חוקרים מצאו שחשיפה של עד 8 דקות לתכני טיקטוק העוסקות בדיאטות והפרעות אכילה גרמה לפגיעה בדימוי הגוף של נשים. חשיפה של מעל שעתיים ביום כבר הובילה על הפרעת אכילה. הוכחה נוספת להשפעות הרגשיות הקשות של החשיפה לתכנים ברשתות החברתיות: מחקר חדש מצא שנשים שמבלות זמן רב בטיקטוק עלולות לפתח קשיים נפשיים, ואפילו הפרעות אכילה. המחקר החדש פורסם בכתב העת הרפואי PLOS ONE.

מאז השקתה לאפליקציית הסרטונים הקצרים היו מעל 2 מיליארד הורדות. האלגוריתם של האפליקציה שומר תוכן בדף "עבורך" בהתבסס על אינטראקציות של משתמש עם סרטונים קדומים, כך שתוכן ש"מעודד" הפרעות אכילה ואידיאלים של דימויי גוף רזים יכולים למלא במהירות את הפיד של המשתמש.

לא רק BMI: הכירו את הצעדים להערכת משקל גוף תקין
משפחתו של מיכאיל סמארה שנהרג ממיירט תרמה את איבריו להשתלה

כדי להבין איך תוכן הטיקטוק עשוי להשפיע על דימוי הגוף, החוקרים מדיסון בלקבורן ורייצ'ל הוג מאוניברסיטת צ'רלס סטרט באוסטרליה סקרו 273 נשים בגילאי 18 עד 28. הם שאלו את הנבדקות כמה השתמשו בטיקטוק וניסו לאתר סימפטומים של הפרעות אכילה, דימוי גוף ויחס לסטנדרטים של יופי.

לאחר מכן המדענים נתנו למחצית מהמשתתפות לצפות באוסף של כ-8 דקות של תוכן אכילה מופרעת מטיקטוק, כולל נשים צעירים המרעיבות את עצמן או נותנות טיפים לירידה במשקל, לצד סרטוני ניקוי מיצים ואימון. החצי השני של הנבדקות צפו בתוכן ניטרלי עם הטבע, נושאי בישול ובעלי חיים.

שתי הקבוצות דיווחו על ירידה בשביעות הרצון מדימוי הגוף לאחר צפייה בסרטונים, אך אלו שנחשפו לתוכן שמעודד רזון או אנורקסיה חשו את הפגיעה המשמעותית ביותר בדימוי הגוף. נשים שנחשפו לטיקטוק מעל שעתיים ביום כבר דיווחו על הפרעות אכילה. לדברי החוקרים התוצאות מצביעות על כך שתכני טיקטוק ממוקדים במשקל עלולים להשפיע לרעה על דימוי הגוף, מה שמרמז לדעתם על נזק פסיכולוגי שעלול להתרחש אצל המשתמשות, גם כאשר החשיפה לטיקטוק קצרה.

"השפעת תכנים מהרשתות החברתיות על דימוי גוף נחקר רבות בשנים האחרונות" אומרת למעריב ד"ר סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה בבילינסון ודיאטנית ראשית של חטיבת בתי החולים בכללית, "הסרטונים עתירי תכנים של דוגמנים ומשפיענים שמעלים תמונות ללא כל סינון או אחריות מקצועית, כי הם אינם אנשי מקצוע. ומכאן הסכנה, בפרט לאוכלוסיות פגיעות כמו נוער, או מתמודדי נפש שעלולים להינזק מכך.

גם גברים וגם נשים חשופים לפגיעה, אך עדיין הפרעות אכילה נפוצות יותר אצל נשים. אני ממליצה באופן כללי לצמצם את השהייה ברשתות, לדעת שלא כל מה שנראה הוא אכן כך במציאות, ובמקרה הצורך לפנות לדיאטנית או לרופא המשפחה כדי למצוא דרכים לשפר את הכושר ולשמור על משקל תקין".