לאוכל יש חלק מרכזי בקשר בין נכדים לבין סבות (הצורה התקנית לסבתות) וסבים. ילדים אוהבים את האוכל של סבתא וגם של סבא: המרק בימי מחלה, מאכלים מסורתיים בחגים, השיחות במהלך הארוחה והמפגש עם המשפחה המורחבת. לעתים קרובות, לאוכל של סבתא וסבא יש מעטה - לא תמיד מוחשי - של פינוק.

עם זאת, בעידן של ידע נגיש ומודעות גבוהה לתזונת ילדים, במשפחות רבות ההתייחסות של הסבתא לאוכל של נכדיה עלולה להיות מלווה בקונפליקטים עם ההורים. לעתים בהכנת האוכל הסבתא עונה על צורך פיזי, לפעמים הזדמנות לפנק, ולפעמים שילוב של השניים. הארוחות עשויות לשקף את מערכת היחסים המשפחתית או את ההבדלים בגישות החינוכיות והתרבותיות בין הדורות.

לא רק מתבגרים: גם נשים בגיל ההתבגרות השני עלולות לפתח הפרעות אכילה
מה עדיף? חומוס או טחינה? חלב או משקה צמחי? סלט או מרק ירקות? | ראש בראש

שלום בית או תזונה נכונה?

נשאלת השאלה - עד כמה לאוכל של סבתא וסבא יש השפעה על התזונה, הבריאות וההרגלים ארוכי הטווח של הנכדים?

התשובה מורכבת ותלויה ברמת המעורבות של הסבים בחיי הנכדים ובתדירות המפגשים. יש הבדל משמעותי בין סבתא וסבא שרואים בחגים ובסופי שבוע, לבין כאלה המטפלים בנכדים באופן קבוע בשנת הלימודים או ימים רבים במהלך חופשת הקיץ.

נתון נוסף שמשפיע הוא באיזה מגרש הילדים נמצאים. בביתם של הסבתא או בביתם. יש הבדל בין חטיפים וממתקים זמינים לילדים במגירה במטבח של סבתא וסבא, לאלה שהסבתא והסבא מביאים עמם בביקור או לאלה שמוצעים בבילוי מחוץ לבית.

במילים אחרות חשוב להבין עד כמה יש הבדל בין תפריט המשפחה לעומת זה של הסבתא והסבא. למשל, אם התפריט של המשפחה צמחוני או טבעוני, או אם המשפחה מנסה לאמץ הרגלים חדשים לבית, כגון הוצאת שתייה מתוקה או צמצום צריכת החטיפים והממתקים.

אצל סבתא וסבא אפשר יותר?

הגישה הרווחת היא שעם סבתא וסבא מותר יותר. אם הם מתירים אכילה מול הטלוויזיה, אף שזה אסור בבית, ניתן לוותר. זה נכון גם לגבי האוכל עצמו - אצל סבתא יש יותר גמישות בנושאי תזונה.

זאת בהנחה שהביקורים אינם תכופים מדי. ילדים יודעים להבחין בין הכללים בבית להרגלים אצל סבתא וסבא, כפי שהם מבינים שאצלם מותר להתעכב באמבטיה או אולי לקפוץ על הספות? או לחלופין כאשר בבית סבתא וסבא יש פחות גמישות. הנכדים מבדילים בין ההרגלים שההורים מקנים לבין ההרגלים אצל סבתא וסבא. גם אם לעתים יצרכו יותר מתוקים או חטיפים, הרגלי התזונה הנכונה שנרכשו בבית לא ייעלמו. כל זאת, כמובן, בתנאי שאין פגיעה משמעותית בבריאות הילד או באמונות ההורים, כגון צמחונות או כשרות.

טיפים לשיפור התקשורת והתזונה

תקשורת פתוחה: שיחה כנה בין ההורים לסבתא ולסבא חשובה. שיחה פתוחה יכולה למנוע אי־הבנות. למשל, הורים יכולים לשתף במה שהילדים אוהבים לאכול, מה הם מנסים להגביל, ומהן ההעדפות התזונתיות של המשפחה.

איזון בין פינוק לבריאות: כדאי להציע לסבתא ולסבא רעיונות מעשיים לפינוקים בריאים יותר, כמו הכנת גלידה ביתית מפירות, שיפודי ירקות או אפיית עוגיות איכותיות.

הזדמנויות חינוכיות: סבתא וסבא יכולים ללמד את הנכדים על תזונה בריאה: מקור המזון, למשל על ידי גידול ירקות בגינה או ביקור בשוק. לעתים יש להם משאבי זמן וסבלנות שקצת חסרים להורים.

פרויקטים משותפים: כמו הכנת ספר מתכונים משפחתי יכולים להיות מקור לזמן איכות וליצירת חוויות וזיכרונות מתוקים.

שמירה על שגרה: חשוב לשמור על זמני ארוחות קבועים גם בחופשה, שתורמים לבריאות ולהתנהגות טובה יותר של הילדים. שגרת ארוחות מסייעת למנוע מצבי עצבנות ומתח בגלל רעב או עייפות. היא גם תורמת לבקרת תיאבון - מסייעת לנכדים ללמוד להקשיב לאותות הרעב והשובע, מצמצמת אכילת יתר או דילוג על ארוחות ומפחיתה את הסיכוי לנשנושים לא רצויים.

התמודדות עם קונפליקטים: חשוב, גם אם לא פשוט, להקשיב באמת לצד השני, ללא שיפוטיות. למשל, כשסבתא מסבירה למה היא נותנת ממתקים, על ההורים להקשיב בתשומת לב, לנסות להבין את המוטיבציה שלה (למשל, רצון לפנק או מסורת משפחתית). לנסות "להיכנס לנעליים" של הצד השני - ההורים יכולים לחשוב על ילדותם ואיך הרגישו כשסבתא פינקה אותם. הסבתא יכולה לחשוב על הדאגה של ההורים לבריאות ילדיהם.

כדאי לשים לב לא רק למהות אלא גם לאופן השיח: במקום לומר לסבתא "את מקלקלת את הילדים עם כל הממתקים", אפשר להגיד "אנחנו מודאגים מכמות הסוכר שהילדים צורכים ורוצים לשמור על בריאותם". מומלץ לארגן יחד את סדר היום של הילדים בתכנון הארוחות והפעילויות, על מנת להגביר את תחושת השליטה והשותפות של ההורים ושל הסבתא והסבא.

חשיבות הדוגמה האישית: ההתנהגות של המבוגרים משפיעה על הילדים, כדאי שההורים, הסבתא והסבא יאמצו הרגלים בריאים בעצמם, למשל אכילה סביב השולחן, הנאה ממגוון של ירקות ופירות או שתייה של מים.

גמישות וסובלנות: ככל שהסבתא והסבא מעורבים יותר בחיי היומיום של הנכדים, חשוב שיכבדו את גישות החינוך של ההורים, כולל בנושאי תזונה. מעורבות עמוקה, המנוגדת לגישת ההורים, עלולה לערער את מאמציהם החינוכיים ולשמש כנקודת מחלוקת.

פתרון פשוט, מהנה ומומלץ הוא לפנק את הנכדים בדרכים נוספות ומגוונות ולא רק באוכל: משחק, קריאת סיפורים, יצירות מותאמות לגיל, שיתופם בתחביבים של הסבתא כמו גינון, ציור או טיול רגלי קצר. אפשר ליצור חוויות וזיכרונות מתוקים ולא רק באוכל.