בעולם שבו אורח החיים המודרני מאתגר אותנו בשמירה על משקל בריא, רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם הצורך לשנות דפוסי אכילה ולבצע פעילות גופנית. השבוע שבו חל ט"ו באב, מעין ולנטיינ'ס דיי שלנו מאז ימי התנ"ך והתאריך המועדף לחתונות, הוא הזדמנות לבדוק - האם עדיף לעבור את התהליך הזה לבד, או אולי עדיף לעבור את הדרך עם השותף הקרוב ביותר לחיינו?

מחקרים מראים שתמיכה חברתית יכולה להיות גורם מכריע בהצלחה בהתמודדות עם עודף משקל, אך האם זה נכון גם כשמדובר בבן או בת זוג? ומה קורה כשהמטבח הוא זירה משותפת, והספה מול הטלוויזיה הופכת למקום של דילמות והחלטות?

משרד הבריאות באזהרה חריגה: מוצרי הדבש מכילים חומר מעורר מינית
התפרצות אבעבועות הקוף: אין שינוי בהנחיות בישראל

לכאורה, החלטה משותפת לרדת במשקל נראית כמו פתרון אידיאלי ופשוט ליישום. הרי אתם חולקים את אותו המטבח, קונים מצרכים יחד, ומבלים באותן מסגרות משפחתיות וחברתיות. אבל המציאות מלמדת שהדרך לשינוי הרגלי תזונה בזוג עשויה להיות מורכבת יותר.

מצאו את ההבדלים

כדאי לזכור שאימוץ דפוסי אכילה זהים אינו מבטיח תוצאות דומות. השוני בין אנשים נובע ממגוון גורמים פרט למגדר. גנטיקה, גיל, ניסיון קודם בדיאטות, מצב בריאותי, רמת פעילות גופנית, הרכב המיקרוביום במעיים וכמובן האישיות של כל אחת ואחד - כל אלה משפיעים משמעותית על התהליך והתוצאות.

לפני שמתחילים במסע המשותף הזה, אם מסיבות בריאותיות או אסתטיות ואם כדרך לחיזוק הקשר הזוגי, חשוב להכיר את ההבדלים הפיזיולוגיים המשמעותיים בין המינים. הבנת גורמים אלו עשויה להקל במיוחד על הנשים, שלרוב חוות קצב אטי יותר של ירידה במשקל בהשוואה לגברים. הכרה בשוני הטבעי הזה יכולה למנוע תסכול ולאפשר גישה מציאותית ובריאה יותר לתהליך כולו.

הרכב הגוף: מסיבות אבולוציוניות לגברים יש יותר רקמת שריר מאשר לנשים, וגברים נהנים מיתרון מטבולי טבעי. מסת השריר הגבוהה יותר שלהם צורכת יותר אנרגיה, גם במנוחה. בנוסף, אחוזי השומן בגוף נמוכים יותר אצל גברים (18%־24%) לעומת נשים (25%־30%), אף שלשומן תפקידים חיוניים בגוף.

השפעות הורמונליות: נשים חוות תנודות הורמונליות משמעותיות לאורך חייהן - ממחזור חודשי, הריונות, לידות, הנקה ועד גיל המעבר. שינויים אלה משפיעים על מצב הרוח, התיאבון ובחירות המזון, כמו לדוגמה העדפה לפחמימות בימים סביב המחזור החודשי, שמקשה על ניהול המשקל.

דרישות תזונתיות: “כמה קלוריות יש לצרוך ביום כדי לרדת במשקל?", זו אחת השאלות הנפוצות. הצרכים הקלוריים שונים בין המינים. נשים בדרך כלל זקוקות לפחות קלוריות לשמירה על משקל לעומת גברים. גורמים נוספים כמו גיל ורמת פעילות גופנית משפיעים גם הם.
היסטוריית דיאטות: נשים, שלרוב התנסו יותר בדיאטות קיצוניות, עלולות לחוות קושי גדול יותר בירידה במשקל עקב פגיעה בקצב חילוף החומרים.

מה להביא בחשבון?

יש להתייחס למספר גורמים משפיעים שיכולים לקדם או לעכב את תהליך הירידה במשקל, כמו גם לשפר או לפגוע בקשר הזוגי. לטובת ירידה במשקל בזוג אפשר לציין את התמיכה ההדדית: כשבני הזוג עוברים את התהליך יחד, הם יכולים לעודד ולחזק זה את זה ברגעים קשים. תחרות ידידותית יכולה להעלות את המוטיבציה ולעזור להתמיד. בסביבה ביתית תומכת קל יותר לשמור על תזונה בריאה, כששני בני הבית מחויבים לכך.

אי אפשר להתעלם מהחיסכון במשאבי זמן ומאמץ בהכנת ארוחות משותפות ולרוב גם בצמצום איבוד מזון. בנוסף, פעילות גופנית משותפת יכולה לעודד ולרתום לזמן איכות משותף (הליכה, ריקוד, אימון בחדר כושר). התמודדות עם אתגרים עשויה לחזק את הקשר הזוגי ולשפר את התקשורת.

עם זאת, לתהליך הזוגי יכולים להיות גם חסרונות, כמו ביקורת מצד בן או בת הזוג, פגיעה מסוימת בעצמאות, צרכים שונים וגם קצב ירידה שונה עלול ליצור תסכול. לעתים הציפייה ההדדית עלולה ליצור מתח ולחץ מיותרים בזוגיות, סביב ארוחות משפחתיות, בילויים משותפים ובכלל.

הצלחה או כישלון של אחד עלולים להשפיע באופן לא פרופורציונלי על בן או בת הזוג. תחרותיות עלולה להיות גם שלילית. השוואה מתמדת עלולה לפגוע בביטחון העצמי של אחד מבני הזוג. תוכנית אחידה עלולה להיות פחות מותאמת לאורח החיים של כל אחד מבני הזוג מבחינת זמן הארוחות, העדפות קולינריות ואחרות. 

שניים ועוד אחת

אין פתרון אחד שמתאים לכולם. ולכן חשיבות הייעוץ המקצועי מקבלת משנה תוקף. בעוד החלטה משותפת לשינוי אורח חיים היא צעד חיובי, פנייה לייעוץ מקצועי יכולה להיות המפתח להצלחה ארוכת טווח.

תזונאית יכולה לספק תמיכה חיונית במספר היבטים: בהתאמה אישית, באיזון בין הצרכים השונים, במתן כלים להתמודדות עם מכשולים נפוצים כמו פיתויים בבית או אכילה רגשית, הדרכה, ליווי, מעקב והתאמה תוך כדי ההתקדמות, וכן להעמיק את ההבנה של עקרונות התזונה המאוזנת. 

השורה התחתונה

חשוב שכל זוג יבחן את הדינמיקה הייחודית שלו ויחליט מה הכי מתאים עבורו. בין שבוחרים בדרך משותפת ובין שאישית, המפתח להצלחה הוא תקשורת פתוחה, תמיכה הדדית וכבוד לצרכים האישיים של כל אחד מבני הזוג. הדרך לאורח חיים בריא היא מסע ארוך, והחשוב מכל הוא לעשות זאת בדרך שתורמת לבריאות הפיזית, לבריאות הנפשית ולחיזוק הקשר הזוגי.