הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אופטיק

בצה"ל לא מפרסמים בשנים האחרונות את נתוני המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לקרבי, אך סקירה של השיח ברשתות החברתיות מעלה כי רבים רוצים כיום להשתלב באחת מהיחידות הקרביות ולתרום לביטחון המדינה. עד לפני מספר שנים, ליקויי ראייה והרכבת משקפיים או עדשות היוו חסם בלתי עביר עבור בני ובנות נוער שמשאת נפשם הייתה להתקבל לאחת מהסיירות המובחרות, שהציבו תנאי סף של פרופיל 97.

למעשה, לציון 97 יכולים להתווסף סעיפים שונים (סעיף ראייה למשל) שמונעים מהמועמד לשרת בתפקידים מסוימים. כך למשל, אם סעיף הראיה נמוך מ - 7, יכול המלש"ב להתקבל לסיירת צנחנים, אך הדלת לגיוס לשייטת לדוגמא - חסומה בפניו. אם המספר במשקפיים גדול מ-7 : הפרופיל ירד ל-72, על כל המשתמע מכך.

אולם המציאות השתנתה : בשנים האחרונות חלה עליה במספר הנערים שעוברים ניתוח להסרת משקפיים, טרום גיוסם, או אף במהלכו. התפתחות טכנולוגית מואצת ופיתוח שיטות בטוחות ויעילות ביותר להסרת משקפיים, הנגישה את הפתרון לבני נוער טרום גיוס. 

אין כל מגע של המכשור בעין
השיטה היעילה ביותר, שמתאימה לביצוע הליך זה בקרב נערים היא שיטת TRANS PRK, במסגרתה מבצעים את תיקון הראיה בחלק החיצוני של הקרנית ללא כל חיתוכים או כל תהליך כירורגי אחר. למעשה במשך כל התהליך אין כל שימוש במכשירים ניתוחיים למעט ספוגיות. שיטה זו מאופיינת במשך ההחלמה שאורך מספר ימים ובחוסר נוחות בימים אלו. לעומת זאת נחשבת השיטה לבטוחה ביותר.

בשיטה זו קרן לייזר פועמת על פני שטח הקרנית ומבצעת את התיקון לקוצר ראיה ע"י הקטנת קמירות הקרנית במרכז ותיקון לרוחק ראיה ע"י הגדלת קמירות הקרנית במרכז. הסרת שכבת האפיתל ותיקון המספר בקרנית מתבצעים בעזרת לייזר במהלך אחיד. בניגוד ל- P.R.K הרגיל, ב TRANS P.R.K:אין כל מגע של מכשור בעין. בחברת 'אסותא אופטיק' מציינים כי "מדובר על עליה של עשרות אחוזים שחלה בשנים האחרונות במספר בני הנוער טרום גיוס שעוברים הליך רפואי זה, בכפוף לבדיקת התאמה, כמובן".

אין כל מגע של המכשור בעין. אסותא אופטיק (צילום: FREEPIK)
אין כל מגע של המכשור בעין. אסותא אופטיק (צילום: FREEPIK)

מה הופך את השיטה לכה פופולארית ויעילה?

  • הסיכון לזיהומים יורד באופן דרמטי. למעשה קיימת משפחה של זיהומים הקרויה D.L.K. המופיעה אך ורק בשיטת ה LASIK ואינה קיימת כלל בשיטה זו.
  • אין כל העלאה של הלחץ התוך עיני.
  • עובי הקרנית נשאר עבה באופן משמעותי לאחר הטיפול ולכן יציב ועמיד יותר בפני מחלות עיניים מסוימות ומידת הפגיעות ממכות חיצוניות יורד מאד. לבעלי קרניות דקות שיטה זו מומלצת במיוחד.
  • לא קיימים סיכונים של קפלים בשכבת המתלה.
  • אין כל חיתוך של שכבת העצבים הנמצאת בחלק החיצוני של הקרנית. שכבה זו אחראית לתפקוד תקין של יצירת הדמעות. לפיכך הסיכון להיווצרות יובש בעיניים כתוצאה מהניתוח כמעט ונעלמת.
  • הסיכון לאובדן יציבות הקרנית בשל מבנה קרנית לא אחיד נמוך משמעותית. כדי להגיע אל הקרנית יש להסיר תחילה שכבה דקה מאוד של תאים שמכסה את הקרנית וקרויה אפיתל. תאי האפיתל מתים ומתחדשים בקצב מהיר.

מה פרק הזמן שנדרש לצורך החלמה?
לאחר ניתוח לייזר בעיניים מסוג Trans PRK, הרופא מניח עדשת מגע רכה על פני הקרנית למשך 5-7 ימים כדי לאפשר לתאי האפיתל לצמוח מחדש ולכסות את הקרנית. בתקופת ההחלמה הראשונית שנמשכת כשבוע, הראייה מטושטשת במידת מה עקב פני הקרנית שאינם חלקים לגמרי. תהליך שיפור הראייה נמשך בהדרגה במשך 4-8 שבועות ברוב המטופלים, כאשר יש שונות אישית בקצב ההתקדמות.

 כך תסיר בקלות את המשקפיים לפני הגיוס. אסותא אופטיק (צילום: FREEPIK)
כך תסיר בקלות את המשקפיים לפני הגיוס. אסותא אופטיק (צילום: FREEPIK)

תוך כמה זמן ניתן לחזור לפעילות שגרתית?
חזרה לפעילות ספורטיבית ופיזית מאומצת מומלצת רק לאחר שבוע-שבועיים. כדי להפחית את תחושת אי הנוחות המסוימת בתקופת ההחלמה הקצרה, ניתן להשתמש בטיפות ותרופות על פי המלצת הרופא. יש להגן על העיניים מחשיפה ישירה לשמש או מסכים, ולהשתמש במשקפי שמש.

מה הפרוצדורה שיש לבצע אל מול לשכת הגיוס?
מועמד לשירות ביטחון רשאי להגיש בקשה לדחיית שירות ובמידה וזו מאושרת, הוא יקבל דחייה של מספר חודשים לצורך קיום הניתוח, בסיומם ייקבע מחדש הפרופיל הרפואי של החייל.

לסיכום, שירות ביחידה קרבית בצה"ל נחשב לאחד השירותים המאתגרים והמשמעותיים ביותר. חיילים המשרתים ביחידות קרביות מתמודדים עם מגוון רחב של אתגרים פיזיים ומנטליים במהלך השירות, מספק הזדמנויות ייחודיות להתפתחות אישית ומקצועית. זהו שירות שדורש מחויבות, יכולת עמידה בלחץ ונכונות לתרום באופן משמעותי לביטחון המדינה. כיום, בניגוד לעבר, לא מעט מבני הנוער להם יש לקות ראיה, יכולים לעבור ניתוח להסרת משקפיים, שיסלול עבורם את הדרך להגשמת החלום. 

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אופטיק