בשורה משמעותית לסובלים מאלרגיה: מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר לשיווק את התרסיס הראשון בעולם למניעת אנפילקסיס – התקף אלרגיה מסכן חיים, במקום מזרק ה"אפיפן" הוותיק. 

אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון למרכיבים חלבוניים כמו במזון, בארס דבורים וצרעות, או מרכיבים אחרים. התגובה מתבטאת ביצירת נוגדנים מסוג IgE הגורמים לשחרור חומרים כימיים בהם היסטמין המחוללים תגובה אלרגית שיכולה להתבטא באופן קל בפריחה מגרדת, נזלת ואודם בעיניים. 

אנפילקסיס היא תגובה אלרגיה חמורה ומסכנת חיים הכוללת הופעה פתאומית של ההתקף בתוך דקות עד מספר שעות, כוללת פריחה מגרדת, נפיחות,  קוצר נשימה, ירידה בלחץ דם, כאבי בטן, הקאות, שלשולים וללא טיפול – מוות. הטיפול המקובל כיום הוא במזרק אוטומטי בשם אפיפן המכיל את החומר אפינפרין שמכווץ את העורקים, מונע את נפילת לחץ הדם, מפחית את הבצקות והנפיחות ומרפה את שרירי הנשימה. אלא שבשל החשש מהזריקה לעתים הטיפול בילדים מתעכב עד לסכנת חיים.

התרסיס החדש לאף ניתן לנחיר אחד בזמן התקף אלרגיה, והוא מיועד לילדים ומבוגרים ששוקלים 30 ק"ג ומעלה. "חלק מהאנשים, במיוחד ילדים, עלולים להידרדר בשל החשש מזריקות בעת התקף אלרגיה" אמרה קלי סטון, מנהלת שותפה במרכז להערכת ומחקר תרופות של ה-FDA, והוסיפה כי התרסיס החדש עשוי להפחית את העיכוב בטיפול. 

האישור של Neffy מבוסס על ארבעה מחקרים ב-175 מבוגרים בריאים ללא אנפילקסיס אצלם מדדו את ריכוז החומר אפינפרין בדם לאחר מתן של Neffy או מוצרים מאושרים להזרקת אפינפרין. ההשקה של התרסיס צפויה בארה"ב בשבועות הקרובים. משרד הבריאות נוטה לאשר תכשירים שאושרו ב-FDA, לאחר שנציגות החברה בישראל מגישה את הבקשה לאישור.

הפעולות שיש לבצע בהתקף אלרגיה

• הזעיקו את מד"א בטלפון 101: השאירו את הטלפון על רמקול והישמעו לשאלות והנחיות המוקדן.

• הבטיחו את דרכי האוויר: שחררו בגדים לוחצים והשכיבו את הנפגע כשרגליו מורמות.

• בקשו מאדם סמוך להביא את תיק העזרה הראשונה והדפיברילטור הסמוכים.

• אם הנפגע אינו בהכרה יש להתחיל בהחייאה עד להגעת מד"א.

• חפשו בתיק הנפגע עט-מזרק "אפיפן": הזריקו את המזרק לעור באמצעות נעיצת החלק הכתום קרוב לרגל במשך 10 שניות. חשוב לעסות את אזור ההזרקה למשך כ-10 שניות נוספות כדי לסייע בספיגת התרופה.