אם אתם גולשים בטיקטוק או באינסטגרם, קשה שלא להבחין בפיד בטרנד הטבילה במי קרח: מפורסמים ומאמני כושר שוקעים במיכלים מלאים מים קרים בהם צפות קוביות קרח, תוך שהם מבטיחים יתרונות בריאותיים ואפילו הארכת תוחלת חיים. סקירה חדשה בעיתון "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית בישראל אותם ערכו הפרופ' יובל חלד, מומחה לפיזיולוגיה והד"ר אילת שחר, מומחית לרפואה פנימית מנסה לפתור את התעלומה.

אופנת הטבילה במים קרים מוכרת עוד מההיסטוריה: היפוקרטס במאה החמישית לפני הספירה זיהה את הקשר בין טבילה במים בטמפרטורות שונות לבריאות הגוף והנפש. הטבילה במי קרח משוייכת גם לעמי מזרח אירופה ולשילוב בין המסורת הדתית נוצרית לאקט שנחשב מרפא. התופעה התפשטה בשנים האחרונות ומתבצעת על ידי אנשים פרטיים או במסגרות מאורגנות שכוללות שילוב של מדיטציה, תרגול נשימתי ושחייה. אלא שאין כיום מסגרת רשמית שקובעת סטנדרטים, הכשרות וגורמי סיכון.

משפחתו של הלוחם עומר גינזבורג ז''ל תרמה את איבריו
ילד נעקץ מעקרב בדרום: אלה הסכנות וכך עליכם לטפל בעקיצה

לדברי הפרופ' חלד וד"ר לוי, במהלך אלפי שנים חזרה על עצמה הטענה כי לחשיפה לקור יש השפעה מיטיבה פיזית ונפשית. ממצאי מחקרים בקרב שחייני מים קרים הראו מגמת עליה בסבילות לקור, בחוסן הנפשי, בתנגודת לדחק, בפעילות נוגדת חמיצון, בלחץ הדם, בפרופיל השומנים, בתפקוד מערכת החיסון, וגם בבריאות מערכת הלב וכלי הדם. עם זאת, לא ברור האם אלה המים הקרים שהובילו ליתרונות הבריאותיים או לאורח החיים הבריא האופייני לספורטאים.

אמבט מי קרח. יתרונות לא ברורים (צילום: iStock)
אמבט מי קרח. יתרונות לא ברורים (צילום: iStock)

טבילה במי קרח מתבצעת לרוב בגיגית מלאה עד סופה במים קרים בהם קוביות קרח. טמפרטורת המים נעה לרוב בין 0 ל- 15 מעלות צלזיוס. הטובל לרוב נכנס למיכל, ושוהה בו מספר דקות. קיימות מספר עדויות על יתרונות בריאותיים של חשיפה לאמבטיות קרח, אך מדובר במחקרים קטנים, שקשה להסיק מהם חד משמעית לגבי היתרונות הרפואיים.

במחקרים השונים ישנם תיעודים על הפחתת דלקות, שיפור זרימת הדם, חיזוק המערכת החיסונית, שיפור התאוששות לאחר אימון, והגברת חילוף החומרים בגוף. הטבילה בקור עשויה גם לסייע להפחתת מתח וחרדה, שיפור מצב הרוח ופיתוח חוסן נפשי ויכולת התמודדות עם אתגרים. 

אלא שלטבילה במי קרח עלולים להיות גם סיכונים: הטבילה הקרה עלולה לגרום לתופעת אלרגיה לקור המלווה בפריחה גרד, נפיחות וקוצר נשימה, לכוויית קור, וגם להפרעות נוירולוגיות. טבילה במי קרח עלולה גם לגרום לעליה בקצב הלב ולחץ הדם, ואפילו להפרעת קצב קטלנית כמו פרפור פרוזדורים או קצב לב מהיר מסוג טאכיקרדיה חדרית. הסיכון ללב עלול להופיע גם לאנשים ללא רקע למחלות לב.

המומחים מסכמים כי הטבילה במי קרח גורמת לתופעת דחק לגוף שעלולה להוביל להשפעות מיטיבות אך גם לתגובה מסוכנת. לדבריהם תחום הטבילה במי קרח אינו מוכר מספיק בהקשר הפיזיולוגיה הבריאותי והרפואי, וכי הספרות הרפואית אינה נרחבת מספיק כדי להסיק מסקנות. אלה שבכל זאת מעוניינים להתנסות בטבילה הקרה, צריכים להכיר את גורמי הסיכון הכרוכים בחשיפה כזו.