לאחרונה איגוד הרופאים האירופי לחקר וטיפול בהשמנה (EASO) טלטל את עולם הבריאות עם הצהרה, שאת חלק מאנשי המקצוע אינה מפתיעה: מדד ה־BMI, אותו מספר שליווה אותנו שנים, אינו מספיק עוד לאבחון השמנה.

ארגון הבריאות מזהיר: 30 הזיהומים שעלולים לפרוץ כמגפה הבאה
עליה של 40% בשכר: המדינה קוראת לפסיכולוגים לעבור לשירות הציבורי

מדד ה־BMI (Body Mass Index) הפך לכלי פופולרי להערכת משקל בריא, אך עד כמה הוא באמת מדויק? האם המספר על המשקל מספר את כל הסיפור?

מדד ה־BMI, המחושב על פי גובה ומשקל בלבד (הכוונה למסה שמכונה בשפת היומיום "משקל"), מציג תמונה חלקית של בריאותנו. מדד ה־BMI, שפותח במאה ה־19 על ידי הסטטיסטיקאי הבלגי למבר אדולף זאק קטלה, היה במשך שנים הכלי המרכזי להערכת משקל בריא. אך כעת מתברר שהתמונה מורכבת הרבה יותר.

נמחיש בדוגמה. נניח שיש לנו שני אנשים: ירון הספורטאי החובב ודני שאינו פעיל. שניהם בגובה 1.80 מ' ובמשקל 90 ק"ג, עם BMI זהה של 27.8 - המוגדר כ"עודף משקל". אך האם הרכב גופם זהה, האם המצב הבריאותי שלהם דומה?

ירון, עם שרירים מפותחים, עשוי להיות בריא לחלוטין למרות ה־BMI הגבוה. לעומתו, דני עם אחוזי שומן גבוהים, עלול להיות בסיכון בריאותי גבוה יותר. מדד BMI לא מבדיל בין רקמת שריר לרקמת שומן.

פרט לאי־דיוק בהערכת ספורטאים ואפילו ספורטאים חובבים, ל־BMI מגבלות נוספות. התעלמות מהבדלים מגדריים בהרכב הגוף, בין היתר באחוז רקמת השומן, חוסר התאמה לקשישים, שמאבדים מסת שריר עם הגיל, התעלמות מהתפלגות השומן בגוף, שהוא גורם משמעותי בהערכת סיכונים בריאותיים. למה חשוב פיזור השומן בגוף? כי השומן הזה, שנקרא שומן ויסראלי, שמתחבא בבטן ועוטף את האיברים הפנימיים, גורם נזק מוכח לבריאות שלנו. 


לא כל השומנים שווים

בגופנו קיימים שני סוגי שומן עיקריים: שומן תת-עורי ושומן בטני, ויסראלי. השומן התת-עורי נמצא מתחת לעור וניתן למישוש. לעומתו, השומן הוויסראלי, שמצוי עמוק בבטן, עוטף איברים פנימיים ואינו נראה לעין.

השומן הוויסראלי מסוכן יותר לבריאותנו. הצטברותו מכונה “השמנה בטנית" או “השמנת תפוח", בניגוד ל"השמנת אגס", שבה השומן מתרכז באזור הירכיים. גורמים כמו גיל, מין (גברים נוטים לצבור יותר), גיל המעבר בנשים, עישון, תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית מגבירים את הסיכון להצטברות שומן ויסראלי.

איש עם סרט מדידה (צילום: אינגאימג')
איש עם סרט מדידה (צילום: אינגאימג')


חשוב לדעת שגם עלייה קטנה במשקל יכולה להסתיר עלייה משמעותית בשומן ויסראלי. אף שסריקות CT ו־MRI הן המדויקות ביותר למדידתו, מדידת היקף מותניים היא כלי פשוט ויעיל להערכת הסיכון.

היא מספקת אינדיקציה טובה לכמות השומן הוויסראלי - הבטני, ולסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ובעיות בריאותיות אחרות. הכרת סוגי השומן והבנת השפעתם יכולות לסייע בניהול טוב יותר של בריאות ובמניעת מחלות כרוניות. הבנת ההבדל בין סוגי השומן היא מפתח להערכה מדויקת יותר של בריאותנו.

BMI הוא כלי שימושי, אם כן, אך לא מושלם. הוא אולי יכול לשמש נקודת התחלה מסוימת להערכת משקל גוף תקין, אך זה בהחלט לא מספיק. הבריאות שלנו מורכבת הרבה יותר ממספר על מד המשקל, או חישוב של גובה ומשקל.

עוד שימוש למכנסי ג'ינס

אז איך נדע? הנה פתרון פשוט ונגיש לכולנו, מקובל ונמצא בשימוש גם בקרב אנשי מקצוע מתחום הבריאות - מדידת היקף מותניים. לפי הנחיות ארגוני בריאות מובילים, ביניהם ארגון הבריאות העולמי (WHO), הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה (ACC) ואיגוד הלב האמריקאי (AHA), היקף מותניים מעל 102 ס"מ לגברים ומעל 88 ס"מ לנשים מהווה סיכון גבוה.

המדידה מתבצעת בנקודה הצרה ביותר של הבטן, בדרך כלל מעל הטבור. במקום להישקל מעת לעת, או למדוד היקפים, אפשר לעקוב אחר היקף המותניים בעזרת מכנסי הג'ינס. ברגע שהם לוחצים, ברור שהיקף המותנים עלה - ולהפך.

בנוסף לבדיקת היקף המותניים, בדיקות דם, ביניהן פרופיל השומנים (כולסטרול וטריגליצרידים) וכן סוכר (גלוקוז והמוגלובין C1A), ייתנו הערכה מדויקת יותר לגבי המצב הבריאותי.


לצמצם את השומן הבטני

התמודדות עם שומן בטני דורשת שילוב של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית. בעוד דיאטה דלת שומן מסייעת בהפחתת שומן תת־עורי, מחקרים מראים כי תזונה המבוססת על עקרונות הדיאטה הים-תיכונית יעילה יותר בהפחתת השומן הבטני.

הדיאטה הים-תיכונית עשירה בירקות, דגים, דגנים בעיקר מלאים (אורז, תירס, חיטה, שיבולת שועל) וקטניות (חומוס, שעועית, עדשים, סויה, אפונה, פול). מקורם העיקרי של השומנים בדיאטה זו מעולם הצומח: זית, אבוקדו, שקדים ואגוזים.

תזונה ים תיכונית (צילום: אינגאימג')
תזונה ים תיכונית (צילום: אינגאימג')


לצד התזונה, חשוב לשלב פעילות גופנית. בניגוד לדעה הרווחת, אין להסתפק בתרגילי בטן בלבד. במקום זאת, מומלץ לשלב פעילות אירובית עם אימוני כוח המערבים קבוצות שרירים מגוונות של כל הגוף. אומנם הפחתת שומן בטני דורשת מאמץ, אך השינויים בתזונה ובאורח החיים יכולים להוביל לשיפור משמעותי בבריאות ואיכות החיים.


השורה התחתונה

בריאות אמיתית היא הרבה יותר ממספר על המשקל. היא משלבת תזונה נכונה, פעילות גופנית, שינה טובה - איכות וכמות, תרבות פנאי ובילויים עם משפחה וחברים. את כל אלה אנחנו צריכים בתקופה זו במיוחד לא רק בגלל המשקל והחוסן הפיזי אלא גם לחוסן הנפשי של כל אחד לחוד ושל כולנו יחד.