ילד כבן 7 פונה היום (שני) למיון ילדים בבית החולים סורוקה לאחר שנעקץ על ידי עקרב. צוות מד"א שהגיע לאזור תל ערד שם נעקץ פינה אותו במצב קשה לאחר ייצוב מצבו. במרכז הרפואי סורוקה נבדק הילד ובשלב זה נשאר בהשגחה.

בישראל נפוצים כמה סוגי עקרבים. הארסיים שבהם כוללים את העקרב הצהוב הנפוץ בעיקר בדרום הארץ ובמדבר יהודה, ועקרב שחור, הנפוץ בכל הארץ ונחשב לארסי פחות מהעקרב הצהוב. עקרבים ארסיים פחות כוללים את העקרב הדו-גוני הנפוץ בעיקר במישור החוף, שעקיצתו כואבת אך אינה מסוכנת בדרך כלל, ועקרב קטן-צבת, הנפוץ בכל הארץ ואינו מסוכן לאדם.
 
העקרב הצהוב נחשב למסוכן בעקרבי ישראל וגם לשכיח שבהם. הוא נפוץ בכל האזורים, מלבד הכרמל, החולות של שפלת החוף והבקעות, שאדמתן כבדה. בדרך כלל הוא חי בגדרות אבן או תחת אבנים שטוחות, וכן במבני מגורים של בני האדם. 

עקיצת עקרב גורמת לכאב עז, תחושת צריבה, נפיחות ואודם. תסמינים נוספים עלולים לכלול דופק מהיר, הזעה מוגברת, בחילות והקאות, קשיי נשימה, סחרחורת ובלבול, התכווצויות שרירים, ירידה במצב ההכרה ואף סכנת מוות במקרה של עקרב ארסי כמו העקרב הצהוב.

במקרה של עקיצות על ידי עקרב מסוכן, הטיפול הרפואי בבית החולים כולל השגחה, לרוב ביחידה לטיפול נמרץ תחת ניטור לחץ דם דופק ונשימה, ומתן נסיוב נגד ארס. במקרה של תגובה אלרגית קשה או תסמינים אחרים שכוללים קשיי נשימה, פרכוסים, הפרעות בקצב הלב ולחץ דם לא יציב, ניתן טיפול תומך נוסף בעירוי נוזלים, תרופות אנטיהיסטמיניות, סטרואידים, תרופות המפסיקות פרכוסים או טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום משני.

טיפול נמרץ. עירוי נסיוב וניטור (צילום: iStock)
טיפול נמרץ. עירוי נסיוב וניטור (צילום: iStock)

במקרה של עקיצה – כך תעניקו עזרה ראשונה:
• יש לצנן את אזור העקיצה.
• בקשו מהנפגע לשכב בחוסר תזוזה עד כמה שאפשר כדי להפחית למינימום את זרימת הדם המואצת, ועמה את התפשטות הארס.
• פנו במהירות את הנפגע לבית החולים.
• אם הדבר אפשרי, רצוי להביא גם את העקרב לבית החולים, לשם זיהויו. במקרים מסוימים נעשה טיפול באמצעות נסיוב המנטרל את השפעת הארס.