אחרי הקורונה - היערכות למגפה העולמית הבאה: ארגון הבריאות העולמי מפרסם מסמך חדש בו הוא מפורט את רשימת 30 הפתוגנים העלולים להתפרץ ולגרום לפנדמיה חדשה. בין הנגיפים והחיידקים המסוכנים נמצא וירוס שפעת העופות H5N1  המתפשט ברחבי ארצות הברית ומעורר דאגה שמא יעבור מוטציה וידביק גם בני אדם. ברשימה נמצאת גם קדחת דנגי המועברת על ידי יתושים ומתפשטת אף היא בארה"ב, אירופה וגם בישראל. 

ברשימה נכלל גם נגיף שפעת הקופים שמתפשט מחדש בארה"ב, נגיף האנטה-ווירוס המתפשט בקרב מכרסמים, וירוס שמתפשט בקרב מכרסמים ועלול במקרים נדירים גם להדביק בני אדם ולהפוך לקטלני, נגיף הנילוס המערבי, ונגיף הקורונה.

אישה עם מסכה (צילום: iStock)
אישה עם מסכה (צילום: iStock)

המדענים הוסיפו לרשימה גם את נגיף האבעבועות השחורות למרות שחוסל, מחשש שמא ישתחרר בטעות בתאונת מעבדה ולהתפשט במהירות. מדובר בנגיף קטלני ביותר, ומאחר שארגון הבריאות העולמי הודיע על הכחדתו בשנת 1980 ומאז הופסקו החיסונים נגדו. הדו"ח כלל גם חמישה חיידקים ובהם כולרה שעלול לגרום לקילקולי קיבה, והחיידק ירסיניה פסטיס הגורם למחלת הדבר הקטלנית ומועברת על ידי עקיצות פרעושים נגועים, מגע עם בעלי חיים נגועים או מאדם לאדם. 

הפתוגנים שעלולים לגרום למגיפה הבאה (צילום: מעריב אונליין)
הפתוגנים שעלולים לגרום למגיפה הבאה (צילום: מעריב אונליין)

הרשימה נערכה על ידי 200 מדענים מיותר מ-50 מדינות לאחר שבדקו רשימה של 1,600 חיידקים ווירוסים. אלו שסומנו כבעלי 'פוטנציאל מגפה', מדביקים בקלות וקטלניים או עלולים לגרום למחלות קשות בבני אדם – הוספו לרשימה המצומצמת. המחלות המסוכנות ביותר היו גם אלה שנגדם לא היו חיסונים או טיפולים זמינים.

הרשימה הקודמת של הארגון נערכה בשנת 2018, אז היא כללה רק כתריסר פתוגנים. כעת הרחיבו החוקרים את הרשימה לאחר שנצפו וירוסים נוספים שהצליחו להתפשט מבעלי חיים לבני אדם ובין אזורים בעולם, כמו נגיף הקורונה.

המומחים ציינו כי עיור וכריתת יערות הגבירו את המגע בין חיות הבר לבני אדם, והגדלת התעבורה הבינלאומית בטיסות לכל מקום בעולם, ייצרו הזדמנויות חדשות למגפות שעלולות להתפשט. המדענים ציינו עוד כי גם שינויי האקלים עלולים לגרור התפרצויות על כך שיובילו נגיפים וחיידקים לאזורים חדשים.

מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה. פתוגנים חדשים מאיימים (צילום: iStock)
מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה. פתוגנים חדשים מאיימים (צילום: iStock)