מחלות זיהומיות פושטות ברצועת עזה ומסכנות את 108 החטופים: דו"חות אחרונים של ארגוני בריאות חושפים מגפות אלימות של חיידקים נגיפים וטפילים שנובעים מתנאי ההיגיינה הירודים באזורי הלחימה. חטוף אחד נמצא בסיכון הגבוה ביותר: הפעוט כפיר ביבס שלא הספיק להשלים את חיסוני טיפת חלב בשל חטיפתו.

התמונה הקשה של התחלואה הזיהומית ברצועת עזה ממשיכה להתפשט בצורה מסיבית, ומגיעה גם אל החטופים. מלבד מגפת הפוליו התפשטו בחודשים האחרונים זיהומים חיידקים, ויראלים וטפיליים, חלקם מסכני חיים. תמונת הזיהומים החמורה נצפתה גם בבדיקות החטופים שחזרו מהשבי.

נתונים שנאספו בבית החולים שניידר בקרוב 19 ילדים ושבע נשים נמצאו חיידקים צואתיים, תוצאה של תנאי ההיגיינה החמורים בהם שהו. בקרב החטופים אותרה גם כינמת, וזיהומי עור כתוצאה מעקיצות חרקים. כל החטופים סבלו מהרעבה קשה הגורמת כשלעצמה לחסר חיסוני וסיכון מוגבר לזיהומים.

מנתוני ארגון הבריאות העולמי האחרונים שהגיעו לידי "מעריב", עולה כי פרט לתחלואת הפוליו המתפשטת ברצועה, שכבר הובילה למקרה הדבקה אחד של ילדה פלשתינית שלקתה בשיתוק, אותרו בקרב התושבים עשרות אלפי מקרים של דלקת כבד, חצי מיליון מקרים של שלשולים, כמיליון חולים בדלקת ריאות. כ-12 אלף נדבקו באבעבועות רוח, מעל 100 אלף מקרי הדבקה בסקביאס וכינמת ועשרות אלפי דיווחים על זיהומי עור.

בשל היעדר שירותי בריאות ברצועת עזה, לא התבצעה בשנה האחרונה תוכנית חיסונים מסודרת, ולפיכך מעריכים מומחים בינלאומיים כי התפשטו ברצועה גם זיהומים נגיפיים וחיידקיים נגדם מגינים חיסוני השגרה, ובהם גם חצבת, אדמת, שעלת, דיפתריה וצהבת הנובעת מנגיפי הפטיטיס.

החטוף החשוף ביותר למחלות הזיהומיות הללו הוא הפעוט כפיר ביבס שנחטף בגיל 9 חודשים, עוד לפני שהספיק להשלים את תוכנית החיסונים של טיפת חלב.

למעריב נודע על חטוף אחד נוסף מעל גיל 18 שלא קיבל את כלל החיסונים וחשוף אף הוא למחלות הזיהומיות. חלק מהחטופים חשופים גם לחיידק הטטנוס, משום שלא קיבלו מנת דחף בעשר השנים האחרונות. חיידק הטטנוס מדבק דרך חתכים בעור, גורם להתכווצויות שרירי נשימה עד חנק, הפרעות קצב לב, עליית לחץ דם וללא טיפול דחוף למוות בתוך ימים.

"אנחנו מתריעים על המצב התברואתי החמור בעזה שמסכן את החטופים וגם את חיילנו" אומר למעריב הפרופ' חגי לוין, ראש מערך הבריאות של מטה משפחות החטופים ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "החטופים שוהים בתנאי היגיינה ירודים, הרעבה קשה, היעדר מים נקיים ואוויר נקי, מצבם הבריאותי לא ידוע. חלק מהחטופים קשישים שסובלים ממחלות כרוניות שמגבירות את הסיכון שלהם בכל זיהום קל, ושניים מהחטופים אינם מחוסנים דיים".

"הממצאים שנצפו אצל החטופים ששבו לצד המידע שמגיע מארגוני הבריאות מבהירים כי מדובר בפצצת זמן מתקתקת" מוסיף פרופ' לוין, "שעון החול הולך ואוזל והסכנה רק מתגברת כלפי החטופים, כלפי החיילים ששוהים שם, ובסופו של דבר גם לאוכלוסיית ישראל כולה שעלולה להיחשף למגפת הזיהומים בעזה. כדי להציל את החטופים בחיים - הממשלה חייבת להחזיר את החטופים עכשיו".