מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את החיסונים המעודכנים נגד זני הקורונה החדשים מתוצרת מודרנה ופייזר. בתוך כך, בקופות החולים נערכים למבצע חיסוני השפעת לקראת החורף הקרוב.

חיסוני הקורונה המעודכנים מכוונים נגד זן KP.2 שהפך לדומיננטי ברחבי העולם בתחילת השנה. כיום הוא כבר לא הזן הדומיננטי, אך אמור להגן גם בפני המוטציות החדשות. החיסונים יגנו גם בפני זנים קודמים. החיסונים המעודכנים צפויים להיות זמינים בארה"ב בימים הקרובים. משרד הבריאות הישראלי צפוי אף הוא לאשר אותם ולהחליף בהם את החיסונים הקודמים.

שר הבריאות הורה להשעות את רישיון הרופא מסורוקה שהשתייך לדאעש
ממצאים מדאיגים: קורונה מגבירה את הסיכון להפרעות לדיכאון, חרדה ואובדנות

בתוך כך, בקופות החולים נערכים לתחלואת החורף: מבצע חיסוני השפעת יחל לאחר החגים, כשברקע עונת שפעת קשה מהרגיל בחצי כדור הארץ הדרומי. גם השנה מרבית החיסונים יינתנו בזריקה, אולם הקופות הצטיידו גם בתרסיסי אף לבני שנתיים ומעלה.

מהנתונים שהגיעו ל"מעריב", קופת חולים כללית הזמינה מעל מיליון חיסוני שפעת, מתוכם 35 אלף חיסוני פלומיסט בתרסיס לאף. אשתקד התחסנו בכללית 800 אלף איש בלבד, ועל סמך שיעור זה הוזמנו הפעם כמויות חיסונים נמוכות מהרגיל. במכבי התחסנו בשנה שעברה 388 אלף איש נגד שפעת, ולעונה הקרובה הוזמנו 465 אלף חיסונים. במאוחדת התחסנו אשתקד כ-170 אלף מבוטחים והשנה הזמינה הקופה 250 אלף חיסונים. חלק מהחיסונים יהיו במינון מוגבר עבור אוכלוסיית הקשישים, לאחר שהתברר כי המינון הרגיל אינו מעניק להם הגנה מספיקה.

בתוך כך, פורסמו נתונים על עונת השפעת שעדיין בשיאה באוסטרליה וניו זילנד. על פי הנתונים, הייתה מהקשות של השנים האחרונות עם אלפי מאושפזים שלקו בשפעת ודלקות ריאות אחרות. על פי דיווחי משרדי הבריאות, מדובר בשיעור תחלואת שפעת מהגבוהים שנרשמו בשנים האחרונות. מדינות חצי כדור הארץ הדרומי מהוות לעתים תחזית להתפרצויות של מגפות חורף, שכן העונה הקרירה מקדימה את החורף הצפוי במדינות חצי הכדור הצפוני שישראל נמנית עליהן.

בעונת החורף הקרובה יהיו זמינים תרכיבים נגד ארבעה זנים שונים של נגיף השפעת: חיסונים מומתים במינון סטנדרטי המכילים חלקיקי נגיף מומת שאינו גורם למחלה; תרכיב חי מוחלש הניתן בתרסיס דרך האף וגורם לתגובתיות של מערכת החיסון ללא מחלה; ותרכיב מומת במינון מוגבר המיועד לקשישים.

מבצע החיסונים צפוי להתחיל לאחר חגי תשרי, כשהקופות יזמנו באופן אקטיבי את האוכלוסיות בסיכון גבוה, ובהם קשישים, נשים הרות, מדוכאי חיסון ותינוקות. החיסון יומלץ גם לבני חצי שנה עד חמש שנים, הנמצאים אף הם בסיכון מוגבר למחלה קשה ואף עלולים להדביק את סביבתם בקלות.

חיסון נגד קורונה. הגנה מוגברת (צילום: iStock)
חיסון נגד קורונה. הגנה מוגברת (צילום: iStock)

בתוך כך, יתבקשו צוותי הבריאות להתחסן כמדי שנה כדי למנוע הדבקה של מטופלים ואי ספיקה של מערכת הבריאות בשל תחלואה ניכרת בקרב צוות רפואי. במקביל ימשיכו בקופות לחסן במוקדים אזוריים גם נגד קורונה עם תרכיב מעודכן לזנים האחרונים. את שני החיסונים נגד שפעת וקורונה ניתן לקבל באותו יום, כל חיסון בכתף אחרת