תלמידים טובים מאוד הם תלמידים שמגיעים בזמן לשיעור, שואלים כשאינם מבינים, מבצעים את המטלות הלימודיות, אינם מפריעים לחבריהם כשאינם מבינים את החומר ואינם מפריעים לחבריהם כשהם מבינים את החומר. תלמידים טובים מאוד משתדלים, וקצת מתאמצים. תלמידים טובים מאוד אינם אלה שבהכרח הציונים שלהם הם הגבוהים ביותר בכיתה.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, הורים יכולים לעזור לילדיהם להיות תלמידים טובים מאוד, ולא רק בעזרה בהכנת שיעורי הבית או במימון שיעורים פרטיים, אלא גם בחשיבה על התזונה שלהם.

עם משבר יוקר המחיה, “ג'אנק פוד" זמין, חוסר הביטחון התזונתי המדאיג והשמנת ילדים שנמצאת במגמת עלייה - המצב התזונתי של הילדים ובני הנוער שלנו תופס יותר ויותר תשומת לב.

השפעת התזונה על המוח ועל הלמידה בקרב תלמידים נחקרת רבות. עכשיו, כשהילדים חוזרים לבית הספר לאחר חופשת הקיץ, זה הזמן לבחון מקרוב את החשיבות של ארוחות עשירות בחומרים מזינים וכיצד הן יכולות לתרום לתפקוד הקוגניטיבי. כלומר, לזיכרון, לריכוז, לתפיסה ולקליטת החומר, לשפה (דיבור וכתיבה), לחשיבה ולפתרון בעיות, לתכנון ולארגון.

תפקוד קוגניטיבי תקין חיוני לביצוע פעולות יומיומיות, ולא רק ללמידה אלא גם לקשרים חברתיים בכיתה ומחוץ לה.

מחקרים מצביעים על כך שהגישה של “דיאטה הוליסטית" - התמקדות בתזונה מאוזנת ולא ברכיבי תזונה בודדים או הפחתת מזונות “מדאיגים" - היא בעלת התרומה הגדולה ביותר לתפקוד הקוגניטיבי של תלמידים. דפוסי אכילה קבועים וצריכת מגוון רחב של מזון טרי וטבעי הם שיסייעו ליכולת הלמידה, למצב הרוח ולהתנהגות.

מבין מגוון הרכיבים התזונתיים יש כמה שנחקרו ונלמדו בהקשר של תהליכי למידה, ריכוז וזיכרון.

חומצות שומן, אומגה 3 וברזל

חומצות שומן, הנמצאות בשפע בדגים כמו סלמון, הפכו לאחד מ"מזונות המוח" המפורסמים ביותר - כאלה שהוכח שהם ממלאים תפקיד מכריע במבנה ובתפקוד תאי המוח ובסיוע לתפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון ופתרון בעיות.

ברזל הוא מינרל חיוני בגופנו, שתפקידיו רבים ומגוונים, והוא חשוב להובלת חמצן למוח. ברזל נמצא בעיקר במזונות מן החי כמו בשר, ביצים ודגים, ובמזונות מהצומח - קטניות, ירקות ירוקים, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. עם זאת, ספיגת הברזל מהמזונות הצמחיים נמוכה מאשר ספיגתו מהמזונות מן החי.

חוסר בברזל עלול לגרום למגוון תסמינים והפרעות. אנמיה בשל חוסר ברזל נפוצה בעיקר אצל נשים, ילדים ומתבגרים ומתבטאת בעייפות, חיוורון, חוסר ריכוז, כאבי ראש, קוצר נשימה ודופק מהיר. חוסר בברזל יכול להשפיע גם על יכולת הלמידה והזיכרון. במבוגרים - מחסור בברזל גורם פגיעה ביכולת הגופנית ובאיכות החיים.

אם אתם חוששים שילדיכם לא אוכלים מספיק מזונות שהם מקורות לברזל, מומלץ לבצע בדיקת דם לאבחון.

כוחה של ארוחת הבוקר

ארוחת הבוקר היא ארוחה חשובה, שכן היא משפיעה על המוח לאחר הצום של הלילה. פרוסת לחם מרוחה בגבינה או בחומוס או בסלט ביצים, יוגורט עם פרי חתוך, דייסת שיבולת שועל - אלה אפשרויות מגוונות לארוחת בוקר טעימה, מזינה, קלה להכנה, שגם אינה דורשת זמן רב באכילה עצמה. אפשרויות אלה מתאימות לתלמידים במיוחד בהתארגנות המהירה יחסית שנדרשת בבוקר.

ארוחות בוקר כאלה מספקות שחרור קבוע של גלוקוז, מקור האנרגיה העיקרי של המוח. מזונות עשירים בחלבון, כמו יוגורט, חלב או ביצים, מספקים חומצות אמינו, החיוניות לייצור נוירוטרנסמיטורים האחראים לתקשורת בין תאי המוח.

חטיף טעים – לא מה שחשבתם

אין הכוונה לחטיפים אולטרה־מעובדים, שנרכשים בחנויות ועטופים בשקית מרשרשת, אלא לפירות טריים ומיובשים, לקלח תירס, לאגוזים ושקדים, שגם הם סוג של חטיפים עשירים בוויטמינים ובמינרלים התורמים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי.

שתייה מספקת של מים

לשתייה מספקת של מים תפקיד משמעותי בהובלה יעילה של חומרים מזינים למוח, והם אף מסייעים לשיפור יכולת הלמידה והריכוז.

מים הם כמובן מומלצים ביותר. לתלמידים שמתקשים לשתות מים בכמות מספקת, אפשר להכין מים בטעמים תוצרת בית, עם פירות חתוכים. שימו לב, בקבוק קטן של מים בטעמים שרוכשים בסופרמרקט מכיל 4 כפיות סוכר, אז זה ממש לא מומלץ. בקבוק קטן של שתייה קלה או פחית שתייה מכילים 8־6 כפיות סוכר - ואלה לא רק אינם מועילים, אלא אף מזיקים.

גישה חיובית לאוכל

לאחר חופשת קיץ ארוכה, לפעמים ללא שגרה, להורים יש הזדמנות ותפקיד חשוב ביצירת סביבה ביתית המעניקה גישה חיובית לאוכל. כלומר, הימנעות מהגדרת מזונות כ"טובים" ו“רעים" או “מותר" ו"אסור". במקום זאת מומלץ לחזור לשגרה של אוכל מגוון.

לעודד את הילדים ליהנות מהאוכל, ליהנות ממגוון טעמים ומרקמים, תוך הדגשת החוויה החיובית של אכילה משותפת. הקשבה לתחושות הרעב והשובע, הימנעות משימוש באוכל כפרס או כעונש, מה שעלול ליצור יחס לא בריא לאוכל בעתיד. לעורר סקרנות לגבי מקור המזון, דרכי הכנה שונות וערכים תזונתיים. יצירת חוויות חיוביות סביב אוכל, למשל בבישול משותף, בגידול ירקות (באדנית או בחצר) וקניות בסופרמרקט או בשוק.

“דוגמה אישית היא לא הדרך העיקרית להשפיע על אחרים, היא הדרך היחידה", קבע אלברט איינשטיין, ואין ספק שכשמדובר בחינוך של הורים את ילדיהם, הדבר נכון גם בכל הקשור לאוכל. התוצאות של תזונה טובה הן לא רק לטווח הקרוב, אלא מאפשרות להרגלים בריאים להתפתח באופן טבעי לטווח הארוך. פתיחת שנת הלימודים היא זמן טוב להתחלות חדשות.