מחקר חדש שנערך בישראל חושף קשר משמעותי בין הנטייה להימנע משינויים בחיים לבין רמות נמוכות של אושר ורווחה נפשית. על פי המחקר, אנשים שנרתעים מביצוע שינויים בחייהם ונשארים במצבם הקיים – פחות מאושרים ומצבם הנפשי פחות טוב.

מצבו של הילד בן ה-10 שנדבק באמבה אוכלת מוח מוגדר אנוש
משרד הבריאות אישר מכירת תרופות ללא מרשם - מחוץ לבית המרקחת

פרופ' טל שביט מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל והחוקרים ד"ר גיא ברוקס, ד"ר הילה הינדי לינג וד"ר אריה שרמן מהמרכז האקדמי רופין פיתחו מדד למדידת "הטיית הסטטוס קוו", ומצאו כי הוא מנבא רמות אושר טוב יותר מגורמים מוכרים כמו בריאות, הכנסה ודת.

החוקרים פיתחו שאלון מקיף הכולל 15 פריטים שמודדים את הנכונות לשינוי בתחומי חיים שונים כמו עבודה, מצב כלכלי, מערכות יחסים ומקום מגורים. השאלון הועבר ל־1,423 ישראלים עובדים בגילי 25־65, המייצגים את האוכלוסייה היהודית העובדת בישראל.

המחקר בחן את הקשר בין הטיית הסטטוס קוו לבין מדדים שונים של רווחה נפשית, כולל הערכת החיים הכללית, תחושת המשמעות בחיים, רגשות חיוביים ושליליים. כמו כן נבדקו גורמים כמו אופטימיות, חרטה והעדפת ההווה.

מתוצאות המחקר עולה כי אנשים שנוטים להישאר במצב הקיים ולא לערוך שינויים בחייהם (הטיית הסטטוס קוו) פחות מאושרים ומרגישים פחות טוב נפשית, וכי הטיית הסטטוס קוו מסבירה יותר על מצב האושר של האדם מאשר גורמים כמו בריאות, הכנסה ודת גם יחד.

גם כשנבחנו רגשות כמו חרטה ואופטימיות, עדיין אפשר לראות כי אנשים שנוטים להישאר במצב הקיים פחות מאושרים. בנוסף, המחקר מצא כי אנשים שחוו שינויים חיוביים בחיים - בין אם השינוי היה אקטיבי ובין אם היה פסיבי - פחות הושפעו מהטיית הסטטוס קוו ונטו לרווחה נפשית גבוהה יותר.

"תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות של פתיחות לשינויים ונכונות לצאת מאזור הנוחות. הימנעות משינויים, גם כשאנחנו לא מרוצים מהמצב הקיים, עלולה לפגוע משמעותית באיכות החיים שלנו", מדגיש פרופ' שביט.