העולם המודרני המאופיין באורח חיים קדחתני ועמוס, גורם לרבים מאיתנו לחוות את תחושת ההחמצה – FOMO, חרדה מפני פספוס הזדמנויות ותחושה שלא הספקנו לבצע את כל המטלות. התחושה הזו מובילה אותנו לפעול לכאורה בפעלתנות יתר, מעין "היפראקטיביות קלה", רק כדי להספיק. אבל כאשר הפעילות הזו מלווה בחוסר ארגון קיצוני, פיזור דעת משמעותי, הצפה רגשית, קשיי וויסות וגמישות מחשבתית, ייתכן שמדובר בחשד להפרעת קשב וריכוז.

האם הקורונה באמת גרמה לעלייה בהפרעות קשב וריכוז? | הנתונים חושפים

כדי לאבחן הפרעת קשב וריכוז, נדרשים קריטריונים מסורתיים המתמקדים בעיקר בהיבטים דידקטיים ובהתנהגות היפראקטיבית בקרב ילדים, אך אצל מבוגרים, הסימנים עשויים להיות שונים לחלוטין. כך קורה שרבים שלא אובחנו בילדותם כלל אינם מודעים לאפשרות כי מדובר ב-ADHD, הפרעה שכאמור משפיעה באופן ניכר על היבטי החיים השונים. מדובר במצב נוירולוגי שמתבטא בהפרעה בתמסורת של מעבירים עצביים כמו דופמין.

סריקות מוחיות באמצעות הדמיה מגנטית בזמן אמת – fMRI הדגימו שינויים במבנה המוח ובפעילותו אצל אלה שסובלים מהפרעת קשב וריכוז. מחקרים של השנים האחרונות אף הראו שיש להפרעה גם הקשר גנטי, והיא קשורה גם לתהליכים דלקתיים נרחבים בגוף. לראייה: רבים מהסובלים מההפרעה לוקים מילדות גם באלרגיות שונות, מנזלת ועד אסתמה. כאמור, ההפרעה מתבטאת גם בכמה סימנים מעניינים, שרבים נוטים להתעלם מהם או לייחס אותם ל"תכונת אופי מולדת".

הנה כמה מההתבטאויות שאינן כלולות באבחנה, אך עשויות ללמד על סיכון גבוה להפרעת קשב וריכוז:
רגישות יתר: הסובלים מ-ADH עשויים לסבול מרגישות גבוהה לגירויים חיצוניים כמו רעשים, אורות או מגע. הרגישות הזו עלולה להוביל לתחושת הצפה שמעמיסה אותם בגירויים. כך למשל, הם עשויים להתרגז על נקלה כשמישהו אוכל בפה פתוח לידם, או לפרש כתקיפה מגע קל ביד.
קושי בניהול הזמן הפרעת קשב וריכוז עלולה להקשות על אומדן מדוייק של הזמן שנדרש לביצוע משימות. התוצאה היא דחיינות, אי עמידה בלוחות זמנים וקשיים בניהול הזמן באופן יעיל.

קשיים בזיכרון לטווח קצר: הפרעת קשב וריכוז מקשה לזכור מידע לטווח קצר כמו שמות, הנחיות או מיקום של חפצים או האוטו שהחנו. הקושי הזה משפיע על חיי היום יום ועלולים ליצור תסכול משמעותי ותחושה של כשלון.

אי שקט פנימי: אם הם נראים רגועים, אלה עם ADHD עלולים לחוות חוסר שקט מתמיד. כתוצאה מכך הם מרגישים צורך לזוז ללא הרף, לנקוש ברגלם, לכסוס ציפורניים באובססיביות או להישאר בשקט בהרצאה, הצגה או סתם צפייה בטלוויזיה.

ליקוי בוויסות רגשי: הפרעת קשב מקשה על הוויסות הרגשי, והתוצאה עלולה להוביל לתנודות קיצוניות במצבי הרוח, להתפרצויות זעם או לתגובה אמוציונלית שאינה פרופורציונלית למצב. כך למשל הם עלולים לריב או ליצור "דרמה" על סוגיות פעוטות חסרות חשיבות עבורם.

קשיים במיומנויות חברתיות: אנשים עם ADHD מתקשים לעתים לפרש רמזים חברתיים עדינים, לשמור על קשר עין יציב או להבין את נקודת המבט של אחרים. אפיון זה אמנם הוא חלק מהספקטרום האוטיסטי, אך מופיע בשכיחות גבוהה גם בהפרעת קשב וריכוז. התוצאה עלולה לפגוע ביחסים בינם לבין הסובבים אותם ולבידוד או נידוי חברתי.

הפרעות קשב וריכוז (צילום: אינגאימג')
הפרעות קשב וריכוז (צילום: אינגאימג')

הימנעות ממשימות הדורשות מאמץ מנטלי: אנשים עם ADHD נוטים לדחות או להימנע ממטלות שדורשות ריכוז ממושך או מאמץ מנטלי. התכונה הזו מובילה אותם לדחיינות כרונית, לחוסר מוטיבציה ולתחושת כישלון מתמשכת.

הפרעות שינה: הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בין היתר באיחור בהפרשת ההורמון מלטונין הידוע כ"שעון הביולוגי" של הגוף. כתוצאה מכך הם מתקשים להירדם בלילה, ובשעות הבוקר נכנסים לשלבי שינה עמוקה, מה שמקשה עליהם להתעורר. גם כאשר הם מתעוררים, לעתים הם עדיין מצויים באחד משלבי השינה, מה שמותיר אותם על הבוקר בעייפות ניכרת.

קושי בקבלת החלטות: בחירה בין כמה אופציות או קבלת החלטה גם קטנה, היא מאתגרת עבור אנשים עם ADHD. הם חשים לעתים מוצפים במידע, דוחים קבלת החלטות ונותרים ריקים מכאן ומכאן.

צורך בריגושים: אנשים עם ADHD נמשכים לפעילויות מסעירות הם מתקשים בסיטואציות רגועות ושגרתיות. הצורך הזה נועד להציף אותם ברמות גבוהות של המעבירים העצביים אדרנלין ודופמין, מרגיע אותם, ומוביל אותם במקביל לצורך בגירוי מתמיד ובחיפוש אחר ריגושים, פעילויות אקסטרים ולעתים גם לסיכונים מיותרים.

נטילת מטלות רבות מקבילות: אנשים עם ADHD עשויים להתחיל מספר משימות בו זמנית, אך מתקשים לסיים אותם. נטייה זו עלולה להוביל לתחושת עומס, לחוסר סדר ולקושי לעמוד בציפיות.

קושי במעברים: עבור רובנו המעבר מחופשה בחזרה לשגרת היום יום מבאסת קצת בתחילה אך נעלמת מאליה. אצל אלה שסובלים מהפרעות קשב כל מעבר כזה מאתגר מאוד. הם נמנעים מהחלטות שיובילו אותם למעברים, ומתקשים לתפקד בכל מעבר כזה, בשל הקושי להסתגל לשינויים.

שיתוק מנטלי: בשנים האחרונות מדובר יותר ויותר על תופעה שהסובלים מהפרעת קשב וריכוז מכירים אותה היטב – "שיתוק קשב וריכוז". מדובר בתופעה בה אלה הסובלים מ-ADHD מרגישים מעין שיתוק מנטלי, הם מתקשים לפעול או להתחיל משימות, ונותרים ישובים, בוהים בטלוויזיה, בנוף במרפסת או באובייקט כלשהו, ללא כל מעש.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט ותעופה והפרשן הרפואי של מעריב