זו אחת התופעות השכיחות ביותר בקרב נשים, פצועים וקשישים, וכעת מתברר שגם בקרב אוכלוסיית הילדים ובני הנוער: תחקיר מעריב מגלה כי אחד מכל ארבעה ילדים ומתבגרים בישראל סובל מאנמיה ממחסור בברזל. התוצאה היא שורה ארוכה של תסמינים גופניים, הכוללים גם פגיעה בהתפתחות המוח, הפרעות קשב וריכוז, בעיות נוירולוגיות, בעיות עור ולב. משרד הבריאות מכיר את הממצאים, אך מסרב להמליץ על בדיקות דם לפני הגיוס לצבא.

אנמיה היא מצב בו הגוף אינו מייצר מספיק תאי דם אדומים בריאים, או שהתאים הקיימים לא מתפקדים כראוי. תאי הדם האדומים שלנו, ה"אריתרוציטים", אחראיים על נשיאת חמצן לכל חלקי הגוף. אחד האלמנטים החשובים במרכז כדורית הדם האדומה היא ההמוגלובין, חלבון הקושר אליו את החמצן. ההמוגלובין מורכב מברזל, וכאשר רמות המינרל נמוכות, הגוף אינו מייצר מספיק המוגלובין, מה שמוביל לאנמיה.

משפחתו של מיכאיל סמארה שנהרג ממיירט תרמה את איבריו להשתלה
מחקר חדש: כך הטיקטוק פוגע בבריאות הנפשית שלנו

תופעת האנמיה בתינוקות מוכרת היטב, וברחבי העולם וישראל עוברים התינוקות בדיקת סקירה בגיל 9 חודשים לאיתור אנמיה. הבדיקות בשנים האחרונות מגלות שיעור אנמיה גבוה בתינוקות, לכן מקפיד משרד הבריאות לכלול את בדיקת הסקירה הזו כחלק מ"מדדי איכות", והקופות מחוייבות לעמוד במדד הזה. אלא שהתופעה נרחבת גם בהמשך חיי הילד והמתבגר.

נתונים ארציים של קופת חולים מאוחדת שהגיעו לידי מעריב, מצביעים על היקף התופעה: במעקב אחר ממצאי מעבדה של המבוטחים, עולה כי עד 25% מבדיקות ספירת דם של הילדים ובני הנוער בגילאי שנתיים עד 18, מתגלים תחת אבחנת האנמיה, עם רמות המוגלובין נמוכות, ורמות "פריטין" – מאגרי הברזל בדם, הנמוכות אף הן ומצביעות על חסר הברזל.

על פי הערכות מומחים, המחסור למחסור בברזל בקרב ילדים ובני נוער כוללים בעיקר תזונה לקויה הדלה במזונות עשירים בברזל כמו בשר עוף, עוף, דגים, קטניות וירקות ירוקים, וצריכה מוגברת של מזון מעובד ודל בערכים תזונתיים. סיבות נוספות שכיחות פחות כוללות גם בעיות ספיגה במערכת העיכול, צמחונות וטבעונות ומחסור בברזל עקב איבוד דם במחזור החודשי.

למחסור בברזל אצל הילדים ובני הנוער גם השפעות לטווח הארוך: המחסור עלול לפגוע בהתפתחות הקוגניטיבית והמוטורית של ילדים ובני נוער, להוביל לקשיי למידה. מחסור בברזל עלול לפגוע גם בתפקוד מערכת החיסון מה שהופך את הילדים לפגיעים יותר לזיהומים ומחלות ולבעיות התנהגות ובהן חרדה, דיכאון והפרעות קשב וריכוז. רמת ברזל נמוך עלולה גם להוביל להפרעות בקצב הלב, קשיי נשימה וכאבי ראש. אלא שהאנמיה עלולה לגרום לתסמינים חריגים גם שנים לאחר התפרצותה, מבלי להעלות חשד לחסר ברזל.

משרד הבריאות מכיר את התופעה שהולכת ומתרחבת, אך כאמור אינו מתכוון להמליץ על בדיקת סקירה לפני הגיוס לצה"ל. המשרד מסר בתגובה: " אנמיה בקרב צעירים ובעיקר בצעירות לפני גיוס הינה תופעה מוכרת בישראל. הבדיקה אינה כלולה בסל כבדיקת סקר לכלל האוכלוסייה בגיל הנוער. במידה ורופא חושד בקיום אנמיה אצל מטופלו הוא רשאי להפנותו לבדיקה. במידת הצורך מומלץ להתייעץ עם דיאטנית או עם דיאטן על מנת להתאים את התזונה באופן מיטבי לצרכים".

תסמיני חסר ברזל אצל ילדים ובני נוער:

הפרעות קשב וריכוז
כאבי ראש
עייפות וחיוורון
דיכאון וחרדה
דופק מהיר
נשירת שיער
ציפורניים שבירות
נטייה לזיהומים