יומיים אחרי הכרזת ארגון הבריאות העולמי על אבעבועות הקוף כמקרה חירום גלובלי, מקרה ראשון מחוץ ליבשת אפריקה: משרד הבריאות השבדי מדווח על אזרח המדינה שנדבק בזן הנגיף הקטלני החדש. מומחים מעריכים כי צפויים דיווחים נוספים על מקרי הדבקה של תיירים ששהו באפריקה וחזרו למדינות המקור שלהם.

האיש נדבק כששהה בחלק מאפריקה בו הייתה התפרצות גדולה של המחלה. מדובר בזן חדש הגורם לתחלואה חמורה וכבר הוביל לעשרות מקרי תמותה באפריקה. ארגון הבריאות העולמי פרסם את אזהרתו על מקרה חירום גלובלי לאחר שהתפרצות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו התפשטה למדינות סמוכות. לדברי משרד הבריאות המקומי, האיש שנדבק קיבל הנחיות בהתאם להמלצות המקובלות. 

בגלל שלא חוסן: תינוק מאושפז במצב קשה עם דלקת קרום המוח 
ילד נעקץ מעקרב בדרום: אלה הסכנות וכך עליכם לטפל בעקיצה

 אבעבועות הקוף. משלפוחיות למחלה קטלנית (צילום: iStock)
אבעבועות הקוף. משלפוחיות למחלה קטלנית (צילום: iStock)

ישנם כיום שני זנים עיקריים של נגיף אבעבועות הגוף: המתון יותר גרם להתפרצות הגלובלית בשנת 2022 באירופה, אוסטרליה, ארה"ב ומדינות רבות והתפשט בעיקר באמצעות מגע מיני אנאלי של גברים עם גברים. הזן האלים יותר מתפשט כאמור באפריקה, והוא עובר דרך כל מגע קרוב של עור בעור, ביחסי מין, ודרך רסיסי רוק בדיבור או נשימה של אדם חולה. 

בינתיים אין עדויות להדבקה בזן האפריקני הקטלני בישראל, ובעולם נעשים מאמצים להעביר מנות של אחד משלושת החיסונים הקיימים נגד הנגיף, לתושבים. אלא שעל פי ההערכות המחסור בתרכיבים יוביל לעיכוב של חודשים בחיסון האוכלוסייה. בישראל אין דיווח על הגעת הזן הקטלני, ושיעור התחלואה במהלך החודשים האחרונים נותר ברמה נמוכה.

אבעבועות הקוף נקראת כך משום שזוהתה לראשונה בקופי מעבדה בשנת 1958. היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף ה"קלאסית" שמופיעה בעולם המערבי ובישראל מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית. 

המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש והתסמינים עלולים להופיע בטווח של חמישה ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. הסימפטומים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.

לאחר יום עד שלושה ימים מעליית החום מופיעה פריחה שמתחילה להתפשט מהפנים מטה לכל הגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים בצורות שונות, הדומים לנגעי אבעבועות הרוח. נגד המחלה אין תרופה ספציפית, והדרך להתגונן היא באמצעות החיסון שניתן בשתי מנות בהפרש של חודש זו מזו.