התקדמות משמעותית בתחום הרפואה המונעת: מדענים בבריטניה פיתחו טכנולוגיית בינה מלאכותית שמזהה סיכון גבוה להתקף לב עתידי גם שנים לפני התרחושותו, באמצעות זיהוי סימני דלקת בעורקים בסריקות CT. 

פרוייקט הפיילוט החדש הנתמך על ידי משרד הבריאות הבריטי פועל בחמישה בתי חולים בריטיים – אוקספורד, מילטון, לייסטר, ליברפול ו-וולברהמפטון. בבריטניה יוחלט בתוך מספר חודשים אם להרחיב את הטכנולוגיה האבחונית החדשה לבתי חולים נוספים.

מפתחת התוכנה היא חברת Caristo Diagnostics  מאוניברסיטת אוקספורד שהודיעה כי היא בשלבים מתקדמים להתאים את הטכנולוגיה האבחונית גם למניעת שבץ וסוכרת.

 "הטכנולוגיה משנה את המשחק כיוון שלראשונה אנחנו יכולים לזהות תהליכים ביולוגיים שאינם נראים לעין האנושית" אמר פרופ' קית צ'נון, ראש צוות החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד", "הממצאים שנראים מופיעים זמן רב לפני שנוצרות ההיצרויות והחסימות בכלי הדם, שמובילות להתקף הלב".

במסגרת הפיילוט המחקרי, חולים שסובלים מכאבים בחזה מופנים לבדיקת CT  של הלב ופלטפורמת המחשב מנתחת את הסריקות ומזהה סימנים מזעריים לדלקת ורובד טרשתי על כלי הדם הכליליים המזינים את שריר הלב. חסימה של כלי דם אלו מובילה להתקף לב קטלני. 

סימני הדלקת והחסימה הראשונית שבתמונות ה-CT של שריר הלב כמעט שאינם נראים לעין אנושית, אך מזוהים על ידי המחשב. החוקרים מצאו כי השימוש בטכנולוגיה הובילה 45% מאותם חולים להתחיל טיפול מוקדם, ובכך למנוע את התקף הלב העתידי, גם שנים לפני התרחושותו.

הדגלים האדומים לאוטם שריר הלב

מדי שנה לוקים בישראל כ-10 אלף איש בהתקף לב. כ-3,000 נוספים אינם מגיעים לבדיקה בבית חולים למרות סימני האזהרה המוקדמים, ומתים בבית. על פי נתוני איגוד הלב הישראלי, רק 60% מהחולים הסובלים מהתקף לב מגיעים תוך פחות משש שעות מתחילת הכאבים בחזה לחדר המיון. זה הזמן בו ניתן לפתוח את העורק החסום באמצעות צנתור דחוף או תרופות ממסות קריש חוסם.

אבחון התקף לב מתבצע באמצעות אחד משלושה ממצאים רפואיים: תסמינים מתאימים הכוללים לחץ בחזה עם או בלי הקרנה לכתף שמאל ללסת או לגב, לעתים מלווים בקוצר נשימה חולשה וזיעה קרה,  סימני התקף לב בבדיקת אק"ג ובדיקת דם לאיתור עליה באנזימים המשתחררים מהלב בעת פציעתו. במקרים כאלה מובהל חולה בניידת טיפול נמרץ של מד"א ישירות לחדר צנתורים, שם מאותר מקום החסימה.

התקף לב. לחץ בחזה וזיעה קרה (צילום: אינגאימג')
התקף לב. לחץ בחזה וזיעה קרה (צילום: אינגאימג')

 
 ההנחיות למניעה וטיפול בהתקף לב:

  • לאנשים בריאים מומלץ לגשת לבדיקת אק"ג מעל גיל 40 אחת לחמש שנים לפחות יחד עם בדיקות דם הכוללות רמות סוכר, שומנים וכולסטרול. לאנשים העוסקים בספורט מומלץ לבצע אחת לשנה עד שנתיים גם בדיקת לב במאמץ (ארגומטריה).
  • מומלץ לרכוש מד לחץ דם ביתי, ולבדוק לאחר כמה דקות מנוחה ובסביבה שקטה ורגועה את לחץ הדם אחת לחודש לפחות.
  • במקרה של הופעת התסמינים האופיינייים ובעיקר לחץ בחזה, עם או בלי הקרנה לכתף ללסת או לגב, זיעה קרה, חולשה, בחילות וקוצר נשימה, הנחו לחולה לשבת מבלי להתאמץ, והזעיקו מד"א. השאירו את הטלפון על רמקול והישמעו להנחיות המוקדן לאחר שמסרתם פרטים מלאים. יש להנחות את המטופל לא לקום מהכיסא, גם לא לשירותים, שכן כל תזוזה קלה עלולה להחמיר את מצבו ולסכן את חייו.