקה בדלקת מוחית. הוא עבר בדיקות דם וניקור עמוד שדרה שאישרו כי אכן מדובר בדלקת של מערכת העצבים המרכזית. דגימה נשלחה למעבדות משרד הבריאות שאישרו כי מדובר באמבה הנדירה נגלריה פאולרי (המוכרת בשמה "אמבה אוכלת מוח").  

מהם המקרים הקודמים של הדבקה באמבה זו?
כזכור לפני כשבועיים נפטר ישראלי שנדבק מאותה אמבה לאחר שרחץ במימי הכינרת. הוא לקה גם כן בדלקת קרום המוח, הועבר לטיפול בבילינסון שם נלחמו הרופאים על חייו אך הוא נפטר. 

באוגוסט 2022 גבר בן 36 נפטר מדלקת מוח קשה לאחר שנדבק באותה אמבה – נגלריה פאולרי. החולה תושב הצפון שהיה בריא קודם לכן אובחן בבית החולים פוריה. על פי הידוע שלולית מים מזוהמת באמבות חדרה לאפו. 

מהלך ההדבקה באמבה (צילום: מעריב אונליין)
מהלך ההדבקה באמבה (צילום: מעריב אונליין)

מהי אמבה?
יצור חד תאי בקוטר של כעשירית מילימטרים בעל יכולת לשנות את צורתו ואף לגרום להתקפלות מבנהו כדי ללכוד ולבלוע טרף. 

איך היא מגיעה למוח?
אמבה חודרת לגוף דרך האף והיא עלולה להגיע למוח שם גורמת לדלקת מוחית סוערת. 

איפה נמצאת האמבה?
האמבה נגלריה פאולרי שוכנת לרוב במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים בטמפרטורות שבין 25 ל-46 מעלות צלזיוס.

מה תסמיני המחלה?
תסמיני דלקת מוחית מאמבה מופיעים לרוב תוך כעשרה ימים מההדבקה וכוללים חום גבוה, כאבי ראש קיצוניים המוחמרים גם בשינה, בחילות והקאות, קשיון עורפי, פרכוסים, אובדן הכרה ומוות.  

מה ההמלצות לאלה שחוששים מהדבקה?
משרד הבריאות ממליץ למי שסבל מאחד או יותר מהתסמינים האופייניים, לאחר רחצה בחוף הגיא, שכוללים חום גבוה, קשיון עורפי, הקאות, טשטוש ראייה, כאבי ראש עזים ובמיוחד כאלה שמאירים מהשינה, פחד מאור ורצון להחשיך את הבית, ישנוניות יתר, חוסר הכרה או פרכוסים – לפנות בדחיפות לחדר המיון.

איך מתבצע הטיפול?
הטיפול באמבה נגלריה פאולרי מורכב, ושיעור התמותה מהמחלה גבוה מאוד מגיע ל-98% גם חרף הטיפול. כיום נעשים נסיונות לטפל בתרופה מילטפוסין, תרופה אנטיפרזיטית שניתנת דרך הווריד. במקרים אחרים מנסים טיפול בתרופה אמפוטריצין B, אנטי פטרייתית במקור, שבמקרים מסויימים יעילה גם נגד מיקרואורגניזמים אחרים. בתוך כך מוסיפים טיפול בקורטיקוסטרואידים להפחתת הבצקת והדלקת המוחית, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים משניים, נוזלים, החולה לרוב מוקדם ומונשם, מקבל נוזלים ותרופות נוספות במקרה של החמרה.

מדוע דווקא הקיץ יש הדבקות באמבה?
מדובר באמבה מוכרת בעולם שגורמת לכ-10 מקרי תמותה בארה"ב בקרב מתרחצי אגמים מתוקים. על פי ההערכות שינויי האקלים והתחממות כדור הארץ מביאה לעליית טמפרטורת המים באגמים נהרות ומאגרי מים, מה שיוצר סביבה נוחה יותר להתרבות האמבה. שינויי האקלים ככל הנראה מובילים גם להתפשטות האמבה לאזורים חדשים.