מחקר כלכלי ראשון של חברת MAPS ישראל ו-social finance Israel מעריך כי נטל הוצאות הטיפול בפוסט־טראומה בעקבות המלחמה יגיע בחמש השנים הקרובות ל־197 מיליארד שקל. הוצאה כזאת דומה לתוספת התקציבית (220 מיליארד שקל בארבע שנים) הנדרשת לתקציב הביטחון.

חוקרים ישראלים פיתחו טכנולוגיה ממוחשבת למניעה מידית של פוסט טראומה

על פי ההערכות, בישראל ישנם אלפי אנשים שסובלים מתופעת פוסט־טראומה בעקבות המלחמה. מאות מתוכם נפגעי הטבח בפסטיבל נובה, חלקם (כולל חיילים) נפגעי המלחמה בעזה, וחלקם תושבי יישובי הצפון ונפגעי מלחמה נוספים. במקרים רבים, מדובר בנפגעים שהטיפול בהם הוזנח בשל העובדה כי הם לא היו ערים לנזקים הנפשיים שנגרמו להם.

MAPS ישראל היא חברת לתועלת הציבור המתמקדת בקידום ובתמיכה בטיפולים חדשניים להפרעות פוסט־טראומטית (PTSD). הניתוח הכלכלי הינו חלק מיוזמת HealingOct7 וקבוצת SFI שהושקה בעקבות אירועי 7 באוקטובר.

על פי הנתונים, העלות המשקית של אדם הסובל מפוסט־טראומה נאמדת ב־1.86 מיליון שקל לאורך כל חייו. ההשלכות הכלכליות של המחלה כוללות את העלויות העודפות במונחי הוצאות בריאות וקצבאות (18%), השפעה על תעסוקה ופרודוקטיביות (74%), וסיכון מוגבר לתחלואה נלווית של הפרעות נפשיות והתמכרויות (8%).

עלות הטיפול נחלקת בין הפרט ומשפחתו (30%), המדינה (30%) (בשל ירידה בהכנסות ממסים ועלייה בשירותים ציבוריים), ופגיעה בפריון העבודה (40%).

לאור הזינוק בתופעה, הוחלט ב־MAPS ישראל להתמקד בפיתוח מחקרים שייתנו מענה לאוכלוסייה שנפגעה וביניהם טיפול קבוצתי. פוטנציאל ההחזר על השקעה בטיפול המוצע במחקרים אלו, בתרחיש שבו יאושר על ידי משרד הבריאות, נאמד בין 12.5 שקל ל־14.9 שקל עבור כל שקל שהושקע.

ירון נוידרפר, ומייסד משותף של sfi , אומר: "הניתוח הכלכלי מספק לראשונה תמונה מקיפה של המשמעויות הכלכליות של פוסט־טראומה, ומדגים את החשיבות של מדידה כלכלית מבוססת נתונים בעולמות ההוצאה הציבורית". עוד הוסיף כי "גישה זו מאפשרת דיוק בהקצאת המשאבים הציבוריים ומעודדת גיבוש פתרונות לאומיים לצרכים העולים בתקופה החירום הנוכחית".

אייל גורה, מיזמי פרויקט HealingOct7 ב־MAPS ישראל, מוסיף: "כשהקמנו את המיזם לא ציפינו שהמלחמה תימשך זמן רב כל כך ושהצורך בהתייחסות לנושא הפוסט־טראומה יגדל אקספוננציאלית. הניתוח הכלכלי וממצאיו יגיעו למקבלי ההחלטות האמונים על תקציבי המדינה ושהנושא יקבל את ההתייחסות הראויה".