ישראל מייחלת לשובם של 115 החטופים שנותרו בשבי החמאס ובחיל הרפואה ערוכים לקבל שבים נוספים בפרוטוקול חדש שמפרט כיצד יעשה הליווי הראשוני, מקבלת החטוף מידי הצלב האדום ועד להגעה לבית החולים.

המהלך שעשוי להכריע את גורל העסקה: "עכשיו זה בידיים של חמאס"

הפרוטוקול נכתב ע"י החוקרים עוזי בכור, רוית רובינשטיין, אופיר לוי, יעל שובל-צוקרמן, לוסיאל טצה לאור ולאה שלף, מחיל הרפואה של צה"ל. המשימה של ליווי החטופים הוטלה על היחידה לתגובות קרב בצה"ל, שהוקמה בשנת 1982 לאחר מלחמת לבנון הראשונה, לצורך מענה לסובלים מתגובות קרב. 

קליטת פדויי שבי היא אתגר שמשלב מרכיבים רפואיים, ערכיים, אנושיים וארגוניים, בשל ההשלכות ארוכות הטווח גם שנים לאחר החזרה מהשבי. לאורך השנים ומכוח הנסיבות, חיל הרפואה צבר ניסיון בהליך קליטת פדויי שבי ממלחמת יום כיפור. במקרה של מלחמת חרבות ברזל, נוסף על החיילים, נפלו בשבי אזרחים ותיקים, גברים, נשים, בני נוער, ילדים ופעוטות. בעקבות עסקת החזרת החטופים הראשונה שהתגבשה, החלה התארגנות לקראת גיבוש עקרונות עבודה המבוססים על עדות שבויים שחזרו, בעיקר מסוריה ומצרים.

התברר לחוקרים, כי השבי מייצר במקרים רבים פגיעות פסיכולוגיות, גופניות ותפקודיות עמוקות וארוכות טווח שהובילו לגיבוש הפרוטוקול הישראלי העדכני. ההנחיות החדשות מבוססות על שיקום אמון החטוף השב, השבת תחושת ביטחון, השבת שליטה, ארגון וחיבור למציאות והתמודדות עם כעס, אשמה, בושה ותחושות הפקרה, נטישה וכישלון. 

על פי הפרוטוקול, בשלב הראשון יתקבלו החטופים על ידי קצין בריאות נפש מהיחידה לתגובות קרב, בעל ידע וניסיון בטיפול בטראומה. הקצין ילווה אותם מרגע קבלת החטוף מהצלב האדום, עד להטסה ולהגעה למשפחה בבית החולים. הוא ידאג ליצירת קשר אישי מהיר עם החטוף, באופן מדורג ורגיש, המבוסס על תחושת ביטחון ואמון. עם ההגעה לבית החולים, ידאג הקצין להעברת המידע הרלוונטי לצוות הרפואי בבית החולים. בחיל הרפואה החליטו כי יש למנוע ככל הניתן התערבות מיותרת של אנשים נוספים בתהליך הראשוני הזה.

אלמוג מאיר (צילום:  REUTERS/Marko Djurica)
אלמוג מאיר (צילום: REUTERS/Marko Djurica)

הקצין המלווה יתנהל בסבר פנים יפות כלפי החטוף, ישרה בו תחושת ביטחון, תוך דיבור בשפה פשוטה ובהירה והסבר על הצפוי לקרות כדי לתת מידע לשב וחיבורו למציאות. הקצין המלווה יציע מזון, מנוחה והתרעננות. מגע פיזי ייעשה אך ורק ביוזמת השב או בהסכמתו. נושא זה, קובע הפרוטוקול, הוא מכריע להשבת תחושת השליטה, עקב חוויות קשות שעברו החטופים. הקצין יימנע מעידוד להעלאה של זיכרונות מהחטיפה או מהשבי בשלב הראשוני. עליו לסייע לשב להתמקד ב"כאן ועכשיו" ולמנוע הצפת רגשות, בד בבד עם מתן מסר תומך ומתקף רגשית על כך שיהיו מקום וזמן מתאימים להעמיק בזיכרונות ולעבדם.

הקב"ן המלווה את השב ייצר קשר עם משפחתו של החטוף השב באמצעות קצין הנפגעים המלווה אותה. המשפחה אמורה להיות שותפה פעילה ומלאה בתהליך ההסתגלות והשיקום. כבר במתחם המיון הקדמי, בו מתבצעת קבלת החטופים מאנשי הצלב האדום - יוצע לשב ליצור קשר טלפוני עם קרוב משפחה שממתין לו בבית החולים.

הקב"ן ימשיך ללוות את החטוף השב עד למפגש עם בן משפחה בחדר בבית החולים, אז ייפרד ממנו תוך העברת כל האינפורמציה החשובה לצוות הרפואי שימשיך את הטיפול. מחברי ההנחיות החדשות סיכמו כי לאחר קבלת פדויי השבי הבאים, יש צורך להמשיך ולעדכן את הפרוטוקול על בסיס הידע שנצבר, וכי רגעי ההגעה הראשונים לידי הצוות הישראלי עשויים להיות קריטיים למצבו הרגשי של השב והצלחת הטיפול.