אבעבועות הקוף מתפשטת בצורה מדאיגה באפריקה: המרכז לבקרת מחלות ביבשת הכריז על מצב חירום בעקבות אלפי נדבקים ועשרות מקרי מוות. החיסונים צפויים להגיע ליבשת רק בעוד חודשים, מה שמותיר את התושבים ללא כל הגנה.

אתמול (שלישי) הכריזו מרכזי אפריקה לבקרת מחלות ומניעתן על מצב חירום לבריאות הציבור וחשש מפני איום גלובלי בעקבות התפרצות הנגיף. מומחים הזהירו שהמחלה מתפשטת במהירות מקונגו למדינות השכנות ובינתיים אין כל סימן באופק לבלימה של ההתפרצות, בשל עיכוב של חודשים בהגעת החיסונים ליבשת.

סקירה רפואית חושפת: האם טרנד אמבטיות הקרח אכן תורם לבריאות?  
ילד נעקץ מעקרב בדרום: אלה הסכנות וכך עליכם לטפל בעקיצה

חיסון לאבעבועות הקוף. אפריקה לא מוגנת (צילום: iStock)
חיסון לאבעבועות הקוף. אפריקה לא מוגנת (צילום: iStock)

עד כה דווחו מעל 15 אלף מקרים חשודים לאבעבועות הקוף באפריקה מתחילת השנה ו-461 מקרי מוות, בעיקר בקרב ילדים בקונגו. הזיהום בנגיף הוא בדרך כלל קל וגורם להופעת פצעים ותסמינים דמויי שפעת, אך הוא גם עלול להרוג. הנגיף התפשט מהמוקד במחנות פליטים במזרח קונגו, לאוגנדה, בורונדי, רואנה, קניה וחוף השנהב.
 
על קיומם של שני זנים עיקריים של נגיף אבעבועות הגוף: המתון יותר גרם להתפרצות הגלובלית בשנת 2022 באירופה, אוסטרליה, ארה"ב ומדינות רבות והתפשט בעיקר באמצעות מגע מיני אנאלי של גברים עם גברים. הזן האלים יותר מתפשט באפריקה, והוא עובר דרך כל מגע קרוב של עור בעור, ביחסי מין, ודרך רסיסי רוק בדיבור או נשימה של אדם חולה. 

ארגון הבריאות העולמי צפוי להתכנס השבוע ולהחליט האם יש צורך להכריז על מצב חירום גלובלי. בינתיים אין עדויות להדבקה בזן האפריקני הקטלני, ובעולם נעשים מאמצים להעביר מנות של אחד משלושת החיסונים הקיימים נגד הנגיף, לתושבים. אלא שעל פי ההערכות המחסור בתרכיבים יוביל לעיכוב של חודשים בחיסון האוכלוסייה. בישראל אין דיווח על הגעת הזן הקטלני, ושיעור התחלואה במהלך החודשים האחרונים נותר ברמה נמוכה.

אבעבועות הקוף נקראת כך משום שזוהתה לראשונה בקופי מעבדה בשנת 1958. היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף ה"קלאסית" שמופיעה בעולם המערבי ובישראל מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית. 

המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש  והתסמינים עלולים להופיע 5 ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. הסימפטומים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.

לאחר יום עד שלושה ימים מעליית החום מופיעה פריחה שמתחילה להתפשט מהפנים מטה לכל הגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים בצורות שונות הדומים לנגעי אבעבועות הרוח. נגד המחלה אין תרופה ספציפית, והדרך להתגונן היא באמצעות החיסון שניתן בשתי מנות בהפרש של חודש זו מזו.