עדות נוספת ליתרונות הפעילות הגופנית – גם אצל ילדים: מחקר חדש שחדש שנערך ביפן מצא שתרגילי מתיחה ותנועה פשוטים שאורכים 10 שניות בלבד, עשויים להגביר את הפעילות המוחית אצל ילדים ולשפר את יכולות הלמידה שלהם. הממצאים פורסמו בכתב העת המדעי Scientific Report.

התפרצות סלמונלה מזן עמיד: עשרות ישראלים נדבקו | פרסום ראשון
הורים לילד בעל תסמונת X שביר תובעים מיליוני שקלים מקופת החולים

המחקר, בהובלת החוקר טקאשי נאיטו ועמיתיו, התמקד באזור במוח הנקרא האונה הקדם-מצחית. אזור זה, הממוקם בקדמת המוח, חיוני למשימות מנטליות רבות ובהן תכנון, קבלת החלטות, שליטה בדחפים ושמירה על קשב - מיומנויות חיוניות להצלחה בלימודים ובחיים.

במהלך הילדות, האונה הקדם-מצחית ממשיכה להתפתח, מה שהופך את התקופה הזו לחשובה במיוחד לבניית יכולות מנטליות חזקות. עם זאת, ילדים רבים כיום אינם מקבלים מספיק פעילות גופנית. על פי הערכות קודמות, 80% מהילדים ברחבי העולם אינם פעילים מספיק, וחוסר זה בתנועה עלול לפגוע בהתפתחות המוחית ובמיומנויות הקוגניטיביות שלהם.

שיעור ספורט (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)
שיעור ספורט (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

בעוד שמחקרים קודמים הראו שפעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה יכולה לשפר את תפקוד המוח, פחות היה ידוע על ההשפעות של פעילויות קלות וקצרות - כאלה שניתן לבצע במהירות בכיתה או בהפסקות קצרות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה למלא את הפער הזה, על ידי בחינת האופן שבו תרגילים פשוטים משפיעים על זרימת הדם לאונה הקדם-מצחית אצל ילדים.

החוקרים גייסו 41 ילדים בגילאי 10 עד 15 שביצעו שבעה סוגים שונים של תרגילים קלים, כל אחד מהם נמשך 10 או 20 שניות. התרגילים כללו פעילויות כמו מתיחות, תנועות ידיים ואיזון על רגל אחת - פעילויות שניתן לבצע בקלות בכיתה ללא ציוד מיוחד.

כדי למדוד את הפעילות המוחית, החוקרים השתמשו בטכניקה הנקראת ספקטרוסקופיה תפקודית של אינפרא-אדום קרוב. שיטה לא פולשנית זו משתמשת באור כדי לזהות שינויים בזרימת הדם במוח, שיכולים להעיד על פעילות מוחית מוגברת. הילדים חבשו סרט ראש מיוחד עם חיישנים בזמן ביצוע התרגילים, שאפשר לחוקרים לראות כיצד הפעילות המוחית שלהם משתנה במהלך כל תנועה.

מרבית התרגילים הובילו לעלייה משמעותית בזרימת הדם לאונה הקדם-מצחית, דבר המצביע על פעילות מוחית מוגברת באזור זה.  באופן מעניין, לא כל התרגילים השפיעו באותה מידה. מתיחות סטטיות פשוטות לא הראו שינוי רב, אך תרגילים שדרשו מחשבה או מאמץ פיזי יותר - כמו תנועות פיתול, תרגילי ידיים ואיזון - הראו את העליות הגדולות ביותר בפעילות המוחית.

לדברי החוקרים, אף שהמחקר קטן יחסית ונדרשים מחקרים נוספים שיאשרו את התוצאות, הרי שדי בפעילות גופנית קלה כדי "להעיר" את האונה הקדם מצחית אצל ילדים, מה שעשוי להוביל לשיפור הריכוז, קבלת החלטות טובה יותר ויכולות למידה משופרות. התרגילים מהירים וקלים לביצוע, מה שמאפשר לשלבם ביום הלימודים או בשגרת הלמידה. 

"פעילות גופנית מזרימה את זרימת הדם לגוף ולמוח" מסביר ד"ר ליאור אונגר, סגן מנהל המחלקה הנוירוכירורגית במרכז הרפואי שיבא, "האזורים הקדם מצחיים אחראיים על קשב, לימוד ועל התפיסה הקוגניטיבית שלנו ולפיכך הגברת זרימת הדם לשם חשובה מאוד ללימוד, בעיקר אצל ילדים אך גם בקרב מבוגרים. מחקרים קודמים כבר הראו שבניגוד למיתוס שגורס שכדי לשמור על התפקוד המוחי צריך לפתור תשבצים, הרי שדווקא פעילות גופנית טובה יותר לתפקוד המוחי".