הידרדרות נוספת במצבו של הילד שנדבק באמבה: גורמים בבית החולים זיו מעדכנים כי מצבו של רואי בן ה-10 ממשיך להידרדר. הוא מאושפז בטיפול נמרץ ילדים תחת חמש תרופות בעירוי, אך לא חל כל שיפור במצבו והוא הפך מקשה לאנוש.

בדיקת דם לאבחון אלצהיימר – מדויקת יותר מבדיקת רופא
בדרך לסיירת, עוברים באסותא אופטיק – כך תסיר בקלות את המשקפיים לפני הגיוס

כזכור, בימים האחרונים פנו קרוב ל-300 איש לבתי החולים בצפון מבהלה שנדבקו באמבה נגלריה פאולרי, המכונה בשמה "אמבה אוכלת מוח". כולם שוחררו לביתם ללא עדות להדבקה.

הנחיות משרד הבריאות קובעות כי יש לפנות לבדיקה בחשד להדבקה רק במידה שמופיעים תסמיני דלקת קרום המוח הכוללים כאב ראש עם הקאות, טשטוש ראייה, פחד מאור וקשיון עורפי עם או בלי חום גבוה. איגוד ערים כנרת הדגיש שהאמבה נמצאה בפארק חוף הגיא ולא בכנרת, הפארק כזכור נסגר לרחצה.

כזכור לפני כשבועיים נפטר ישראלי שנדבק מאותה אמבה לאחר שרחץ במימי הכינרת. הוא לקה גם כן בדלקת קרום המוח, הועבר לטיפול בבילינסון שם נלחמו הרופאים על חייו, אך הוא נפטר.

אמבה היא יצור חד תאי בקוטר של כעשירית מילימטרים בעל יכולת לשנות את צורתו, ואף לגרום להתקפלות מבנהו כדי ללכוד ולבלוע טרף. אמבה חודרת לגוף דרך האף והיא עלולה להגיע למוח שם גורמת לדלקת במערכת העצבים. האמבה נגלריה פאולרי שוכנת לרוב במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים.

המחלה עלולה לגרום למוות בתוך ימים ספורים לאחר שחדרה לגוף דרך האף ישירות אל המוח, ועל כן מהירות השפעתה. אין טיפול ספציפי לזיהום אמבה, אך נהוג לשלב מספר תרופות אנטיביוטיות ואנטי פטרייתיות בשילוב סטרואידים להפחתת הבצקת המוחית. שיעור התמותה מדלקת מוח בשל אמבה גבוה מאוד ועלול להגיע ל-98 אחוזים.

בישראל התרחש בשנים האחרונות מקרה אחד נוסף של הידבקות קטלנית מאמבה: באוגוסט 2022 גבר בן 36 נפטר מדלקת מוח קשה לאחר שנדבק באותה אמבה – נגלריה פאולרי. החולה תושב הצפון, שהיה בריא קודם לכן, אובחן בבית החולים פוריה. על פי הידוע שלולית מים מזוהמת באמבות חדרה לאפו. 

תסמיני דלקת מוחית מאמבה מופיעים לרוב תוך כעשרה ימים מההדבקה וכוללים חום גבוה, כאבי ראש קיצוניים המוחמרים גם בשינה, בחילות והקאות, קשיון עורפי, פרכוסים, אובדן הכרה ומוות. מומחים קראו לכל מי שרחץ באגם מים מתוקים וחש באחד או יותר מהתסמינים הללו, לפנות בדחיפות לבדיקה רפואית.