התפרצות חדשה בישראל: משרד הבריאות מדווח על התפרצות חיידק סלמונלה נדיר יחסית בישראל מסוג "ברנדרופ". מדובר בסלמונלה שהתפרצה באירופה ובארה"ב לרוב בירקות, פירות דגים ובשר, ונחשבת עמידה לטיפול אנטיביוטי. מרבית החולים מבוגרים בעשור השלישי הרביעי והחמישי לחייהם. הסכנה המרכזית: התייבשות.

סלמונלה "ברנדרופ" נקשרה בשנים האחרונות למספר התפרצויות בינלאומיות. בשנת 2021 דווח על התפרצות נרחבת במדינות באירופה בה חלו 348 איש שנדבקו ממלונים מיובאים. בארצות הברית דווח בשנת 2024 על 215 מקרים המיוחסים למלפפונים. 

בשונה מתחלואה בסלמונלה רגילה ששכיחה בעיקר בילדים צעירים, מקרי התחלואה בזן זה הם בשכבות גיל מבוגרות, וממוצע הגילים הוא כ-30 שנים. מבין המדווחים 64% היו נשים. מרבית הנדבקים הם מאזורי תל אביב, פתח תקווה, נתניה, רחובות, אשדוד, רמת גן, מודיעין, ראש העין ומזכרת בתיה, אך הדבקות נרשמו גם באזורים נוספים ברחבי הארץ.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עם קבלת מקרי התחלואה הראשונית, משרד הבריאות החל בבדיקה שגילתה כי 43 מהחולים דיווחו על צריכת דגים בהכנה ביתית ובמסעדות, שלושה מקרים צרכו דג נא, ככל הנראה סושי, במסעדה ביהוד, ו-3 מהמקרים במסעדה ביפו בחודש יוני. 18 מתוך החולים דיווחו על צריכת בשר עוף. משרד הבריאות דגם מזון מאותן מסעדות שכלל רול סושי דג נא ורול סושי דג אפוי ומלפפונים אולם הדגימות לא איתרו חיידק סלמונלה. 

סלמונלה ברונדרופ – שאלות ותשובות:

מהו חיידק הסלמונלה?
מדובר בחיידק צואתי הגורם למחלות של דרכי העיכול בבני אדם, ובמקרים נדירים יותר גם למחלה מפושטת ומסוכנת.

מהו זן ברנדרופ?
מדובר בזן ספציפי של חיידק הסלמונלה, השכיח בהרעלות מזון. הוא נמצא בדרך כלל בעופות ובביצים, אך יכול לזהם כאמור גם בשר, פירות וירקות. 

במה שונה זן זה מזני סלמונלה אחרים?
זן ברנדרופ נוטה להיות עמיד יותר לטיפולים ולרוב גורם לתסמינים מעט חמורים יותר מזנים אחרים.

נוטה להיות עמיד יותר. דגימת סלמונלה מבשר (צילום: אינג'אימג')
נוטה להיות עמיד יותר. דגימת סלמונלה מבשר (צילום: אינג'אימג')

מה תסמיני המחלה?
כל זני הסלמונלה גורמים לתסמינים דומים ובהם שלשולים, חום, כאבי בטן, הקאות עד להתייבשות.

מה סיכון המחלה?
הסיכון העיקר הוא התפתחות של סלמונלוזיס, זיהום במערכת העיכול שמוביל להתייבשות. במקרים נדירים יותר עלול החיידק לחדור לזרם הדם ולגרום למצב הקרוי בקטרמיה – ומשם זיהום במוח, בלב ובריאות. סיבוך זה נדיר אך מסכן חיים. סלמונלה עלול לגרום במקרים נדירים גם לדלקת מיפרקים המתפתחת מספר שבועות לאחר ההדבקה, לדלקת עיניים ודלקות בדרכי השתן. 

מה הטיפול?
רוב האנשים שנדבקים בסלמונלה מחלימים באטופן מלא ללא טיפול ספציפי. אנשים בסיכון לסיבוכים ובהם תינוקות, ילדים קטנים, קשישים, או אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, צריכים להיות תחת השגחה רפואית. במקרים מסויימים נשקל טיפול אנטיביוטי לאנשים בסיכון. 

איך אפשר להימנע מהדבקה?
באמצעות שמירה על היגיינה נכונה שכוללת שטיפת ידיים, טיפול נכון נכון במזון. במקרה של אדם שנדבק וסובל מהתסמינים, יש להקפיד על היגיינה מקסימלית שכוללת שטיפת ידיים היטב במים וסבון, עדיף עם חיטוי הידיים - לפני מגע עם אוכל ואחרי ביקור בשירותים ושימוש במגבת נפרדת. 

מהם סימני האזהרה להתייבשות כתוצאה מהדבקה בסלמונלה?
שתיה מופחתת, יובש בפה, 3 הקאות ומעלה ביממה, אי מתן שתן מעל 10 שעות ברציפות, ישנוניות יתר קיצונית, ירידה במצב ההכרה.