בשורה נוספת לסובלים מהשמנת יתר: זריקת ההרזיה העוצמתית ביותר מונג'רו בדרך לישראל. ל"מעריב" נודע כי החברה היצרנית הגישה בקשה לאישור התרופה לטיפול בהשמנת יתר. בקשה קודמת כבר הוגשה לאישור התרופה לטיפול בסוכרת. ממצאים חדשים שהוצגו אתמול (ג') הראו יעילות שיא בירידה במשקל ובהפחתת רמות הסוכר אצל המטופלים.

התרופה מונג'רו היא זריקה מדור חדש של זריקות המחקה שני הורמונים בגוף: GLP1 ו- GIP. הורמונים אלו משפיעים על מספר תהליכים בגוף המעורבים בוויסות רמות הסוכר בדם, תחושת שובע וירידה במשקל.

המרכיב הפעיל בתרופה, טירזפטיד, מעודד את הלבלב לייצר יותר מההורמון אינסולין האמון על החדרת הסוכר מהדם לרקמות, ובכך מסייע להפחית את רמות הסוכר בדם. המרכיב גם מאט את קצב התרוקנות הקיבה, מה שגורם לספיגה איטית יותר של סוכר לדם. בתוך כך פועל טירזפטיד על המוח כדי להגביר את תחושת השובע ולהפחית את התיאבון, מה שמוביל לצריכה מופחתת של קלוריות ולירידה במשקל.

זריקות ההרזיה: הורדת סוכר והגברת שובע (צילום: iStock)
זריקות ההרזיה: הורדת סוכר והגברת שובע (צילום: iStock)

החברה הציגה תוצאות מעקב של שלוש שנים ב-1,032 מבוגרים, שהראה כי מונג'רו הפחית ב-94% את הסיכון להתקדמות סוכרת מסוג 2 במבוגרים הסובלים ממצב של "טרום סוכרת" והשמנת יתר, בהשוואה לקבוצת פלצבו ששימשה בקרה. בנוסף הטיפול הביא לירידה מתמשכת במשקל: נחקרים שטופלו במינון של 15 מיליגרמים חוו ירידה ממוצעת של כ-23% במשקל הגוף, בהשוואה ל-2.1% בקבוצת הבקרה שטופלה בפלצבו – זריקה ללא חומר פעיל. התוצאות המלאות של המחקר יפורסמו בקרוב בכנס השמנה בינלאומי. 

הטיפול במונג'רו ניתן בדומה לתרופה המקבילה וויגובי במספר מינונים: המינון ההתחלתי הוא 2.5 מיליגרמים, המינון עשוי לעלות בהדרגה ל-5 מ"ג, 7.5 מ"ג, 10 מ"ג, 12.5 מ"ג עד למינון מקסימלי של 15 מ"ג שנמצא כיעיל ביותר להפחתה במשקל. 

הזריקות להרזייה במשקל השוואה (צילום: מעריב אונליין)
הזריקות להרזייה במשקל השוואה (צילום: מעריב אונליין)

כאמור ל"מעריב" נודע כי החברה הגישה בקשת אישור הזריקה בישראל הן לסוכרת מבוגרים, והן להשמנת יתר. אגף הרוקחות במשרד הבריאות נוהג לעיין בממצאים המחקריים, להיוועץ בגורמי מקצוע ולהסתמך על אישורים של הזריקה להתוויות דומות במדינות נוספות.  הזריקה כבר אושרה ע"י ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, לטיפול בהשמנת יתר בדצמבר 2022. על פי הערכות גורם בכיר המעורה בפרטים, התרופה תאושר בישראל בחודשים הקרובים ועלותה תהיה דומה לזו של וויגובי - כ- 1,300 שקלים בחודש.