עדות נוספת לסכנות ארוכות הטווח מהדבקה בקורונה והיעילות ההגנתית בחיסון: מחקר רחב היקף שכלל מיליוני נבדקים מצא קשר בין הדבקה בנגיף הקוביד לבין הפרעות פסיכיאטריות רבות, בהן דיכאון, חרדה פוסט טראומה ואובדנות. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי JAMA Psychiatry.

המחקר שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בריסטול ומוסדות נוספים בבריטניה, ניתח נתוני רשומות בריאות של שלוש קבוצות מבוגרים באנגליה בגילאים 18 עד 110. הקבוצה הראשונה כללה כ- 18.6 מיליון איש שאובחנו עם קורונה בין ינואר 2020 ליוני 2021 לפני שהחיסונים היו זמינים. שתי הקבוצות האחרות כללו כ-14 מיליון אנשים שחוסנו וכ-2.3 מיליון אנשים שלא חוסנו ואובחנו עם קורונה בין יוני 2021 לדצמבר אותה שנה.

למה לעשות דיאטה לבד כשאפשר בצוותא? המתכון שישדרג את הזוגיות
פילאטיס, יוגה או ביקור בחדר הכושר: עם ישראל מוצא נחמה בספורט

החוקרים בחנו מקרוב כמה אנשים בכל קבוצה אובחנו עם מחלות נפש בשבועות שלאחר אבחון הקורונה שלהם. מצבים אלו כללו דיכאון, הפרעות חרדה כלליות, הפרעת דחק פוסט טראומטית, הפרעות אכילה, התמכרות, פגיעה עצמית, התאבדות ומחלות נפש חמורות אחרות כמו סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ודיכאון פסיכוטי.

הממצאים הראו ששכיחות הדיכאון בארבעת השבועות שלאחר אבחון הקורונה הייתה גבוהה פי 1.93 בקרב אנשים שחלו בקורונה לפני שהחיסונים היו זמינים, פי 1.79 בקרב הקבוצה הלא מחוסנת ופי 1.16 בקרב הקבוצה המחוסנת. שכיחות הדיכאון הכוללת נותרה גבוהה עד 102 שבועות.

אנשים שאושפזו עם קורונה קשה הראו את הקשר החזק ביותר לדיכאון.  בקרב אלו שחלו בקורונה לפני שהחיסונים היו זמינים שכיחות הדיכאון הייתה גבוהה 16.3 לאחר אבחון קורונה אם הזיהום הצריך אשפוז, בהשוואה לפי 1.22 ללא אשפוז. 

"הממצאים שלנו בעלי השלכות חשובות על בריאות הציבור ועל מתן שירותי בריאות הנפש, שכן מחלות נפש חמורות קשורות לצרכי שירותי בריאות אינטנסיביים יותר ולהשפעות שליליות ארוכות טווח על הבריאות ועל תחומים אחרים" אמרה ד"ר ונקסיה ווקר, חוקרת אפידמיולוגיה בכירה באוניברסיטת בריסטול ואחת מהמחברות הראשיות של המחקר.
 
המחקר החדש אינו הראשון שמראה שקורונה קשורה לסיכון מוגבר למחלות נפש: מחקרים קודמים כבר הצביעו על קשר בין הפרעות פסיכיאטריות וקוגניטיביות לבין תחלואה בקורונה. עדיין לא ברור מדוע הזיהום בנגיף גורם לכך, והאם זהו הזיהום עצמו הגורם לשינויים מוחיים או שהתחלואה והאישפוז המעוררים את הפגיעה הנפשית. כך או כך, החוקרים מציינים שהממצאים החדשים מדגישים את החשיבות של מעקב אחר בריאות הנפש בקרב אלה שחלו בקורונה, ובפרט אלה שלקו במחלה קשה, ומדגיש את ההגנה האפשרית של החיסונים – גם מפני הסיכון למחלות פסיכיאטריות.